کد خبر: ۶۳۸۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶

در جلسه سوم دادگاه روح‌الله زم چه گذشت؟

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش قوه قضاییه، قاضی صلواتی در ابتدای این جلسه ضمن قرائت مواد ۳۵۲، ۳۵۳، ۳۵۴ و ۳۵۸ آیین دادرسی کیفری اظهار کرد: شروع سومین جلسه محاکمه روح الله زم فرزند محمدعلی را در شبعه ۱۵ دادگاه انقلاب و با حضور مستشار دادگاه، وکیل مدافع و نماینده دادستان اعلام می‌نمایم.

رییس دادگاه از متهم زم خواست در جایگاه حاضر شود و ادامه دفاعیات خود را بیان کنید.

در جلسه سوم دادگاه روح‌الله زم چه گذشت؟

متهم زم با اشاره به ماده ۲۸۶ قانون مجازات گفت: یکی از عناوین اتهامی من افساد فی الارض است که آن را رد می‌کنم یکی از افراد نامدار اصلاحات طی پیامی به آمد نیوز نوشت که شما در خارج از کشور هستید یا داخل؟ که گفتیم در خارج و آن شخص تعجب کرد که مواضع ما همچون رسانه‌های داخل کشور است. آمد نیوز نقش غیر قابل انکاری در انتخابات ۹۶ داشت .

وی افزود: از اواسط سال ۹۶ به دلیل خستگی ناشی از کار مسئولیت آمد نیوز را به سام سرابی واگذار کردم .

متهم زم گفت: در سال ۹۶ بسیاری از آمدنیوز درخواست کردند که خط خود را مشخص کند. در این برهه که مسئولیت آمدنیوز با سام سرابی بود اشتباهات فاحشی از جمله انتشار مطلب درباره کوکتل مولوتوف بوجود آمد.

وی مدعی شد: در اواسط سال ۹۷، به دلیل اشتباهات سرابی و ارتباط وی با نزدیکان یکی از وزرای دولت از او خواستم که استعفا کند. پس از آن کنترل آمدنیوز را به دست گرفتم .

متهم زم در مورد نشر اکاذیب در امد نیوز گفت: گزارشاتی به دست ما می‌رسید که با ضریب خطا همراه بوده است.

وی در خصوص اتهام تحریک و تشویق مردم به اغتشاشات عنوان کرد: فراخوان‌های منتشره در آمد نیوز بخشی از آن‌ها در زمان مدیریت بنده نبوده و بخشی مربوط هم مربوط به مطالب ارسالی به ما می باشد.

متهم زم اضافه کرد: مگر با تحریک یک رسانه کسی به خیابان می‌آید؟البته نمی‌گویم که اشتباهی در این خصوص نکردم واگر اشتباهی کردم از دادگاه و مردم عذرخواهی می‌کنم.

در ادامه متهم گفت: با شمس درگیر شدم و فهمیدم که آن‌ها برای سرویس جاسوسی کار می‌کنند. بعد از چند ماه یک استاد دانشگاه از ان مجموعه دوباره با من مستقیما ارتباط برقرار کرد.

رییس دادگاه گفت: چرا دوباره با آن فرد در پوشش استاد دانشگاه ارتباط برقرار کردی در حالی که می‌دانستی برای سرویس جاسوسی فعالیت می‌کند. با توجه به محتوای پرونده و اظهارات متهمان دیگر که در زندان اوین هستند مشخص شده که استاد دانشگاه عامل CIAبوده است.

نماینده دادستان در این هنگام بیان کرد: شمس نقش واسطه بین شما و سرویس جاسوسی بوده است و سرویس جاسوسی مزایای از جمله دفتر کار و حقوق خوب برای شمس در نظر گرفته بود.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم در بخشی از اقاریرش گفت که شمس علیه شیرین گزارش می‌داد که ان افسر جاسوس گزارش‌ها را با من چک می‌کرد که این مورد نشان دهنده ارتباط متهم با مامور سرویس جاسوسی بوده است.

متهم گفت: این‌ها را که قبول دارم و اظهارات خودم می‌باشد.

نماینده دادستان گفت: متهم در بخشی از اقرارش گفته که اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه، تردد فرماندهان مخصوصا سردارشهید حاج قاسم سلیمانی جزء ماموریت هایش بوده است.

متهم زم گفت: اقرارم را قبول دارم، اما مگر تمام این موارد صورت گرفته است؟

نماینده دادستان اضافه کرد: به سندی اشاره می‌کنم که متهم زم در زمان ورود سردار شهید سلیمانی به یکی از کشورهای منطقه با ارسال پیامی به افسر سرویس جاسوسی اعلام می‌کند و می‌گوید که فردا یک تیم نظامی وارد می‌شوند که احتمالا قاسم سلیمانی هم با آن‌ها است.

رییس دادگاه گفت: آیا خبر جابه جایی یک فرمانده نظامی کار خبری محسوب می‌شود؟

متهم زم گفت: هرچه دستم می‌آمد منتشر کردم.

نماینده دادستان تصریح کرد: متهم زم پیام دیگری به ان افسر جاسوس فرستاده که در آن اسامی افرادی که تحریم‌ها را دور می‌زنند آورده شده است. آیا این کار در راستای رسالت کار خبرنگار بوده است؟

متهم پاسخ داد: خیر. این مطلب در آمد نیوز منتشر شد و قبول دارم.

نماینده دادستان ادامه داد: در اوج فتنه ۹۶، به خاطر انتشار خبر آموزش ساخت کوکتل مولوتف به مامور سرویس جاسوسی پیام می‌دهید که به داد شما برسد.

متهم زم گفت: قضایا را با هم قاطی می‌کنید واین پیام برای کانال دوم است. وقتی به سایت حملات سایبری می‌شد به افسر سرویس گفتم که سایت را پشتیبانی کند واو هم پاسخ داد که خودش سایت را حمایت می‌کند .

پس از انتشار کلیپی که در آن متهم زم صحبت می‌کند وی به صراحت در کلیپ می‌گوید که لیدر اغتشاشات۹۶ است.

متهم زم پاسخ داد: این حرف‌ها دوستانه بوده ولاف هم زده شده است. در ۹۶ حضور داشته ام، اما نقش موثری نداشته ام.

وزیری نماینده دادستان بیان کرد: متهم در اقرارش گفته که مامور سرویس جاسوسی از جایگاه آمد نیوز لذت می‌برده است.

متهم زم گفت: درباره این موضوع خصوصی صحبت می‌کنم.

قاضی صلواتی در این بخش از جلسه دادگاه ضمن اعلام ختم جلسه افزود: جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین