حرمتالله رفیعی درباره خودداری برخی از آژانسهای مسافرتی از بازگرداندن وجه ضمانت خدمات خریداری شده است، پس از انصراف به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، با توجه به اینکه شرایط فورسماژور برای سفر اعلان نشده است، اظهار کرد: همه آژانسهای تحت نظر این تشکل، برابر با بخشنامههای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان هواپیمایی کشوری، در صورت انصراف مسافر، وجه ضمانت را برمیگردانند و تخلفی تا به حال گزارش نشده است. برای مثال، فقط در استان مرکزی یک آژانس در یک روز ۳۰ میلیون تومان برگشت پول داشته و طبعا متضرر شده است.
وی توضیح داد: وقتی مردم بلیت هواپیما یا هتل را از آژانس خریداری میکنند، پول آن مستقیم به شرکت قطارهای مسافربری و ایرلاینها واریز میشود اما درصورت انصراف، آژانس برابر با مقررات کنسلی در بخشنامهها، پول مسافر را برمیگرداند، درحالیکه پول واریز شده به حساب قطار یا ایرلاین، با تاخیر به آژانس برگردانده میشود.
او این فرایند را به ضرر آژانسهای مسافرتی دانست و افزود: ما شش ماه فصل کمکاری در کشور داشتیم، همه امیدمان به کسب درآمد و سود در تعطیلات عید بود اما حالا با شرایط پیش آمده خسارت دیگری به آژانسهای مسافرتی وارد شده، درحالیکه خسارتهای قبلی هنوز جبران نشده است.
رفیعی با اشاره به جلسهای که با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اینباره خواهد داشت، گفت: ما با خشکسالی گردشگری مواجهیم. دولت باید کمک کند، چطور میتوانند به بخش کشاورزی کمک کنند، گردشگری هم به کمک فوری نیاز دارد.
امروز قصد داشتم بلیط قطارهایم( قطار فدک ) را که گرفته بود کنسل کنم متاسفانه علیرغم توصیه وزیر به عدم پرداخت جریمه بابت کنسلی بلیط این شرکت زیر بار این موضوع نرفت و گفت هنوز دستور العملی دریافت نکرده ایم خواهشمند است این موضوع را اطلاع رسانی کنید
تورها نیز کنسلی را با سی درصد کاهش انجام میدهند.و کسی مسئولیت نمی پذیرد