چند هفته پس از شیوع ویروس کرونا در چین و دنیا، این ویروس به ایران رسید و مردم را وحشتزده و نگران کرد. انتشار این ویروس از شهر قم در ایران شروع شد و بر اساس آمار اولیه هر دو بیمار مبتلا به کرونا که از قضا هیچوقت در زندگی خود سفر خارجی نداشتند، جان خود را از دست دادند و تا امروز که کمتر از یک هفته از انتشار خبر اولین موارد ابتلا به کرونا در ایران میگذرد، آمار ابتلا در حال افزایش است و تا این لحظه به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ۹۵ نفر به آن مبتلا و ۱۵ نفر هم فوت شدند.
شیوع سریع ویروس کرونا در کشور سبب شد تا سفرها هم لغو شود و در همین رابطه شب گذشته، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی ابلاغیهای اعلام کرد که اگر مسافران از ترس ابتلا به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکت های ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند.
اسلامی گفته بود اگرچه مردم به راحتی میتوانند بلیتهای خریداری شده را بدون پرداخت هزینه، کنسل کنند، اما کسی نباید از این موضوع نگرانی داشته باشد؛ به این معنا که اگر مسافران نمیخواهند بلیت خود را کنسل کند، میتوانند آن را به بلیت اوپن تبدیل کرده و هر زمانی که بخواهند، با همان بلیت به سفر بروند.
پول بلیطها در حساب آژانسها نیست
حالا بازیگران صنعت گردشگری آنلاین برای استرداد وجه بلیت تحت فشار کاربران خود قرار گرفتهاند. این اخبار واکنش مدیران پلتفرمهای آنلاین گردشگری و آژانسهای مسافرتی را به همراه داشت چرا که به گفته آنها، بازگشت هزینه کنسلی بلیتها در اختیار آژانسها یا پلتفرمهای آنلاین مسافرتی نیست و آنها قبل از پرداخت هزینه بایت توسط مشتری، مبلغ بلیت را به شکل پیشپرداخت به شرکتهای هواپیمایی یا نمایندگان چارترکننده آنها میپردازند و در نتیجه مسئولیت برگرداندن هزینه کنسلی برعهده این ایرلاینها و مجموعههای چارتر کننده وابسته است.
در همین رابطه حمیدرضا اشجع، مدیر عامل مستربلیت به خبرآنلاین میگوید: آژانسهای مسافرتی مطابق بخشنامه تامین کننده عمل میکنند و هزینه اصلا دست آژانسها نیست و همه بر اساس بخشنامهای است که به هواپیماییها اعلام میشود. در حالت عادی در صورت کنسل شدن بلیت، جریمه دریافت و به شرکتهای هواپیمایی داده میشود.
اما در حال حاضر با توجه به ابلاغیه وزیر راه کنسل شدن بلیتها شامل هزینه نمیشود، اشجع در اینباره میگوید: چند ساعت قبل بخشنامهای از سوی وزارت راه به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری داده شد و این سازمان بخشنامه را به شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد؛ این بخشنامه به مرور به طور کامل اجرا میشود و هزینه به مردم باز میگردد.
این در حالی است که باتوجه به بسته شدن مرزهای هوایی به مقاصد محدود شده ناشی از کرونا، این روزها که میتوانست روزهای اوج فروش برای آژانسهای مسفرتی و پلتفرمهای گردشگری آنلاین باشد با افزایش استرداد بلیت روبرو شدهاند و این موضوع آنها را با چالش تامین مالی روبرو خواهد کرد.
با توجه به حجم کار، بازگرداندن هزینهها چند روزی طول میکشد
ساسان نایب، مدیرعامل فلایتیو هم در گفتوگو با خبرآنلاین ضمن تایید این موضوع میگوید: بعد از دستوری که از امروز صبح داده شد، با توجه به اینکه ما بخشی از موضوع هستیم، تمام تلاشمان را انجام دادیم و با هواپیمایی کشوری مکالماتی داشتیم که این دستور را ابلاغ کنند؛ اما تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه سازمان هواپیمایی وزارت راه است و که باید این دستور را به خطوط هواپیمایی ابلاغ کنند.
نایب با بیان اینکه در حال حاضر در حال ابلاغ به ایرلاینها است که کنسلیها شامل جریمه نشود، توضیح میدهد: با این وجود حجم کاری که الان به ما محول شده است حجم سرسام آوری است و چندین و چندهزار بلیت باید محاسبه شود.
او ادامه میدهد: اما با توجه به وظیفهای که داریم این کار در حال انجام است و شرکت برای انجام این امر به صورت شبانهروزی باز است و حتی تیمهای ما به صورت دو شیفت در حال فعالیت هستند. با این حال آنقدر حجم بلیتها زیاد است که حتی از سمت بانک برای استرداد تمام وجهها با معضلاتی روبهرو هستیم چون استردادها باید به صورت آنلاین انجام شود و خود بانک هم برای این کار محدودیتهایی دارد.
مدیرعامل فلایتیو در پایان تاکید میکند: ما با فشردگی هرچه تمامتر در حال انجام این کار هستیم اما طبیعی است که با توجه به حجم کار، این موضوع چند روزی طول بکشد.
پول بلیتهای کنسل شده مسافران هنوز در حساب ایرلاینهاست
آنچه از سخنان مدیران پلتفرمهای گردشگری آنلاین و آژانسهای مسافرتی میتوان نتیجه گرفت این است که مبلغ بلیتهای فروخته شده در حساب ایرلاینها و نمایندگان چارتری آنهاست و با بخشنامه وزارت راه و شهرسازی و ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری، باید درگام اول منتظر بازپرداخت مبالغ بلیتها از ایرلاینها و چارترکنندگان به آژانسهای مسافرتی و در گام دوم از آژانسها به مسافرانی که بلیت خودشان را استرداد کردهاند باشیم. فرایند زمانبری که گام اول آن هنوز شروع نشده است.