کد خبر: ۶۳۸۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: استفاده از ویتامین های D، E و ریز مغذی های روی و سلنیوم در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها از جمله ویروس جدید کرونا بسیار موثر است.
آفتاب‌‌نیوز :

جلال الدین میرزای رزاز روز چهارشنبه افزود: راهکارهای تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیر به خصوص در شرایط کنونی برای کاهش خطر بیماری کرونا وجود دارد. شاه کلید پیشگیری و مقابله با کرونا افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

وی گفت: یکی از راهکارهای مهم و اساسی برای تقویت سیستم ایمنی از طریق اصلاح سبک زندگی است، افزایش فعالیت فیزیکی مانند ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز، پرهیز از اضطراب و استرس و به ویژه خواب کافی بسیار مهم است.

ویتامین E و روی سیستم ایمنی بدن را در برابر کرونا تقویت می کند

میرزای رزازی افزود: مداخلات تغذیه ای نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. در هنگام بیماری و مواقعی که بدن مورد هجوم قرار می گیرد مواد غذایی لازم، یا از ذخایر داخل بدن تامین می شوند که بسیار محدود است یا از طریق مصرف مواد خوراکی مناسب و مفید تامین می شود.

رئیس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های مزمن و حاد تنفسی، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و نیز افرادی که تحت جراحی یا حوادث مختلف قرار گرفته اند به مراقبت های ویژه تغذیه ای نیاز دارند.

وی گفت: استفاده از ویتامین های D، E و ریز مغذی های روی و سلنیوم در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. نقش ویتامین C در حال حاضر جای بحث دارد و برخی از منابع معتبر توصیه به استفاده نکردن از آن در هنگام ابتلا به کرونا دارند. اما مصرف آب و مایعات کافی در این زمینه قطعا موثر و ضروری است.

میرزای رزازی ادامه داد: در زمان بیماری نیاز انسان به کالری افزایش می یابد اما استفاده از مواد سالم حاوی کالری مهم است. مواد غذایی باید از مواد اولیه سالم و بهداشتی تهیه شده باشد و شرایط پخت سالم غذا رعایت است.

وی گفت: در شرایط بیماری یا خطر ابتلا به بیماری ها خودداری از مصرف غذاهای نیمه پخته مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ عسلی و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کردنی و خودداری از پخت طولانی غذاها برای حفظ ارزش غذایی آنها لازم است.

رئیس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: رعایت اصول کلی تغذیه سالم مانند استفاده از سه وعده و سه میان وعده، توجه ویِژه به صبحانه کامل مانند استفاده از عدسی، لوبیا، تخم مرغ، سبزیجات بالاتر از معمول، هویج، کدو حلوایی، حبوبات، مصرف زرد چوبه،زعفران،دارچین و سیر نیز در غذاها مفید است. همچنین استفاده از پیاز خام، سالم و سبزیجات همراه را روغن زیتون، لیموترش و نارنج نیز در کنار غذا می تواند مفید باشد.

میرزای رزازی اضافه کرد: استفاده از میان وعده هایی مانند میوه ها، مغزها شامل گردو، بادام، فندق و شکلات تلخ ( به عنوان آنتی اکسیدان) پرهیز جدی از مصرف فست فودها و غذاهای رستورانهای غیر معتبر نیز برای پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها بسیار مهم است.

رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: نقش محوری تغذیه در کاهش بار بیماری ها و جلوگیری از بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت، اضافه وزن، سندروم متابولیک، بیماری های قلب و عروق، سرطان و ...به اثبات رسیده است و رعایت اصول تغذیه سالم می تواند تا ۵۵درصد از باربیماری ها را در آینده کاهش دهد.

وی گفت: حدود ۲۴ تا ۲۸درصد از بیماران بستری در بیمارستان های ایران دچار سوء تغذیه هستند که متاسفانه این امر باعث، طولانی شدن مدت زمان اقامت و بستری بیمار می شود، درمان را با اخلال جدی مواجه می کند و هزینه های مادی و معنوی زیادی به بیمار و خانواده او تحمیل می کند.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین