کد خبر: ۶۳۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۰
احمدی‌نژاد در کابل:

ایران و افغانستان قربانی تروریسم هستند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب:  محمود احمدی‌نژاد در راس یک هیات عالی رتبه، متشکل از منوچهر متکی، علی لاریجانی، مجتبی ثمره هاشمی و همچنین، استاندار خراسان رضوی و تعدادی از معاونان وزیران دولتی وارد کابل شد.

احمدی نژاد در آغاز این سفر و در جریان یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با حامد کرزای گفت مبارزه علیه تروریسم، نیازمند «تعهد عمومی و تغییر در عملکرد بعضی قدرتهاست».

رییس جمهور ضمن تاکید بر این نکته که ایران و افغانستان، هر دو قربانیان تروریسم هستندافزود: «ملت ها و دولت های دو کشور می خواهند با ریشه های تروریسم، مبارزه جدی و قاطع صورت گیرد».

وی در سخنانش به مسئله رشد افراط‌گرایی در جهان اشاره کرد و گفت: «نظام‌های غیرعادلانه و قدرت‌هایی که برای تامین منافع خود محدودیت نمی‌شناسند» یکی از ریشه‌های تروریسم هستند.

احمدی نژاد گفت: «هم افغانستان و هم ایران، از تروریسم آسیب دیده است. ایران قربانی تروریسم سازمان یافته، تروریسم مورد حمایت بعضی قدرت‌ها و تروریسم بسیار خشن و غیراخلاقی است».

وی افزود: «کانو‌ن‌هایی در دنیا هستند که وظیفه آنان تولید تروریسم است و اینها مورد حمایت هستند، اما با شاخه‌های این کانون که در دشت‌ها و کوه‌ها است، مبارزه می‌شود».

احمدی‌نژاد گفت: «ملت و دولت ایران و ملت و دولت افغانستان، از ریشه مخالف تروریسم هستند و می‌خواهند مبارزه جدی و اثرگذار با آن صورت گیرد». 

وی تصریح کرد: «آن مسئولی كه غیرمسئولانه سخن از حمله به مراكز مقدس مسلمانان برای تامین منافع خود می‌گوید، این اندیشه و نظام فكری، بستر رشد تروریسم است».

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ادعاهای حمایت ایران از گروه طالبان در افغانستان تا چه حد درست است؟ گفت: «ایران همیشه طرفدار یک افغانستان با امن و پر قدرت بوده است».

احمدی نژاد همچنین درپاسخ به سوال دیگر این خبرنگار كه از سوی رادیو صدای آمریكا درباره كشف سلاح ایرانی در افغانستان سوال می‌كرد، گفت : «صدای آمریكا در عراق نیز این ادعا را دارد كه جای شك و تردید می‌باشد». 

وی افزود: «کسانی که توان اسلحه‌ای‌شان آشکارا در افغانستان دیده می‌شود، باید مسئولیت بیشتری در قبال مردم این کشور داشته باشند». 

رییس جمهور گفت: «آنان كه از هزاران كیلومتر دورتر به‌منطقه آمده‌اند و سلاح‌هایشان نیز در دستشان است، باید بگویند كه چرا در مسایل منطقه دخالت می‌كنند».

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان نیز در مورد روابط کشورش با ایران و آمریکا گفت خوشحال است هر دو کشور، روابط خود را با افغانستان درک کرده‌اند.

کرزای در پاسخ به این پرسش که با توجه به روابط خوبتان با آمریكا آیا برای برقراری رابطه ایران با آمریكا تلاش می‌كنید؟ پاسخ داد: «اگر بتوانیم روابط دو ملت و دو دولت ایران و آمریكا را برقرار كنیم، خوشحال می شویم».

رییس جمهور افعغانستان تاکید کرد: «روابط افغانستان و ایران بر پایه دوستی و برادری استوار است و همزمان، آمریکا نیز همکار استراتژیک افغانستان است».

وی گفت: «آمریکا نیز مانند ایران نقش مهمی در بازسازی افغانستان داشته است. آمریکا در افغانستان جاده، مکتب و بیمارستان می سازد».

دیدار از کابل نخستین مرحله از سفر منطقه ای رییس جمهوری ایران است که طی آن آقای احمدی نژاد به کشورهای ترکمنستان و قرقیزستان هم سفر خواهد کرد.

قرار است آقای احمدی نژاد، همراه با رییس جمهوری مغولستان، به عنوان ناظر در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک، پایتخت قرقیزستان برگزار می شود، شرکت کند.

دیدار آقای احمدی نژاد از کابل در حالی صورت می گیرد که اخیرا مقامات آمریکایی و بریتانیایی آشکارا جمهوری اسلامی را به کمک به شورشیان طالبان در افغانستان متهم کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین