کد خبر: ۶۳۸۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵

۲۱ شهر آلوده جهان در هند

در گزارش ۲۰۱۹ جهانی کیفیت هوای IQAir فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

در این فهرست هند با ۲۱ شهر از ۱۰۰ شهر آلوده جهان، مقام نخست را در میان کشورهایی با بیشترین میزان آلودگی به خود اختصاص داده است. همچنین از ۱۰ شهر نخست آلوده دنیا، شش شهر در هند قرار دارند.

در جدول اعلام شده، شهر قاضی‌آباد در ایالت اوتار پرادش هند در صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

۲۱ شهر آلوده جهان در هند

از سوی دیگر پکن که سال‌ها در شمار آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شده اکنون با اتخاذ تدابیر محیط زیستی برای اولین بار از جمع ۲۰۰ شهر نخست این فهرست خارج شده است. با این حال از ۱۰۰ شهر آلوده جهان، ۴۸ شهر همچنان از کشور چین هستند.

در عین حال سه شهر گوجرانواله، فیصل‌آباد و رائی‌وند پاکستان در میان ۱۰ شهر اول آلوده جهان قرار دارند. متوسط ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در این کشور ۶۵.۸ برآورد شده است که این میزان شش برابر میزانی است که آژانس محافظت از محیط زیست ایالات متحده آن را مجاز دانسته است.

میزان استاندارد آلاینده‌ها براساس سازمان جهانی بهداشت ۱۰ واحد در میلیارد است. در حال حاضر قوانین اتحادیه اروپا حداکثر حد مجاز غلظت ذرات معلق در هوا را ۲۵ واحد معین کرده است. با این حال این عدد در برخی از کشورها از جمله استرالیا حداکثر ۷ واحد تعریف شده است.

ذرات میکروسکوپی کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون برای بدن مضر محسوب می‌شوند چرا که می‌توانند به شش‌ها و رگ‌های قلبی نفوذ کنند. این ذرات حاوی آلاینده‌هایی همچون سولفات، نیترات‌ها و کربن سیاه هستند و قرار گرفتن در معرض آن‌ها می‌تواند باعث ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن شود.

به گزارش یورونیوز، بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت جهانی، سالانه دستکم هفت میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، عفونت در دستگاه تنفسی و سرطان ناشی از آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین