کد خبر: ۶۳۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱

افزایش ۲ برابری خروجی سد دز از امروز

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: خروجی سد دز از امروز با افزایش ۲ برابری به ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه افزایش یافته اما خروجی سد کرخه فعلا تغییری نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

فراز رابعی با بیان اینکه خروجی سدهای دز و کرخه در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها افزایش می‌یابد، به شهروندان توصیه کرد: با توجه به افزایش جریان آب در رودخانه‌های کرخه و دز، رعایت احتیاط را داشته و از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی اظهار داشت: جریان‌های سیلابی حداکثری در روز چهارشنبه در ورودی سدهای استان اتفاق افتاده و در حال حاضر با توجه به پایان بارش‌ها در حوضه‌های آبی منتهی به خوزستان، سیلاب‌های ورودی روند کاهشی یافته است.

افزایش ۲ برابری خروجی سد دز از امروز

رابعی افزود: جریان‌های ورودی به سدها روند کاهنده دارد اما بسته به وسعت حوضه، تخلیه سیلاب‌ها می‌تواند هفت تا ۱۰ روز آینده طول بکشد.

وی با بیان اینکه در سد دز حجم آب به رقوم سرریز رسیده است، گفت: خروجی سد دز از امروز به ۵۰۰ مترمکعب درثانیه می‌رسد و تا اوایل هفته آینده به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش خواهد یافت.

رابعی افزود: با توجه به مشکلاتی که در پایین دست کرخه ایجاد شده، خروجی سد کرخه فعلا ۳۵۰ مترمکعب درثانیه بوده و تغییری نخواهد داشت و تا هفته آینده منتظر خواهیم بود، مشکلات پایین دست مرتفع شود.

وی اضافه کرد: با توجه به حجم مناسب سدهای حوضه کارون، خروجی این سد که هم اکنون ۲۵۰ مترمعکب در ثانیه است، افزایش نمی‌یابد.

رابعی ادامه داد: خروجی سد مارون با توجه به بارش های حوضه میانی، به ۱۰ مترمکعب در ثانیه کاهش یافته و با توجه به برنامه ریزی‌هایی که تا اردیبهشت برای کاهش تنش آبی در این حوضه انجام شده، خروجی آن طی روزهای آینده افزایش می‌یابد.

ورود سیلاب ۱.۵ میلیاردی به خوزستان

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: با ورود سیلاب به سدهای استان، در حوضه دز حداکثر دبی ساعتی چهار هزار و ۱۰۰ مترمکعب درثانیه و در حوضه کرخه ورودی سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب درثانیه را تجربه کردیم.

وی آورد ۷۲ ساعته سیلاب به سدهای استان را تا کنون ۱.۵ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: ارتفاع آب در سد دز از ابتدای سیل تا کنون ۱۰ متر افزایش یافته و از ۳۲۶ متر به ۳۳۶ متر رسیده است، آورد ۷۲ ساعته سیلاب به این سد ۵۳۸ میلیون مترمکعب بوده و حجم خالی آن در حال حاضر ۸۵۸ میلیون مترمکعب است.

رابعی اضافه کرد: سد کرخه نیز از ابتدای سیلاب ۲ متر افزایش ارتفاع آب داشته و از ۲۰۵ متر به ۲۰۷ متر رسیده، آورد ۷۲ ساعته سیلاب به این سد ۴۳۴۳ میلیون مترمکعب بوده و حجم خالی این سد در حال حاضر ۱.۷ میلیارد مترمکعب است.

وی ادامه داد: آورد سیلاب در این مدت به سدهای حوضه کارون ۵۲۸ میلیون مترمعکب بوده و مجموعه این سدها هم اکنون چهار میلیارد مترمکعب حجم خالی دارند.

رابعی با اشاره به ادامه خشکسالی در حوضه مارون، اظهار داشت: آورد به سد مارون در ۷۲ ساعت گذشته ۲۹ میلیون مترمکعب بوده و این حوضه همچنان با شرایط تنش آبی مواجه است، حجم خالی سد مارون در حاضر ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.

بر اساس این گزارش، بارندگی‌های سیل آسا در حوضه‌های آبی منتهی به خوزستان از دوشنبه تا چهارشنبه اتفاق افتاد که منجر به وقوع سیل در استان‌های لرستان و ایلام و چهارمحال و بختیاری شد. اداره کل مدیریت بحران خوزستان نیز از روز یکشنبه گذشته در استان حالت آماده باش اعلام کرده است.

ورودی آب به سدهای استان از روز چهارشنبه روند صعودی داشته و تا دیروز ۱.۱ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخازن سدهای استان شده بود. خروجی سد دز دیروز ۲۵۶ مترمکعب درثانیه بوده است.

رابعی پیش از این گفته بود: این بارندگی‌ها مشابه باران‌های سیل آسای فروردین امسال است اما با توجه به کافی بودن حجم خالی سدها اطمینان می‌دهیم که حوادث فروردین تکرار نمی‌شود. به گفته وی بر اساس برنامه ریزی‌ها تا یک هفته آینده، خروجی سد کرخه به ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به ۷۰۰ تا ۷۵۰ مترمکعب برثانیه افزایش می‌یابد و در صورت تحقق بارش‌ها، احتمال دارد خروجی این سد به یک هزار مترمکعب برثانیه و یا بیشتر نیز برسد.

حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان دیروز در گفت وگو با ایرنا خواستار تسریع در ساخت و ترمیم سیل‌بندها شده و گفته: در صورت ترمیم نشدن سیل‌بندها، با افزایش دبی رودخانه‌های کرخه و دز در پایین دست این رودخانه‌ها احتمال تکرار آبگرفتگی وجود دارد.

بهمن ماه پارسال، افزایش خروجی سد کرخه به ۴۰۰ مترمکعب درثانیه باعث آبگرفتگی در برخی مناطق استان به ویژه در شهرستان هویزه شد که در انتهای حوضه این رودخانه قرار دارد.

شب گذشته اخباری از سرازیر آب از طریق زهکش‌ روستاهای بستان به زمین‌های کشاورزی منتشر شد که اکنون مسدود شده است. سیل بند منطقه گبان نیز در روزهای اخیر شکسته و ترمیم آن آغاز شده است.

در فروردین ماه پارسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین