کد خبر: ۶۳۹۲۳۳
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷

درگذشت بنیان‌گذار ایران‌خودرو+عکس

محمود خیامی، بنیان‌گذار شرکت ایران خودرو (ایران ناسیونال) روز گذشته در شهر لندن درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :

گفته می‌شود که خیامی با تولید پیکان در شرکت ایران ناسیونال به نوعی به شکل‌گیری طبقه متوسط شهری کمک کرد و منجر به تغییر سبک زندگی مردم شد. وی شرکت ایران ناسیونال را به همراه برادر خود احمد آقا در ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با ۱۰ میلیون سرمایه، برای تولید اتوبوس‌های بین شهری تاسیس کرد. پس از انقلاب ایران ناسیونال مصادره شد و به ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد و محمود خیامی هم به لندن رفت.

دیروز در شرایطی بنیان‌گذار ایران خودرو در انگلیس درگذشت که از وی به‌عنوان شخصیتی یاد می‌شود که زندگی ایرانیان را در دهه ۴۰ تغییر داد.عنوان می‌شود که تولید پیکان در ایران توسط محمود خیامی به نوعی به شکل‌گیری طبقه متوسط شهری کمک کرد و منجر به تغییر سبک زندگی مردم شد.

درگذشت بنیان‌گذار ایران‌خودرو+عکس

محمود خیامی موسس شرکت ایران ناسیونال به همراه برادر خود احمد آقا در ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با ۱۰ میلیون سرمایه، شرکت ایران ناسیونال که امروز ایران خودرو نام دارد را برای تولید اتوبوس‌های بین شهری تاسیس کرد، هر چند در سال ۵۱ برادران خیامی راه تجاری خود را از یکدیگر جدا کردند اما محمود خیامی که ایران ناسیونال به وی رسید با جدیت به توسعه این شرکت پرداخت. آن طور که عنوان می‌شود برادران خیامی قبل از انقلاب ده‌ها شرکت مختلف در صنایع سنگین ایجاد و خدمات ارزنده‌ای در توسعه صنعت کشور از خود به جای گذاشتند. بیمه آسیا، مبلیران، فروشگاه کوروش، کارخانه برجیستون، پیستون‌سازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت و معدن از جمله نام‌های آشنایی است که پایه‌گذار آنها بوده‌اند.ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۵ قرارداد تولید پیکان را امضا کرد و تا سال ۱۳۵۳ شرکت به فروشی بالغ بر ۹۱ میلیارد تومان رسید.

پس از انقلاب ایران ناسیونال مصادره و به ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد و محمود خیامی هم به لندن رفت. به مناسبت درگذشت محمود خیامی بنیان‌گذار ایران خودرو روز گذشته اتاق بازرگانی تهران بیوگرافی وی را منتشر کرد.در متن اتاق بازرگانی تهران آمده است که ایران ناسیونال کارخانه‌ای بود که به‌طورمعمول مقامات دولتی کشورهای بازدید‌کننده از ایران را میزبانی می‌کرد و به‌عنوان افتخار ملی، در کشوری که مسیر مدرنیته را به سرعت طی می‌کرد، معرفی می‌شد. در ادامه این گزارش آمده است که پیکان مثل دیگر محصولاتی که در آن سال‌ها در کارخانه‌های تازه جان گرفته ایران تولید می‌شد، سبک زندگی مردم را تغییر داد و به شکل‌گیری طبقه متوسط شهری کمک کرد.

اما در بیوگرافی محمود خیامی آمده است که وی سال ۱۳۰۸ در یک خانواده روحانی در مشهد به دنیا آمد و برادری به نام احمد داشت که نام آنها در تاریخ فعالیت‌های اقتصادی‌شان به هم گره خورد. پدر خیامی‌ها یعنی حاج علی‌اکبر در تجارت حمل‌ونقل فعالیت می‌کرد. او پس از جنگ جهانی دوم یک تعمیرگاه در مشهد ساخت که پسرانش آن را اداره می‌کردند. علاقه بنیان‌گذاران ایران ناسیونال از همین تعمیرگاه به خودرو و خودروسازی آغاز شد. بعضی نقل کرده‌اند که خیامی‌ها در کودکی از فرط علاقه به ماشین ساعت‌های زیادی از روز را به شستن ماشین و پاک کردن شیشه خودروها در خیابان می‌گذراندند و در همین مسیر با موتور خودرو بیشتر آشنا شدند. در مطلبی از نزدیکان خیامی‌ها نقل شده که علاقه احمد خیامی به خودرو آن‌قدر زیاد بود که سال‌های بعد در کارخانه‌اش پانزده هزار کارگر و کارمند کار می‌کردند و تولید سالانه پیکان به یکصد و پنجاه‌هزار عدد رسید، هر وقت خودرو خودش یا نزدیکانش عیب و ایراد پیدا می‌کرد در مقابل چشم کارگران و راننده‌ها کتش را می‌کند، آستین‌هایش را بالا می‌زد و مشغول تعمیر خودرو می‌شد.در ادامه بیوگرافی احمد خیامی آمده است که وی کار خود را در تهران با اجاره مغازه کوچکی برای فروش قطعات یدکی در خیابان اکباتان آغاز کرد و سپس فعالیت خود را گسترش داد.در نهایت اینکه وی در دهه ۴۰ برای یافتن شغلی تازه راهی اروپا و آمریکا شده بودکه در این بین قراردادی با هیلمن امضا کرد و در ادامه، ایران ناسیونال با همکاری این دو برادر و همراهی رضا نیازمند تأسیس شد. سرانجام در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۶، آرزوی بزرگ احمد خیامی محقق و کارخانه ایران ناسیونال افتتاح شد؛ خیامی در مراسم افتتاح خط پیکان درباره خودروسازی در ایران تصریح کرده بود که «این نخستین گام اساسی در راه اتومبیل‌سازی کشور است، هدف، ساخت حداقل ۹۰ درصد یک خودرو است. برای رسیدن به این هدف قسمت عمده سرمایه‌گذاری لازم انجام شده است و ما برای انجام بقیه آن فقط مقداری وقت لازم داریم وی همچنین تاکید کرد که هدف ما این است که ضمن تامین رفاه و آسایش بیشتر برای همکاران کارگر، با ساخت تمام قسمت‌های اتومبیل و ایجاد صنایع بزرگ‌تر قسمتی از دین خود را به میهن عزیز ادا کرده و نشان دهیم که لیاقت پیشرفت داریم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
|
Belgium
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
2
47
روحش شاد و يادش گرامي باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
سیم کاپوت پیکان مشخص کننده ماهیت این آقای خیامی است که برایش اشک ماتم می ریزید. جوانان دهه هفتادی از همه جا بی خبر شاید ندانند اما ما خوب یادمان هست که سیم کاپوت پیکان زیر صندلی سمت راست بود و راننده باید خم می شد واز سمت راست سیم کاپوت را می کشید. در حالی که هر کسی می داند که سیم کاپوت باید زیر پای راننده و کنار صندلی راننده باشد. اما چرا اینطور شد؟ چون همین آقای خیامی رفت از انگلیس ماشین اونجر را آورد و اینجا اسمش را گذاشت پیکان. آن وقت انگلیسیها که صندلی راننده شان سمت راست بود بردند سمت چپ. اما عمدا یا سهوا سیم کاپوت در سمت راست جا ماند! و این آقای خیامی و مهندسان ایران ناسیونال تا بدان حد خودباخته تشریف داشتند که حتی جرات نکردند اقلا سیم کاپوت را ببرند سمت چپ! اینکه فقط یک سوراخ لازم داشت و هیچ تکنولوژی خاصی احتیاج نداشت. اما سیم کاپوت ماند به عنوان سند وادادگی و وابستگی صنعت مونتاژ غرب زده ایران و مدیریتی که کارش فقط مونتاژ قطعات خارجی بود. حالا اگر این سبک مدیریت برایتان افتخار آمیز است، دیگر مشکل از خودتان است.
علیرضا کاظمی از شیراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
ناشناس 21:00 توجه کن که وقتی که ایشان پیکان تولید می کرد سیتروئن ژیان می ساخت و کره ایسوزو سه پاچه یا چهار پاچه تایر فرغونی. بزرگ اندیشی ایشان بود که از تکنولوژی به روز تری شروع می کرد. و قطعا اگر فرصت می یافت امروز ایران دست کم یک صنعت خودرو سازی درست و درمان داشت. بعد هم نه اینکه مصادره کنندگان انقلابی خلقت کردند بعد از او! آنها هم که 20 سال پس از مصادره صرفا همان پیکان را با جایگزینی روکش های پلاستیکی به جای چوبی سابق در داشبورد و اواخر با انژکتوری کردن موتور تولید می کردند برادر من.
علیرضا کاظمی از شیراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
نکته دیگر این هست که این آقای بزرگوار صنعت را خصوصی راه اندازی کرد شما چه کردید؟ دولتیش کردید و الان هم که به جای کمک یار اقتصادی دولت باشد اوج فساد این است که هر از چند سالی دولت باید کلی پول تزریق کند به اینها تا بمانند و باز بیشتر شیره جان دولت های آتی را بمکند و همچنین جان مردم بیگناه را و همچنین بنزین ثروت ملی را و همچنین آلوده سازی محیط زیست. پژو 206 استاندارد باید 4 لیتر مصرف کند که ما اینجا 6 لیتری می سازیم و تازه این تکنولوژی بیست سال پیش است و امروزه هیبریدی ها 2 لیتر می سوزانند. بماند که سمند 10 لیتر و پژو پارس 12 لیتر می سوزانند. بخدا اینها بزرگترین خیانت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
ناشناس اولی! خییییییییییییییییییلی نمک نشناسی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
ناشناس!!!! چند صد هزاربار سوار پیکان با کاپوتش شدی که با سیمش اذیت شدی؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
2
33
ایران ناسیونال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
برف پاک کنش هم سمت راست را بیشتر پاک میکرد! معروف بود به پیکان حلبی! ولی هم برای اینگلیس خوب بود ما هم پزشو میدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
3
60
میشه یکی توضیح بده چرا دارایی مشروع او مصادره شد ؟؟؟؟؟!!!!!!. خیانت او به مملکت چه بود؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
خیانتش این بود که دزد و اختلاسگر نبود.
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
1
46
روحت شا د بزرگوار
افسوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
2
47
و اگر آنها را بیرون نمی کردیم و بودند افسوس!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
1
48
خدارحمتش کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
3
48
نکته مهم اینه که اموالش را مصادره کردند ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
2
44
حیف که نزاشتن که بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
2
47
خدا رحمتش کنه .ما تمام افرادی که افکار باز ومتمدن داشتن رو بیرون کردیم وکار رو....ایران ناسیونال آن روز کجا وایران خودرو فعلی کجا.هههههههههههههههههههههیییییییییییییییییی عجببببببببببببببببببببببببببببب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
1
38
یادش بخیر نه رانتی بود و نه آقازاده هر چی بود انسانیت و شرف بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
34
روحش شاد و یادش گرامی این مرد بزرگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
29
واقعا دمش گرم بوده
خدا رحمتش کنه...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
27
خدا بیامرزتش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
27
خدا بیامرز اقای خیامی را
اود محله خیابان دماوند فعلی تهران نامش پر اوازه بود
او و امثال ایشان فقط هدفشان خدمت بود وبس تنها کسی که در صنعت خودرو کشور از خود نامی به یادگار گذاشت ایشان بود
چقدر هم چهرهاش نمایانگر یک انسان متمدن و دوست داشتنی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
1
24
نکته مهم تر اینکه تا هم اکنون بنیاد خیریه ایشون در استان خراسان فعال می باشد و 41ساله که از باقی مانده کار ایشون ارتزاق میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
1
24
خدا رحمتش کند و روحش شاد باشد افسوس و هزاران افسوس که قدر همچین انسان های شریف ندانستیم خدا از سر تقصیرات ما بگذرد
علی
|
Germany
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
1
25
خدا رحمتش کند .خدمات فراوانی کرد.شنیدم یکی از وصیت های او این بوده که در بارگاه امام رضا دفن شود که متاسفانه موافقت نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
امام رضا شفیعش باشه انشاالله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
1
23
هرکشور مگه چند تا از این مردان باغیرت ونابغه داره....؟

ای بابا. . . بیخیال هیچی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
1
20
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
یزدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
0
6
تاریخ در باره اش خواهد نوشت روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
4
3
دوستان عزيز ميخواهم چيزى بگم و اميدوارم با هجمه مواجه نشوم از سال هزارو سيصد وچهل پنج تا سال هزارو سيصد وپنجاه وهفت دوازده سال فاصله بود أيا شركت ايران ناسيونال در طول اين دوازده سال حتى يك آبشن به پيكان أضافه كرده بود ؟ در طول دوازده سال پيكان همون پيكان بود نهايتخلاقيتشون اين بود كه جلو داشبورد رو چوب كردن اسمش رو گذاشتن پيكان جوانان حتى متوجه اين نكته نشده بودند كه برف پاك كن ها بر عكس كار مى كنه چونكه ماشين رو از روى نمونه انگليسى بدون هيج مطالعه اى كپى كرده بودن به قول معروف گفتن يك ادم جديد اومده تو شهر پرسيدن دهن داره گفتن آره جواب دادن پس براى خوردن اومده حالا دست خيام. درد نكنه كه اينهمه كارخونه تو ايران زد ولى اگه قصدش واقعاً خدمت بود چرا بنز يا بى ام و رو به جاى پيكان به ايران نياورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
برادر اگر بنز هم میاورد الان میگقتی حرا کمری نیاورده. حالا خودمانی بگو چرا به سیم کاپوت گیر دادی . انکه قطعه اصلی و اساسی نیست.
ليلا
|
Germany
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
0
4
سلام هموطن ناشناس پاسخ دهنده يك
زندگي صحنه يكتاي هنرمند ماست
هركسي نغمه خود خواند و ازصحنه رود
صحنه پيوسته بجاست
خرم آن ونغمه كه مردم سپارند بياد
gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
0
2
چقدر ما مردم تنبل شدیم که هنوز یادمون نمیره بعد از 50 سال که چقدر زور میزدیم سیم کاپوت را بکشیم فقط دستش درد نکنه که چند هزار نفر را نان داد ولی از میان اون چند هزار نفر یکی نبود که کار خیامی ها را ارتقا ببخشه و هنوز پیکان داره راه میره و میخواستیم فقط اونها همه کارها را بکنن شماها و من دنبال دلاریم و طلا و زمین و اختلاس و کلاهبرداری . تولید کنندگان امروزی ما هم با اینهمه ثروت دنبال وام کم بهره دولتند ........
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
0
3
اقایانی که که به پیکان انموقع که مونتاژ بود یهنی سر هم کردن قطعات افتخار میکنید بله اقای خیامی خدا رحمتش کند پایه گذار یک کار اقتصادی در کشور شد و۱۵ هزارنفر مستقیم وغیر مستقیم هم هزاران نفر شاغل شدند ولی این بنده خدا رفت وپیکانی را اورد که تقریبا همان زمان از دور خارج شده بود وکارخانه تالبوت ورشکست شده بود کاش ورود این خودرو برای خدمت به انگلیس نبود ومانند کره استارت خودرو سازی زده میشد نه اینکه سرهم کردن قطعات اقای خیامی همین قدر سواد داشت او باید از سال ۴۱ به بعد تا۵۷ که انقلاب شد یک خودرو ساز میشد اونموقع که تحریم نبودیم پس مدیریت ایشان در همین حد بود شاید هم انگلیس این پیر استعماری میخواست ما خودرو ساز نشویم وبیچاره خیامی الت دست انها بود اکنون هم افراد دزد نگذاشتن دانشگاه در کنار صنعت جهادی کار کند والا ساختن خودرو توسط ایرانیانی که ماهواره به فضا میفرستند کار سختی نیست پس کار به انها باید سپرده شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین