کد خبر: ۶۳۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹

تفهيم اتهام به گروهك منافقين

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  ريیس شوراي دادستاني دادگاه جنايي عراق از تفهيم اتهام عليه سازمان منافقين به دليل مشاركت در سركوب انتفاضه شيعيان عراق موسوم به انتفاضه الشعبانيه در سال 1991 خبر داد. اعضاي اين گروهك تروريستي به مشاركت در سركوب و كشتار شيعيان عراق متهم هستند. 

جعفر الموسوي، ريس شوراي دادستاني دادگاه عالي جنايي عراق در اين باره مي‌گويد در جلسه‌ دادگاهي كه روز سه‌شنبه هفته جاري با هدف بررسي پرونده‌ قتل عام شيعيان در سال 1991 در استان‌هاي جنوبي و شمالي عراق، برگزار مي‌شود اتهاماتي را عليه سازمان منافقين به دليل دست داشتن در سركوب اين انتفاضه مطرح خواهد كرد.
 
اين مقام بلندپايه قضايي عراق مي‌گويد: از جمله اتهامات وارده عليه سازمان منافقين، هدر دادن اموال عراق است . اعضاي اين گروهك تروريستي در طي دوران حضور صدام بر مسند قدرت انبوهي از كمك‌هاي نقدي را از وي دريافت كرده و به عنوان بازوي رژيم بعثي براي اعمال فشار عليه تهران عمل مي‌كردند. اقدامات تروريستي اين گروهك باعث شده تا در بسياري از كشورهاي جهان نام آنان در ليست گروه‌هاي تروريستي قرار گرفته و نه تنها امكان فعاليت آنها سلب شود بلكه از ورود به خاك بسياري از كشورهاي اروپايي نيز منع شوند. پيش از اين دولت‌هاي متعدد عراقي پس از سقوط صدام خواستار اخراج اين گروه شده بودند اما ظاهرا حمايت‌هاي پيدا و پنهان آمريكايي‌ها- در حالي كه اين گروه در ليست سازمان‌هاي تروريستي وزارت خارجه حضور دارد- باعث شده تا اعضاي آن همچنان در عراق حضور داشته باشند. 

دادگاه ويژه انتفاضه 1991 كه اين بار به نقش اين گروهك در كشتار شيعيان به دستور صدام رسيدگي خواهد كرد، روز سه‌شنبه با رياست محمد عريبي الخليفه، قاضي اين پرونده برگزار مي‌شود.
شوراي استانداري امسال كميته‌اي را براي جمع آوري شكواييه‌هاي ويژه اين انتفاضه تشكيل و آن را به دادگاه ارايه داده است. 

پس از حمله عراق به كويت و متعاقب آن حمله آمريكا و متحدانش براي آزادسازي كويت و شكست ارتش صدام و عقب نشيني آن از كويت، شيعيان جنوب عراق عليه حكومت صدام قيامي را آغاز كردند اما به دليل خواست آمريكا براي ادامه حكومت صدام، عمليات نظامي آمريكا عليه اين حكومت متوقف شد و شيعيان عراقي تنها ماندند و صدام كه كينه بسياري را از آنها در دل داشت، به شدت اين قيام را سركوب كرد و هزاران تن از شيعيان را به قتل رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین