آفتابنیوز : آفتاب ـ مجری طرحهای ساخت و توسعه آزادراهها کشور میگوید: آنچه در خصوص روند احداث آزادراه تهران،شمال اعلام میشود عین واقعیت است اما بعضی میخواهند به زور ثابت كنند كه روند اجرایی این پروژه مشكل دارد.
منتظری در یک نشست خبری اظهارداشت: برخلاف برخی مطالب منتشر شده قرارداد چینیها از نظر قانونی به مرحله اجرا رسیده و آنها در حال واردات ماشین آلات و پرسنل خود هستند.
وی افزود: سومین و آخرین كشتی حامل پرسنل و ابزار آلات شركت چینی چند روز پیش در اسكله شهید رجایی پهلو گرفت و آنها در حال تخلیه و انتقال محمولههای خود هستند.
منتظری گفت: اقداماتی برای اخذ ویزای اقامت و پروانه كار پرسنل چینی انجام و برای 150 نفر آنها نیز ویزای اقامت صادر شده و ماشین آلات آنها نیز در حال انتقال از بندر شهید رجایی به كارگاههاست.
وی با تكذیب اخبار منتشر شده در خصوص تعلل چینیها در اجرای این پروژه اضافه كرد: همه شواهد حاكی از آمادگی كامل چینیها برای اجرای این پروژه است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
منتظری گفت: برآورد اولیه برای اجری پروژه تهران – شمال در سال 75، 250 میلیارد تومان بود كه به دلایلی چون تورم و تغییرات نرخ داده به هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: در بودجه سال جاری 20 میلیارد تومان برای این پروژه پیشبینی شده و 53 میلیارد تومان هم از محل فروش اوراق مشاركت تامین میشود.
منتظری گفت: مسائل زیست محیطی آزادراه مهم است اما باید توجه كرد كه كشورهای اروپایی هم ابتدا زیرساختهای خود را احداث كردند و بعد به حفظ محیط زیست پرداختند.
وی افزود: آزادراه از مناطق دارای پوشش گیاهی و جنگلی عبور میكند و كمیته مشتركی با سازمان محیط زیست تشكیل شده كه به مسائل زیست محیطی پروژه رسیدگی میكند.
به گفته منتظری، طبق برنامه چهارم باید پنج هزار كیلومتر آزادراه ساخته شود كه در حال حاضر 1500 كیلومتر در دست بهرهبرداری و 1200 كیلومتر نیز در دست ساخت است.
وی گفت: در زمینه ساخت آزادراه از برنامه چهارم عقب هستیم و باید با تامین اعتبارات مالی و با مشاركت بخش خصوصی، زمینه ساخت پنج هزار كیلومتر آزادراه را فراهم كنیم.
منتظری همچنین درباره ساخت آزاد راه راه اصفهان – شیراز گفت: عملیات تكمیل اراضی آزادراه 230 كیلومتری اصفهان – شیراز آغاز شده كه با بهرهبرداری از آن راه فعلی اصفهان به شیراز 130 كیلومتر كوتاهتر میشود.