کد خبر: ۶۴۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۱

مقدمه‌چینی برای حمله به ایران؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش‌های انتشار یافته مبنی بر اقدام احتمالی وزارت خارجه آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست «گروهای‌تروریستی» با واکنش سرد نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه مواجه شد. خبرگزاری رویتر روز یکشنبه تحلیلی را در این خصوص منتشر ساخته که ترجمه آن با اندکی تلخیص از نظرتان می‌گذرد: 

«ظاهرا وزارت امور خارجه آمریکا در حال انجام بررسی‌های نهایی جهت قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی این وزارتخانه است، اقدامی که برای نخستین بار علیه یک نیروی نظامی متشکل و منظم تحت کنترل حکومت مرکزی اعمال می‌شود.

در واشنگتن اغلب تحلیلگران این اقدام را نوعی پیش‌دستی دکتر رایس وزیر امور خارجه برای جلوگیری از اعمال سیاست‌های موردنظر دیک‌چنی و دار و دسته‌اش علیه ایران می‌دانند، به عقیده آنان مادامی که سپاه پاسداران در لیست سیاه وزارت خارجه آمریکا قرار دارد مشمول وضع مجازات‌‌های اقتصادی قرار گرفته و موضوع حمله به پایگاه‌های بی‌شمار این نیرو در داخل ایران‌(که می‌تواند مقدمه یک جنگ فاجعه‌آمیز باشد) تا حد زیادی بلاموضوع می‌شود.

چارلز دانبار دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا در تهران (1963-1967) و رئیس واحد روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون در این‌باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد که وزارت خارجه می‌خواهد رویارویی با ایران را به تاخیر بیاندازد. هرچند واقعیت‌ این است که کار دیگری هم از دست آنها بر نمی‌آید».

این در حالی‌است که تقریبا همه معتقدند چنین اقداماتی نخواهد توانست باعث تغییر رفتار ایران شود. یک دیپلمات بلندپایه عرب که خواسته نامش فاش نشود معتقد است که قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست بدهای وزارت خارجه آمریکا اقدامی است که بیشتر تحت تاثیر مشاجرات سیاسی داخلی آمریکا در خصوص چگونگی تنظیم سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران است: «اینکه اقدام وزارت خارجه واقعا تاثیرات عملی به همراه داشته باشد منوط به این‌است که کشورهای اروپایی و عربی تا چه‌اندازه با واشنگتن در این زمینه هم‌عقیده‌باشند».

مخالفان این رویکرد وزارت خارجه معتقدند که قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای متقاعد ساختن تهران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را به شدت تضعیف کرده و ضربه سختی به روند مذاکرات جاری ایران و آمریکا برای حل مشکلات امنیتی عراق بزند و دامنه تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش دهد. ری تکیه تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی می‌گوید: «هر فشاری که به ایران وارد شود شانس موفقیت دیپلماسی کمتر می‌شود و اگر دپیلماسی به حاشیه رود وقوع هیچ اتفاقی غیرممکن نیست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین