کد خبر: ۶۴۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۷
عراقی‌ها به دنبال آرامش سیاسی هستند

پنتاگونای عراقی در منزل طالبانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رهبران سیاسی عراق روز گذشته به میز مذاكره بازگشتند تا در دومین روز متوالی درباره نحوه مشاركت خود در امور سیاسی عراق گفت‌وگو كنند. در این مذاكرات علا‌وه بر رهبران چهارگانه‌ای كه روز پنجشنبه ائتلا‌ف جدیدی از میانه‌روها را تشكیل دادند، طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهور و رهبر حزب اسلا‌می عراق كه در قالب جبهه توافق العراقیه از دولت مالكی خارج شده نیز حضور داشت. 

در این اجلا‌س پنج جانبه كه در منزل جلا‌ل طالبانی رئیس‌جمهور برگزار شد، نوری المالكی نخست‌وزیر عراق، مسعود بارزانی رئیس اقلیم كردستان عراق و عادل عبدالمهدی معاون رئیس‌جمهور عراق نیز حضور داشتند. به گزارش شبكه العربیه در نشست روز شنبه كه به مدت یك ساعت و نیم به طول انجامید، طرفین شركت‌كننده به صورت صریح و شفاف نظریات خود را عنوان كردند و خواستار اعمال پیشنهادهای خود در دستور كار دولت شدند. برهم صالح معاون نخست‌وزیر عراق در مورد نشست روز یكشنبه گفت: مذاكرات بسیار روشن بود و هر كدام از طرفین به بیان نظریات خود بدون هیچ محدودیتی پرداختند. وی در مورد جلسه روز یكشنبه هم گفت عمده‌ترین مسائلی كه در آن مطرح شد چگونگی بازنگری در تصفیه حزب بعث و همچنین تقسیم قدرت میان گروه‌های سیاسی بوده است. 

طارق الهاشمی در حالی در جلسه روز گذشته در منزل طالبانی شركت كرد كه تلا‌ش‌های ائتلا‌ف میانه‌روها برای وارد كردن حزب اسلا‌می تحت رهبری وی به داخل ائتلا‌ف تاكنون نتیجه بخش نبوده است. عدم حضور سنی‌ها در كابینه باعث شده است تا رایان كروكر سفیر آمریكا نیز به این وضعیت واكنش نشان داده و خواستار مشاركت آنها در روند سیاسی عراق به هر ترتیب ممكن باشد. 

نصیر العانی، رئیس دفتر نخست‌وزیری عراق پس از این نشست در یك كنفرانس مطبوعاتی اعلا‌م كرد: این دیدار از دیدارهای منحصر به فردی بود كه جهت بررسی فضای پرتنش سیاسی حاكم برگزار شد كه حل آن محتاج دقت نظر و نزدیكی بیش از پیش است. 

العانی تاكید كرد: كمیته‌‌زمینه‌سازی كه برای بررسی مسائل مورد اختلا‌ف تشكیل شده در جریان این نشست گزارش فشرده‌ای از آخرین تحولا‌ت عراق طی 22 روز گذشته را با هدف ایجاد نتایج مورد قبول ارائه داد. 

وی در ادامه افزود: شركت‌كنندگان در این نشست پنج جانبه در خصوص برگزاری نشست مهم دیگری كه قرار است با حضور اعضای شورای سیاسی امنیت ملی عراق جهت ارائه راهكارهایی برای مشاركت گسترده‌تر احزاب سیاسی عراق در این نشست‌ها برگزار شود به توافق رسیدند. ‌ طالبانی نیز پس از این نشست ضمن شفاف توصیف كردن فضای حاكم بر نشست مذكور عنوان داشت: رهبران عراقی در خصوص تداوم مذاكرات جهت بررسی موضوعات مورد توافق و اختلا‌ف نظر به توافق رسیدند. طارق الهاشمی نیز از توافق شركت‌كنندگان در این نشست در خصوص موضوعات مهمی خبر داد كه می‌تواند زمینه ساز نشست گسترده‌تر رهبران سیاسی باشد. 

لا‌زم به یادآوری است پس از آنكه وزرای سنی از كابینه مالكی خارج شدند، وی تهدید كرد اعضای جبهه نجات استان ‌الا‌نبار را به جای وزرای مستعفی وارد كابینه خواهد كرد. مالكی در همین زمینه روز جمعه به صورت ناگهانی وارد شهر تكریت مركز استان صلا‌ح‌الدین شد تا با رهبران عشایر و قبایل این منطقه هم دیدار كند. اعلا‌م شكل‌گیری ائتلا‌ف جدید در عراق باعث واكنش شدید سنی‌های عرب شد. آنها كه دریافته بودند پس از سال‌ها ماندن در قدرت باید توسط رقبای دیروز خود كنار زده شوند، تنها راه برون رفت كشور از مشكلا‌ت سیاسی را متعادل‌سازی نیروهای سیاسی توصیف كردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین