برای دهه ها کشور چین مکان رویایی برای کشورهایی اروپایی و آمریکایی بوده است چرا که نیروی کار زیاد و ارزان قیمت عامل حرکت موتورهای صنایع خارجی بوده است.
به گونه ای که اکثر کارخانه های تولیدی صنایع خودروسازی بزرگ دنیا در این کشور و به خصوص در شهر ووهان مستقر هستند که از جمله آن ها می توان به شرکت های خودروسازی جنرال موتورز، فولکس واگن، هوندا، رنو و هیوندایی اشاره کرد.
با شیوع گسترده ویروس کرونا در یکی دیگر از غول های ماشین سازی دنیا ( کره جنوبی ) کارمندان شرکت خودروسازی هیوندایی که در نزدیکی شهر اولگان فعالیت می کنند را از آمدن به محل کار منع کرد و این اقدام کره جنوبی باعث شد سهام این شرکت در همان روز نزدیک به ۵ درصد سقوط کند چرا که ۳۰ درصد تولیدات این کمپانی که نزدیک به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه است به وسیله این شعبه کمپانی تولید می شده است؛ کمپانی خودروسازی هیوندایی با ۳۴ هزار کارمند یکی از بزرگترین کمپانی های خودروسازی دنیا است.
صنعت خودروسازی حتی در کشورهایی که تعداد کمی افراد مبتلا شناسایی شده اند نیز از ویروس کرونا در امان نمانده اند به گونه ای که پیش بینی می شود فروش کمپانی های خودروسازی تا ۲.۵ درصد افت کند همان طور که ارزش سهام های شرکت های خودروسازی آمریکایی فورد و جنرال موتورز در این جریانات نزدیک به ۱۲ درصد افت کردند.
در بین غول های صنعت خودروسازی کمپانی خودروسازی تسلا نیز نتوانست خود را از آفت کرونا نجات دهد به گونه ای که این کمپانی که در سال ۲۰۱۹ رشد ۵۹.۷ درصدی سهام را تجربه کرده است با شیوع ویروس کرونا ارزش سهام آن تا ۲۵.۹ درصد افت کرده است.
یکی دیگر از غول های خودروسازی که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است کمپانی های خودروسازی ژاپنی هستند به گونهای که افت تولید و فوش این کمپانی های خودروسازی نه تنها اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی را نیز با بحران مواجه می کند.
تویوتا که کمپانی خودروسازی ژاپنی است یکی از پر فروش ترین کمپانی های خودروسازی است به گونه ای که تنها در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار خودرو فروخته است اما اینبار رئیس این کمپانی خودروسازی از بسته شدن تعدادی از شعب این کمپانی در داخل ژاپن خبر داده استاما آنچه باعث تعجب است ادامه یافتن روند تولید قطعات این کمپانی در شعب آن در کشور چین است به گونه ای که به گفته رئیس این کمپانی صادرات قطعات از چین به ژاپن قطع نشده است ولی کمپانی خودروسازی نیسان که یکی دیگر از غول های خودروسازی ژاپنی دنیا است با افت ۳۰ درصدی ارزش سهام مواجه شده است.
با توجه به جنگ تجاری چین و آمریک و کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی قبل از شیوع ویروس کرونا پیش بینی می شده است که تقاضا برای خودرو تا ۰.۹ درصد کاهش پیدا کند اما با شیوع این بیماری پیش بینی می شود تقاضا برای خودرو در سال ۲۰۲۰ تا ۲.۵ درصد افت کند.
افت تقاضا و تولید خودرو امری بدیهی است چرا که در حال حاضر تولید برخی کمپانی های خودروسازی که شعب اصلی آن ها در شهر ووهان چین واقع شده است مثل نیسان، کیا و پژو به صفر نزدیک شده است و فروش خودرو در یکی از پر جمعیت ترین بازارهای تقاضا دنیا (چین) ۹۲ درصد کاهش یافته است.
کرونا حتما قیمت اتومبیل را هم در ایران به پایین خواهد کشید