کد خبر: ۶۴۰۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲

چابهار قرنطینه شد

براساس اعلام شبکه بهداشت و درمان چابهار برای کاهش ترددها و ورود مسافر، با قرنطینه شدن شهر چابهار از ورود و خروج خودروهای پلاک سایر شهرستان‌ها و استان‌ها به این شهر جلوگیری می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

گسترش بیماری کرونا و مثبت شدن آزمایش یک مسافر در شهر چابهار بر حساسیت‌ها و نگرانی‌ها از انتقال این ویروس افزوده به همین سبب برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همه روزه ضدعفونی و گندزدایی سطح شهر انجام می‌شود و علاوه بر این مراکز اقامتی، تفریحی، گردشگری، ورزشی، بازار‌ها و مراکز خرید سنتی و منطقه آزاد و اقامتگاه‌های موقت تعطیل شده و با وجود این تدابیر و تمهیدات متاسفانه ورود و خروج مسافر همچنان انجام می‌شد که در نهایت مسوولان مجبور به قرنطینه کردن شهر چابهار شدند.

همچنین لغو و تعطیلی تمامی جلسات، مسابقات ورزشی، باشگاه‌ها، مراسم، جشن‌ها و رویداد‌های فرهنگی، ورزشی و جشنواره‌ها از جمله اقدامات انجام شده است و اتاق اصناف و ادارات دست اندرکار به نظارت بر عملکرد صنوف شهرستان بویژه نانوایی‌ها مبنی بر رعایت بهداشت (استفاده از ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی) الزام شده اند.

چابهار قرنطینه شد

هموطنان باید توجه داشته باشند که در ابتدای ورود به چابهار و کنارک تست لازم از آنان به عمل می‌آید و در صورت مشکوک بودن به بیماری باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند و به هیچ عنوان امکان انتقال بیمار از یک شهر به شهر دیگر مقدور نیست.

شهرستان چابهار به طور کامل قرنطینه شد

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار اظهار داشت: این شهرستان برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا از امروز قرنطینه شده و هشدار‌های لازم برای وارد نشدن خودرو‌های پلاک‌های سایر شهرستان‌ها و استان‌ها داده شده و در ورودی‌های شهر از وارد شدن این قبیل خودرو‌ها جلوگیری می‌شود.

رحمدل بامری بیان کرد: هیچ خودرو صاحب پلاک شهرستان دیگری به غیر از چابهار حق ورود به این شهر را نخواهد داشت و هم اینک قرنطینه در ورودی‌های منطقه آزاد و شهر اعمال می‌شود و از مردم خواسته شده به شهرستان چابهار سفر نکنند.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی برای پیشگیری از فراگیری ویروس کرونا در این شهرستان صورت گرفته است و تا عادی شدن شرایط ادامه دارد.

وی اظهار داشت: بصورت مرتب و شبانه روزی از پایگاه‌های غربالگری ویروس کرونا در مناطق ورودی شهر، ترمینال مسافربری و درب گیت شمالی منطقه آزاد و همچنین از محل ساختمان هتل ورزش برای قرنطینه بیماران احتمالی به همراه اعضای شورای تامین و ستاد مدیریت بحران شهرستان چابهار بازدید و توصیه شده موارد شیوع کرونا را جدی بگیرند.

فرماندار چابهار افزود: بسیاری از هموطنان با تصور اینکه اثر ویروس کرونا در مناطق گرم کاهش پیدا می‌کند از تعطیلات در نظر گرفته شده برای ماندگاری در منزل و جلوگیری از گسترش کرونا استفاده کرده و روز‌های گذشته عازم چابهار شده‌اند در حالی که در مناطق با رطوبت بالا مانند بنادر چابهار و کنارک ماندگاری ویروس بیشتر و خطر شیوع آن دو چندان است.

وی گفت: توصیه‌ها و تاکید‌های مسوولان به ویژه رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بهداشت و درمان برای پرهیز از سفر‌های ضروری و نیامدن به بندرچابهار به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکنون نتیجه بخش نبوده و همچنان مردم شهرستان‌های مختلف از سراسر استان سیستان وبلوچستان و سایر استان‌های کشور بر سفر به چابهار اصرار دارند.

بامری افزود: در پی شیوع بیماری کرونا در کشور و متاسفانه در استان سیستان وبلوچستان در راستای مقابله و پیشگیری از گسترش این بیماری جلسات متعدد و مشترک تشکیل و نشست مدیریت بحران شهرستان برگزار و با تشکیل تیم‌های ویژه، بازرسی از اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر و روستا‌ها به منظور رعایت مسائل بهداشتی انجام شده است.

وی بیان کرد: تعطیلی کلیه بازارچه‌ها و روز بازار‌ها (بلوک بازار، جمعه بازار و دوشنبه بازار کمب) و مراکز تجاری و خدماتی سطح منطقه آزاد چابهار از دیگر اقدامات انجام شده است.

فرماندار ویژه چابهار ادامه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به ضدعفونی اماکن عمومی، پارکها، مساجد، ادارات و بانک‌ها موظف شده اند و نسبت به آماده سازی و تجهیز بیمارستان برای پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز اقدام شده است.

بامری بر برگزار نشدن مراسم ترحیم و حتی المقدور محدود برگزار کردن مراسم در سطح شهر‌ها و روستا‌ها تاکید کرد و افزود: چنانچه سفر‌ها به چابهار که هوای شرجی و رطوبت بالا دارد کمتر شود شاهد سلامت بیشتر مردم خواهیم بود.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان ادامه داد: امید است با همکاری آحاد مردم بویژه در روز‌های آِینده از تردد‌های غیرضروری (ماندن در خانه و نرفتن به مهمانی و یا دعوت از مهمان) از شیوع این بیماری جلوگیری و سلامت شهروندان به شکل مطلوب تامین شود.

بامری از همکاری صمیمانه همه ادارات به ویژه مردم شریف شهرستان تقدیر کرد.

تمامی امکانات و نیرو‌ها برای شکست کرونا ویروس بسیج و شهر چابهار قرنطینه شده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار نیز با تایید قرنطینه شدن شهر چابهار و مراکز خدماتی خاطرنشان کرد: همه پرسنل و امکانات در جهت شکست ویروس کرونا به کار گرفته شده و با تعهدی که از کادر بهداشتی و درمانی سراغ داریم قطعا از این بحران نیز با سربلندی بیرون خواهیم آمد.

محمود حسین بر افزود: پایگاه‌های بهداشتی در مبادی ورودی شهر برای کنترل ورودی‌ها مستقر شده و همکاران ما با نهایت حساسیت و دقت علائم بالینی افراد را بررسی می‌کنند.

وی با تشکر از همکاری همه دستگاه‌ها و نهاد‌های دخیل گفت: مهار و شکست کرونا عزمی بزرگ و همدلی می‌خواهد که خوشبختانه این عزم و همدلی در بین مسوولان شهرستان به وضوح دیده می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: حاشیه شهر چابهار نیازمند توجه بیشتر و ضدعفونی و گندزدایی است و باید در این رابطه اقدامات لازم انجام تا شاهد شیوع ویروس کرونا در این منطقه نباشیم و امیدواریم با قرنطینه شدن شهر شاهد کاهش شیوع ویروس کرونا باشیم.

۷۰ هزار حاشیه نشین بندر اقیانوسی چابهار در خطر ابتلا به کرونا

شیوع کرونا و مثبت شدن آزمایش ۳۴ نفر به این ویروس در استان سیستان و بلوچستان، تردد مسافران و کمبود شدید امکانات و پایین بودن سطح رفاه و شیوه زندگی در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیر رسمی چابهار جان بیش از ۷۰ هزار حاشیه نشین این بندر اقیانوسی را بیشتر در خطر ابتلا به کرونا قرار داده و در این زمینه نگرانی‌های جدی وجود دارد.

مهمترین نیاز حاشیه نشینان چابهار آموزش در زمینه پیشگیری از کرونا و ضدعفونی و گندزدایی تمامی محدوده زندگی آنان است که متاسفانه در این زمینه بشدت ضعف وجود دارد و خطر گسترش این ویروس را بیش از پیش کرده است.

تلاش‌های شبانه روزی مسوولان به ویژه شهرداری، شبکه بهداشت‌ودرمان و سایر نهاد‌ها و موسسه‌های مردم نهاد به منظور پیشگیری از بیماری کرونا در چابهار تاکنون به خوبی توانسته به ضد عفونی و پاکسازی مناطق مختلف و پرتردد و به ویژه بزرگترین پاتوق بیماران مبتلا به اعتیاد شهر چابهار اقدام کنند.

در حاشیه شهر بیشتر نبود تناسب میان بستر‌های موجود بهداشتی و فقر و نداشتن توان مالی برای خرید امکانات و لوازم پیشگیرانه و سطح اطلاع رسانی‌های پایین می‌تواند خطرات شیوع ویروس کرونا را چند برابر کند.

شیوع کرونا در ایران و تعطیلات اعلام شده مدارس و دانشگاه‌ها برای پیشگیری از گسترش این بیماری برخی از هموطنان را ترغیب به سفر به چابهار کرده که نایاب شدن ماسک و موادضدعفونی کننده از یک طرف و حضور شمار زیادی از هموطنان از سوی دیگر مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان را نگران کرده است بطوریکه فرمانداری و مسوولان حوزه گردشگری از مردم درخواست کردند به چابهار سفر نکنند تا شرایط برای شیوع بیماری کرونا تشدید نشود.

کمک ۲۵ میلیارد ریالی منطقه آزادچابهار به مرکز ایزوله کرونا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار گفت: این سازمان ۲۵ میلیارد ر یال برای مرکز ایزوله کرونا به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس کمک کرده است.

عبدالرحیم کردی اظهار داشت: همچنین ۲ واحد تولیدی مواد بهداشتی و آرایشی با اصلاحات خط تولید هم‌اینک موادشوینده و ضدعفونی کننده برای تامین نیاز بازار و مردم آغاز بکار کرده است.

وی بیان کرد: مراکز تجاری و واحد‌های خدماتی سطح منطقه آزاد چابهار برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تامین سلامت تجار و مردم تا اطلاع بعدی تعطیل شده و اقدامات پیشگیرانه‌ای با اولویت فضا‌های عمومی سطح منطقه آزاد چابهار انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار افزود: تمامی فضا‌های عمومی، سرویس‌های بهداشتی، مساجد، اماکن تفریحی، گردشگری و ورزشی، مدارس، شهربازی پلاژ ساحلی تیس و نقاط پرتردد سطح منطقه آزاد چابهار به صورت روزانه سمپاشی و ضدعفونی می‌شوند.

وی ادامه داد: تمامی همایش‌ها، جشنواره‌ها، رویداد‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و جشن‌ها لغو شده و برای تامین موادضد عفونی مدارس چابهار توسط منطقه آزاد اقدامات خوبی انجام و تمام مدارس با کمک این سازمان ضدعفونی و گندزدایی شده است.

کردی گفت: پایگاه غربالگری مسافران در ورودی منطقه آزاد با همکاری شبکه بهداشت و درمان چابهار فعال شده و آمادگی کامل برای هرگونه خدمات رسانی و پیشگیری از ویروس کرونا در سطح این منطقه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی گسترده‌ای برای سلامت مردم و پیشگیری از ویروس کرونا در سطح منطقه آزاد بصورت بروشور، بنر، تراکت، تبلیغات محیطی و شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: همراهی و همکاری مادی و معنوی این سازمان برای سلامت مردم با استفاده از تمام ظرفیت‌هاست و در نشست‌های مختلف بر بسیج تمامی امکانات در خصوص پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا تاکید شده است.

نخستین مورد مثبت کرونا در چابهار ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: نخستین مورد مثبت بیماری کرونا در شهرستان بندری چابهار به ثبت رسید.

دکترمهران امینی‌فرد اظهار داشت: این فرد از مسافران غیربومی وارد شده به این شهرستان است و هم اینک در بیمارستان چابهار در قرنطینه قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: با مثبت شدن آزمایش این فرد شمار مبتلایان کرونا در محدوده این دانشگاه به چهار نفر رسید.

وی ادامه داد: توجه نکردن هموطنان به توصیه‌های مسوولان مبنی بر پرهیز از سفر به چابهار افزایش شمار بیماران در این شهر بندری را محتمل کرده است.

امینی فرد افزود: هموطنان عزیز با رعایت بهداشت فردی، ماندن در منزل و پرهیز از سفر به استان سیستان و بلوچستان بویژه شهرستان چابهار در جلوگیری از گسترش این بیماری به کادر بهداشت و درمان کمک کنند.

افراد مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان قرنطینه می‌شوند و امکان انتقال بیمار به شهر دیگر مقدور نیست.

تمامی افراد در ورودی بندرچابهار تب سنجی می‌شوند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:برای کنترل شیوع ویروس کرونا اجرای برنامه تب سنجی و پایش افراد علامت‌دار در ورودی بنادر، ساختمان‌های اداری، کشتی‌ها، رانندگان کامیون‌ها و مسافران در حال انجام است.

سعید امیری اظهار داشت: در پی اعلام مسوولان وزارت بهداشت و درمان مبنی بر لزوم کنترل شیوع ویروس کرونا پس از تشکیل نشست‌های تخصصی با واحد‌های مرتبط اقدامات پیشگیرانه با قید فوریت انجام شده و همچنان تا عادی شدن شرایط ادامه دارد.

وی افزود: نشست‌هایی با گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت چابهار و واحد‌های عملیاتی اداره‌کل در خصوص بکارگیری تمهیدات پیشگیرانه در برابر شیوع ویروس کرونا و همچنین با مدیر نمایندگی شرکت‌های خدمات کشتیرانی و سایر ارگان‌های متولی دریایی برگزار شده و برنامه‌ها در حال انجام است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای برنامه تب سنجی و پایش افراد علامت‌دار در ورودی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و ساختمان‌های اداری این اداره‌کل ادامه داد: در پایش انجام شده خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مشکوک به کرونا مشاهده نشد این اقدام در روز‌های آتی نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: ارائه آموزش در خصوص راه‌های پیشگیری و کنترل ویروس کرونا به صورت حضوری و نصب بنر در مدارس کوی بندر، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، مکان‌های پرتردد، مراکز رفاهی و اداری از دیگر اقداماتی است که در این راستا انجام شد.

امیری مکاتبه با مدیرعامل شرکت تعاونی لنج داران چابهار با موضوع رعایت کامل ضوابط پاس شناور‌های وارده از بنادر خارجی و رعایت مراقبت‌های بهداشتی در خصوص این ویروس را از دیگر اقدامات انجام شده به منظور کنترل ویروس کرونا اعلام کرد.

خبازان نکات بهداشتی درخصوص ویروس کرونا را جدی بگیرند

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: خبازان نکات بهداشتی در خصوص شیوع ویروس کرونا را جدی گرفته و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند.

رحمدل بامری اظهار داشت: این شهرستان در سطح کشور دارای شرایط متفاوتی بوده و نگاه‌های زیادی متوجه این منطقه است بنابراین تامین نان با کیفیت برای شهروندان و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند بسیار با اهمیت است.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، خبازان ضمن رعایت مسائل بهداشتی فردی و ضدعفونی کردن محیط کسب و کار، همکاری و هماهنگی لازم را با شبکه بهداشت و درمان داشته باشند.

فرماندار چابهار از نانوایانی که در بحث سیل، نسبت به تهیه و تامین نان سیلزدگان همکاری داشتند قدردانی کرد و افزود: کار‌های انسان دوستانه توسط هر صنفی ماندگار و اجر و ثواب زیادی دارد.

وی ادامه داد: مهمترین موضوعی که در بازدید‌های نظارتی دوره‌ای با آن مواجه هستیم، موضوع عدم حضور متصدیان خبازی‌ها در محل واحد صنفی است که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت پخت نان و رعایت مسایل بهداشتی داشته باشد.

بامری بر برنامه‌ریزی، طرح ویژه نظارتی ایام نوروز و کشیک خبازی‌ها نیز تاکید کرد.

وی گفت: با توجه شیوع ویروس کرونا و ضرورت آمادگی نانوایان و انجام اقدامات پیشگیرانه، دوره آموزشی مرتبط توسط نماینده شبکه بهداشت و درمان و با حضور متصدیان خبازی‌های در محل اتاق اصناف چابهار برگزار شود.

ضدعفونی و گندزدایی روزانه تمامی اماکن پرتردد شهر چابهار

شهردار چابهار نیز گفت: تمامی سطح شهر چابهار برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به طور روزانه ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

محمدیونس حقانی اظهار داشت: تلاش شبانه‌روزی نیرو‌های شهرداری چابهار برای ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی شهر قابل تقدیر است و در چند روز اخیر توانستند فعالیت خوبی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا انجام دهند.

وی گفت: شهر چابهار بیش‌از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۷۰ هزار نفر آن در نقاط حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی با کمترین امکانات رفاهی زندگی می‌کنند که این مناطق بیشتر در خطر شیوع ویروس کرونا هستند و حجم ورودی مسافر و کمبود امکانات خطرات را برای چابهار بیشتر کرده است.

شهردار چابهار افزود: اقدامات پیشگیرانه در مقابله با ویروس کرونا در حال انجام است و با تلاش و زحمات شبانه روزی نیرو‌های آتش‌نشانی کوچه‌ها و پیاده رو‌های محدوده بازار به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا ضدعفونی و گندزدایی شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بازار یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های شهر چابهار است و مردم برای تامین مایحتاج خود مجبورند به بازار مراجعه کنند شهرداری ضدعفونی کردن بازار را بصورت روزانه در دستور کار قرار داده است.

حقانی تصریح کرد: ورود حجم بالای مسافر به چابهار شدیدا نگران کننده شده، از هموطنان درخواست می‌شود تا عادی شدن اوضاع از سفر‌های غیرضروری به این شهر خودداری کنند.

وی گفت: پاکسازی و گندزدایی سرویس‌های بهداشتی، بوستان‌های ساحلی، بازارها، پیاده روها، اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها با بیش‌از ۵۰۰ لیتر محلول کلر و وایتکس انجام شده و این اقدام همچنان ادامه داد.

شهردار چابهار ادامه داد: متاسفانه مسافران سایر نقاط کشور هشدار‌ها را جدی نمی‌گیرند و با سفر به این شهر سلامت خود و شهروندان را به خطر می‌اندازند.

وی همچنین از اقدام شهرداری نسبت به تعطیلی جمعه بازار برای مقابله با انتشار ویروس کرونا خبر داد و از همه شهروندان خواست که نسبت به رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت خود و دیگران دقت کنند.

حقانی با اشاره به اینکه شهرداری یک نهاد مردمی و مسوول در مقابل شهر و سلامت شهروندان است و رعایت بهداشت فردی برای مقابله با انتشار ویروس کرونا از اهمیت بسزایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه از جمله نصب بنر و اطلاعیه در شهرداری، ضدعفونی کردن دفاتر، توزیع ماسک و دستکش در بین کارکنان و پاکبانان برای مقابله با انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان و کارکنان مجموعه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: موضوع مقابله با کرونا و اهمیت اطلاع رسانی به شهروندان، نصب بنر در نقاط مختلف و پررفت و آمد شهر توسط شهرداری و با همکاری شبکه بهداشت انجام شده و شهرداری در کنار سایر دستگاه‌ها برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن با توجه به شدت انتشار ویروس، اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین