کد خبر: ۶۴۰۸۴۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

تکذیب خروج جاسبی از کشور

روزهای گذشته و برای سومین بار در یک سال اخیر شایعه خروج عبدالله جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد از کشور منتشر شد و در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازتاب زیادی داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

پیش از این هر بار اعلام می‌شد او با خود مبالغ هنگفتی پول را نیز از کشور خارج کرده است. در شایعه روز گذشته اعلام شد جاسبی از کشور فرار کرده و با خود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان پول را نیز برده است. خبری که خیلی‌ها هم آن را باور کردند.

«شرق» برای پیگیری موضوع با شماره عبدالله جاسبی تماس گرفت و آنچه در ادامه آمده حاصل مصاحبه با او در همین رابطه است.

تکذیب خروج جاسبی از کشور

آقای جاسبی خبری منتشر شده که شما با مبلغ هنگفتی پول از کشور خارج شده‌اید، شما الان کجا هستید؟

من در خانه‌ام در همین تهران هستم و این سومین‌بار است که شایعه این‌چنینی درباره من منتشر می‌شود؛ این بار هم خبر در فضای مجازی و اینستاگرام پخش شده و در حال بازنشر است که البته همان پروژه سابق است؛ منتها این بار با ارقام بیشتر و مکان دیگری اعلام شد. متأسفانه در فضای مجازی یکی از بداخلاقی‌هایی که امروز شاهد هستیم علیه برخی افراد، نهاد‌ها و شخصیت‌ها صورت می‌گیرد، تخریب‌ها و شایعات کذب است و فضاسازی‌های ناصحیح و نادرست که بخشی از بداخلاقی‌هایی است که امروز متأسفانه در کشورمان تا حدودی رایج شده. سه، چهار ماه قبل شکایتی به پلیس فتا داشتیم که هنوز نتیجه قطعی آن به ما نرسیده. به قوه قضائیه هم مراجعه کردم و با رئیس محترم قوه صحبت کردم و پیشنهاد ایشان این بود که شکایت کنیم.

شکایت قبلی‌تان از شخص خاصی بوده یا به صورت کلی شکایت کرده‌اید؟

شخص خاصی را مطرح نکردم. شکایت کردم که ریشه را پیدا کنند و مشخص کنند کسانی که این شایعه را پخش و بازنشر کرده‌اند چه کسانی هستند و به جامعه معرفی‌شان کنند. هر روز یک نفر یا ارگان را تخریب می‌کنند، باید روشن شود. انتظارم از قوه قضائیه و پلیس فتا این است که این مسائل را به هر شکل که خودشان می‌دانند، سریع‌تر دنبال کنند تا این بیماری در جامعه ما بیشتر از این توسعه پیدا نکند و شایعه‌پراکنی‌ها در فضای مجازی بازنشر نشود. برای جامعه ما این اتفاقات خوب نیست. دفعه قبل هم بعد از مدتی همه متوجه شدند که دروغ است و این بار هم این‌طور خواهد بود. این ارقام آن‌قدر نجومی است که در خواب هم نمی‌توان دید. درباره مسافرت و مهاجرت من هم همین‌طور. امیدوارم رسانه‌ها هرکدامشان که صلاح بدانند در این زمینه کار کنند تا بازسازی در فضای مجازی صورت بگیرد و کسانی که این نوع شایعات کذب را تولید می‌کنند، مورد تعقیب قرار بگیرند.

آیا از رسانه‌های داخلی که شناسنامه و هویت داشته باشند جایی بوده که این شایعه درباره شما را منتشر کرده باشند؟
ممکن است مواردی به ذهن من بیاید، اما به خودم اجازه نمی‌دهم حکم صادر کنم. معتقدم این کار قوه قضائیه و پلیس فتاست که دنبال کنند. صحیح نیست اگر چیزی در ذهنم بیاید، مطرح کنم که این هم یک شایعه جدید باشد.

نظر خودتان در‌این‌باره چیست؟ چرا این شایعه‌ها مبنی بر خروج از کشور به همراه مقادیر هنگفتی پول، سه بار در مورد شما مطرح شده؟

به نظرم بعضی‌ها تصورات اشتباهی دارند. ما که از نظر علمی دنبال کار‌های تحقیقاتی هستیم، اما عده‌ای تصور می‌کنند شاید مثل دوران جوانی دنبال و در پی میدان سیاست باشیم. شاید هم علت دیگری دارد. نمی‌توانم نظر قطعی بدهم، اما یک نوع بداخلاقی است و فقط بحث من نیست. اشخاص و نهاد‌های دیگری هم هستند که از این بداخلاقی‌ها در موردشان انجام می‌شود.

به صورت کلی این روز‌ها که دنیا با کرونا دست به گریبان است، شما به لحاظ سکونت و شغل کجا هستید؟

کار‌های اجتماعی من که زیاد است؛ روزنامه و استاد دانشگاه هستم. چند دانشجوی دکترا دارم، دفتر مطالعات تاریخ دانشگاه اسلامی و تاریخ حزب جمهوری اسلامی هم هست. ولی کرونا باعث شده توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیریم و سعی کنیم تا حد امکان شرکت در اجتماعات و محافل را کم کنم و بیشتر در منزل هستم؛ مگر مواردی که واقعا ضرورت دارد شرکت کنم. خیلی هم نگران این مسائل و شایعه‌ها نیستم البته از ده‌ها سال قبل هم بوده، اما آن زمان فضای مجازی نبود که به این سرعت بازنشر شود، اما الان فضای مجازی باعث شده هر شایعه‌ای خیلی سریع بازنشر و در سطح جامعه پخش شود.

امیدوار هستید که ریشه این شایعه کشف شود؟

اتفاقا این سؤال را از رئیس قوه قضائیه پرسیدم و ایشان من را دعوت به شکایت کردند. در هر حال وظیفه‌مان را انجام دادیم. حداقل وجدانمان راحت می‌شود. به قول حافظ: به جد و جهد چو کاری نمی‌رود از پیش/ به کردگار رها کرده به مصالح خویش. حالا اگر به نتیجه نرسید که رسانه‌ها باید دنبال کنند. امیدوارم همه رسانه‌ها در این مسئله از خودشان حساسیت نشان دهند و به طور کلی فضای مجازی و رسانه‌هایی که سعی می‌کنند به شایعات دامن زده و مسائل کذب را بزرگ‌نمایی کنند از بین برود، چون این یک بیماری اجتماعی است که مشکلش باید با کمک همه مردم ایران به‌خصوص رسانه‌ها حل شود.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
7
بالاخره بچه ها کجایند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
5
البته ممکن است چیزکی باشد ...
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
5
چرا از ایران خارج شود اینجا ثروت و قدرت یکجا دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
1
4
بنده خدا ۷۵ سالشه دیگه باید توشه برای آخرتش جمع کنه . تو این سن و سال اینهمه پول دیگه به چی دردیش میخوره؟؟؟؟
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
0
با این سن وسال بهتر است فکر خروج را فراموش و همه دارایی خود را صرف خیریه کند وبهشت رااز قبل رزرو کند.قطعا فرزندانش مانند خودش با لیاقت هستند و میتوانند موفق باشند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین