کد خبر: ۶۴۱۰۴۸
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
رئیس‌جمهور در حالی مردم را به عدم تردد توصیه می‌کند که نه شهری قرنطینه و نه اداره‌ای تعطیل شده

روحانی: دست‌ها را بشوییم تا زنجیره شیوع کرونا قطع شود/ مردم تردد نکنند/ حذف تعطیلات عید شدنی نیست

رییس جمهوری گفت: زنجیره شیوع ویروس کرونا را باید قطع کنیم و تردد چه درون استان‌ها و بین استانها به حداقل برسد.
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "همگان باید مشکل کرونا را جدی بگیرند"، نسخه واحد دنیا برای مقابله با کرونا را قطع زنجیره نقطه شروع ویروس و به حداقل رساندن تردد درون و برون شهری دانست.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران مبارزه با بیماری کرونا در کشور تاکید کرد: نوروز فرصتی برای پیروزی در برابر ویروس کرونا است و نوروز نباید با رفت وآمدهای بدون مدیریت، به فرصتی برای شیوع بیشتر ویروس تبدیل شود.

روحانی: دست‌ها را بشوییم تا زنجیره شیوع کرونا قطع شود/ مردم تردد نکنند/ حذف تعطیلات عید شدنی نیست

متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت مردم عزیز و بزرگوار کشورمان سلام عرض می‌کنم و تهیت و درودم را نثار آنها می‌کنم؛ می‌دانم که امسال در روزهای پایان سال مردم با مسایل و مشکلات جدیدی مواجه هستند که این مشکلات در دهه‌های اخیر در تاریخ کشور ما و بسیاری از کشورها، تقریباً بی‌سابقه بوده است.

مسأله ویروس کرونا تقریباً اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده اند و همانطور که مردم عزیز می‌دانند در سبک زندگی مردم، اقتصاد و رفت و آمد، مشاغل مردم و بسیاری از فعالیت‌هایی که به نوعی به مسافرت و تردد مربوط می‌شود، اثر گذاشته و فشارهای فراوانی را به اقتصاد جامعه وارد کرده است . بنابراین این موضوع را باید امروز جدی بگیریم.

اولین عرض من خدمت مردم عزیز و بزرگوار ایران این است که این مسأله را جدی بگیریم و به سادگی به این ویروس نگاه نکنیم و برای سلامت خود و خانواده‌مان خطرناک در نظر بگیریم؛ گر چه از لحاظ علمی و پزشکی می‌گویند این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس‌هایی شبیه آنفلوآنزا نیست، اما به دلیل مسأله واگیری سریع و شیوع، این بیماری جایگاه خاص خود را پیدا کرده و به همین دلیل هم بر همه کشورهای دنیا تأثیرگذاشته است.

اینکه در برابر این بیماری باید چه کنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریباً یک نسخه واحدی است که حدوداً در همه دنیا به آن رسیده اند و بر آن تأکید می‌کنند؛ یکی اینکه این زنجیره را باید قطع کنیم؛ این زنجیره شیوع از یک نقطه، از یک فرد شروع می‌شود؛ وقتی یک فرد در جمعی می‌رود آنها را آلوده می‌کند، آن جمع وقتی در جمع دیگر می‌روند، آنها دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین یک زنجیره‌ای است که از نقطه‌ای شروع می‌شود و ممکن است از کل شهر، یا مناطق شهری ، یا بین شهری و حتی بین کشورها عبور کند. پس اولین مسأله این است که ما این زنجیره را قطع کنیم.

چگونه زنجیره را قطع کنیم؟ اولین آن مسأله ضدعفونی است؛ ممکن است این زنجیره آمده تا بدن و دست من اصابت کرده و اگر دست‌ها را خوب بشویم و ضدعفونی کنم- حتی با صابون و آب همانطوری که توصیه شده بشویم- این زنجیره اینجا قطع می‌شود و دیگر از دست من به فرد دوم تجاوز نمی کند؛ همه مقرراتی که راجع به لباس و ماسک و همه اینهایی که گفتند، برای اینکه این زنجیره قطع شود تأثیرگذار است.

مسأله دوم، عدم جابجایی و تردد است؛ به ذهن بعضی‌ها می‌آید که یعنی وقتی از تهران به یک شهر دیگر رفتیم معنایش تردد است اما اگر از شمال تهران به جنوب تهران از جنوب به شرق و از شرق رفتیم غرب این عیبی ندارد و داخل تهران هستیم؛ وقتی می‌گوییم تردد مضر است و سفر مضر است، سفر درون شهری هم همان اثر را دارد و فرق نمی‌کند؛ یک فردی در یک استانی از این شهر و استان است؛ فکر می‌کنیم داخل استان یک طور است و بیرون استان طوری دیگر است؛ می‌گوییم که این سفر داخل استان است. این آقا از مرکز استان رفته این شهرستان و از شهرستان آمده به مرکز استان؛ این که استان خودش است؛ اینها که همه با هم هستند، تفاوتی نمی‌کند.

چه اینکه از استانی به استان دیگر سفر کنند، چه اینکه از داخل استان در درون استان بین شهرهای مختلف تردد کنند، چه بین شهر و روستا تردد کنند، چه در یک شهر بزرگ از بخشی به بخش دیگر تردد کنند، توصیه این است، حتی الامکان باید تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

زمانی کاری ضروری است؛ آن وقت همه باید به اصول و پروتکل‌هایی که گفته می‌شود توجه و آنها را مراعات کنیم؛ این برای اینکه این زنجیره را بشکنیم، بسیار اهمیت فراوان دارد.

در آستانه تعطیلات نوروزی هستیم و به طور طبیعی ایام نوروز طبق تقویم رسمی آغاز سال، تعطیلات نوروزی و آغاز بهار است و بعضی‌ها به من پیشنهاد کردند که دولت تعطیل نوروزی را امسال حذف کند و این تعطیلات را در فصل و زمان دیگر که کرونا نیست، ببرد که به اعتقاد من این کار عملی و شدنی نیست.

مردم در ایام عید اعتقادات و نکاتی دارند و البته باید مراسم را امسال به صورت خوبی مدیریت کنند که در اجتماعات و اماکن متبرک که مردم اعتقاد دارند و به حق هم اعتقاد دارند، نروند.

ما می‌توانیم زیارت هر امامی را از راه دور انجام دهیم و اگر آن خلوص و توجه باشد آن امام بزرگوار هم قبول می‌کند و همان ثواب و اجر را و شاید در این شرایط مخصوصاً قبول و جایگزین شود و کلامی که با امام صحبت می‌کنیم فاصله زمان و مکان تأثیری ندارد چراکه آنها کلام ما را می‌شنوند و به کلام ما جواب می‌دهند. بنابراین همه باید در ایام نوروزی مراعات کنیم.

نوروز را برای فرصت شیوع بیشتر نگذاریم. این برای ما یک اصل باشد. نوروز را برای پیروزی در برابر این ویروس قرار دهیم و این پیروزی هم به همین است و اگر هدیه‌ای می‌خواهیم در ایام عید بدهیم و رفت و آمدی انجام دهیم، می‌توان همه این ها را غیابی انجام دهیم و حضوری نباشد و با تلفن و فضای مجازی با هم حرف بزنیم و تبریک بگوییم و اگر یک وقتی همدیگر را می‌بینیم، فاصله‌ها و اصول بهداشتی را مراعات کنیم. بنابراین خیلی مهم است این ایام عید برای شرایطی که می‌خواهیم داشته باشیم.

در اینجا می‌خواهم به مردم عزیز بگویم که بعضی‌ها فکر می‌کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه ما به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گاهی گله می‌کنند که کل کشور و همه وزرا و مسئولین باید بیایند.

می‌خواهم خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که در این ستاد و در این همکاری تمام دولت درگیر هستند. اولاً بخشی از دولت تلاش می‌کند برای اینکه زندگی عادی مردم بگذرد. زندگی عادی مردم یعنی چه؟ یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسایل مالی و پولی در گردش باشد و کالای اساسی باشد. تلاش ما این است که زندگی مردم، البته سخت است و با سختی توأم است ولی تبدیل به یک شرایط بحرانی بسیار سخت و غیرقابل تحمل نشود.

می‌خواهیم شرایطی باشد که مردم البته با مراعات همه اصول و سختی‌های ویژه‌ای که این وضعیت ایجاد کرده، زندگی کنند و همه وزرای ما امروز درگیر هستند.

خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که تمام وزرای اقتصادی و تمام مسئولین درگیر این مسأله هستند. از رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اینکه تأمین مالی کند و پولی اگر جایی لازم است، اختصاص دهد و معاون اقتصادی رئیس جمهور که موظف است جلسات لازم اقتصادی را در این زمینه مرتب برگزار کند، تا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی همه درگیر هستند برای تأمین ریال، ارز برای اینکه چیزی بخریم و کالاهای مورد نیاز فوری برای زندگی مردم، کالاهای اساسی، آنچه که برای مردم از لحاظ بهداشتی لازم است.

تمام بخش‌های تحقیقاتی و علمی ما درگیر هستند یعنی معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، دفاع و تمام بخش‌هایی که توان دارند، در این زمینه و چیزهایی که نیاز است مانند کیت و ماسک و وسیله‌ای که مورد نیاز است، کار کنند و راجع به ریشه‌یابی این ویروس، نحوه مقابله با آن همه فعال هستند.

یک نفر غیرفعال نیست که در دولت ما اینجوری تبلیغ شده که مثلاً رئیس جمهور مسئولیتی ندارد، وزیر کشور هم مسئولیتی ندارد، فقط بنده خدا وزیر بهداشت، درمان گرفتار شده است و همه بار بر دوش وی است و البته وزیر بهداشت و درمان بار سنگینی بر دوش دارد و مخصوصاً بر دوش همکاران عزیزش، همه پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌های مختلف، مراکز درمانی و بهداشتی که آنها یک مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند.

باز هم از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم و دست آنها را می‌بوسیم و از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که آنهایی که در این راه و کادر درمانی ما اگر صدمه می‌بینند، جان عزیز خودشان را فدا می‌کنند به عنوان شهید خدمت محسوب شوند.

آنها در خط مقدم هستند و این سر جای خودش محفوظ است ،اما در عین حال امروز نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و همه، پای کار هستند.

نیروهای مسلح ما گفتند در هر جا بیمارستان نیاز است، ما 10 هزار تخت آماده داریم. 3500 تخت درمانی برای هر کجا بخواهید آماده داریم و الان استاندارهای ما در تماس هستند و این کار آغاز شده است.

یک مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است و آن اینکه لجستیک این کار و تأمین مواد بر عهده آنها است؛ آنها همانطوری که برای کارخانه‌ها، اقتصاد کشور و برای چرخش تولید کشور مسئولیت‌های سنگینی دارند؛ اما در عین حال وزارت صمت برای تامین چیزهایی که برای زندگی عمومی مردم مورد نیاز است و همه نیازهای وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با کرونا، مسئولیت کامل دارد.

می‌خواهم تشکر ویژه کنم؛ کاری که شهرداری‌های ما انجام می‌دهند و ‌شهر را نظافت و ضدعفونی و تمیز می‌کنند؛ این یک بار سنگینی بر دوش آنها و کمک بزرگی برای شکست کرونا و بسیار مهم است.

دیروز بعضی از استانداران که با آنها تماس داشتم می‌گفتند یک نگرانی دارند؛ مصرف آب بالا رفته و ممکن است در هفته‌های آینده دچار مشکل شویم؛ دیروز از وزیر نیرو رسماً سوال کردم و ایشان هم تا غروب پاسخ کتبی دادند؛ خوشبختانه مردم هیچگونه نگرانی‌ برای آب و برق در این ایام نباید داشته باشند؛ هیچ نگرانی‌ برای انرژی و سوخت از جمله گاز، گازوئیل، بنزین و سایر نیازمندی‌ها نباید داشته باشند. همه اینها در تلاش هستند و این کار دارد انجام می‌گیرد.

وزیر امور خارجه مسئول تمام وظایفی که مربوط به مسایل روابط خارجی و تماس با کشورها می‌شود، است و این بار بر دوش ایشان است؛ حالا چه برای کمک هایی که می‌خواهند در این زمینه انجام دهند و همکاری‌هایی که در زمینه کرونا لازم است و سایر امور و روابط کشور که مورد نیاز است. این بار سنگین را آنها انجام می‌دهند. یعنی وزارت خارجه با همه توان در این زمینه فعال است.

بخش آموزشی، گر چه در این ایام تعطیل است و در آینده نزدیک اعلام خواهند کرد که از چه زمانی کلاس‌هایشان شروع به کار خواهد کرد، ولی در همین ایامی که تعطیل است همه توان خودشان را بکار بردند تا مردم بتوانند استفاده کرده و از طریق فضای مجازی و صدا و سیما این کار را انجام دهند.

وزارت کشور مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد؛ طبق مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی که مربوط می‌شود به تاریخ هفدهم اسفند ماه که این جلسه تشکیل شد و مصوبات بسیار مهمی را داشتیم و مقام معظم رهبری همه این مصوبات را تأیید کردند و یک پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای همه ما است؛ در این مصوبه آمده که ستاد ملی مبارزه با کرونا هر چه تصویب می‌کند، همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و برای تمام ارکان کشور، تمام دستگاه‌ها و نهادها، اعم از نیروهای مسلح، غیرنیروهای مسلح، نهادهای عمومی، حتی در برخی موارد ضروری برای بخش خصوصی لازم‌الاجراست و این قدرت بزرگی به ستاد داده شده است.

اخیراً بعضی از دوستان نامه نوشتند، بعضی از نمایندگان محترم مجلس و دیگران که من ستاد را به عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود؛ در هفته‌ای که الان رو به پایان است، از شنبه جلسه گذاشته بودیم و هفته آینده هم جلسه داریم؛ در ایام تعطیلات عید هم باز جلسه خواهیم داشت؛ خود من جلسات را هفته‌ای یکبار می‌گذارم؛ اگر مشکلی داشتم معاون اول می‌گذارد و خود ستاد ملی به ریاست خود آقای دکتر نمکی به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود.

وزیر راه مسئولیت سنگینی بر دوش دارد؛ برای تردد جاده‌ای مخصوصاً تردد بین ایران و کشورهای همسایه، تردد در پروازها، قطار و همه اینها که باز هم به ایشان تأکید می‌کنم که اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه بوده، فعال نیست، یکبار هم تلفنی به ایشان گفتم، یعنی قطار ما خالی است ولی در فضای مجازی راه نمی‌دهد، نمی‌دانم اشکال در کجاست؛ این اشکال را رفع کنند چون تا دیروز هم این اشکال بوده؛ قطار جا دارد، ولی شما در برنامه می‌روید می‌بینید به شما راه نمی‌دهد؛ هواپیما جا دارد ولی در برنامه می‌روید در فضای مجازی راه نمی‌دهد؛ ببینید اشکال در کجاست، اشکال را رفع کنید تا مردم ترددهایی که می‌خواهند، انجام دهند؛ البته آنهایی که ضروری و لازم است. خواهش ما این است ترددهایی که لازم نیست، انجام نگیرد.

نکته دیگری می‌خواهم خدمت مردم عزیز و بزرگوار عرض کنم و آن اینکه مطلع هستیم برخی از اقشار جامعه در فشار اقتصادی قرار گرفتند؛ مشاغلی بوده که بیشتر مشاغل شب عیدی است؛ خیلی از فروشنده‌ها، بخش پوشاک، بخش‌های دیگر، نیازمندی‌های منزل؛ معمولاً مردم در شب عید در حد امکان‌شان نو نوار می‌کردند و امسال مشکلاتی است و البته بعد جبران می‌شود؛ یعنی همینی که اول سال نخریده، ان‌شاء الله وقتی این کرونا رخت بربست و این میهمان ناخوانده بسیار بد خداحافظی کرد و رفت، آن وقت مردم می‌روند، ولی در این مدت اینها دچار مشکل هستند؛ اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه ، معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد همه تلاش کردند؛ مصوبات را دیدم و این مصوبات را روز یکشنبه آینده با حضور مسئولین اتاق‌ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش خواهد کرد.

بحث اقساط، مالیات و دیگر است؛ برخی حل شده و برخی دیگر باید حل شود و این را دنبال خواهیم کرد و ان‌شاء الله ادامه می‌دهیم.

نکته دیگری که باید در این زمینه تأکید کنم اینکه این روزها به شایعات در این زمینه نباید توجه کنیم؛ این شایعات گاهی وقت‌ها در فضای مجازی است و به رسانه‌های داخلی و روزنامه هم سرایت می‌کند و گاهی وقت‌ها به صدا و سیما؛ نمی‌دانم چگونه شده و یک دیوار حفاظتی و ماسک و چیزی باید بگذارند، به آنها اصابت می‌کند و یک گوینده خبری مثلاً دلش تنگ می‌شود برای رئیس جمهور و می‌گوید من دو روز است رئیس جمهور را ندیدم؛ این خوب است و من تشکر می‌کنم از اینکه لطف و محبت دارند؛ اما همه سر کار خودشان هستند و بدون استثناء در حال تلاشند.

نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند؛ این کار را نکنیم؛ یکبار دیگر گفتم، از کرونا خطرناک‌تر، ترس و وحشت و اضطراب است.

الان با اینکه پزشک‌ها می‌گویند که مثلاً آنفلوآنزا، ویروسی خیلی خطرناک‌تر است و اگر به کسی بگویید آنفلوآنزا دارید، می‌گوید خوب باشد و با قدرت می‌گوید خوب آنفلوآنزا دارم اما به محض اینکه می‌گویید کرونا دارید می‌گوید کرونا؟ جدی می‌گویی!

هیچی نصف روحیه از بین رفت و همان اول بسم الله زیر پای همه این سازمان بدن و گلبول‌های سفید که باید بجنگند و مبارزه و مقابله کنند، شل می‌شود چون روحیه طرف می‌شکند و فکر می‌کند کرونا مساوی با پایان زندگی است.

باید کرونا را شکست دهیم، باید زندگی و اصول را مراعات کنیم اما در عین حال نباید ترس، وحشت و نگرانی و اضطراب در میان مردم ایجاد کنیم.

متأسفانه گاهی برخی از افراد که با نام و نشان هستند و گاهی ممکن است با غرض نباشد، مثلاً یک دفعه می‌گویند که فلان استان نابود شد و وقتی با استاندار همان استانی که می‌گویند وضع‌ آن بد است، صحبت می‌کنم و می‌گویم چقدر دیروز فوتی داشتید، می‌گوید 12 نفر فوتی داشتیم که در یک شرایطی ممکن است روزی 10 الی 15 نفر و از آن طرف اگر 12 فوتی داریم، 120 نفر از بیمارستان ترخیص می‌شوند و به سلامت از بیمارستان خارج می‌شوند.

نمی‌خواهم بگویم این ویروس را کوچک بپنداریم ولی بیش از آنی که واقعیت است، بزرگ هم نکنیم و با آن زندگی کنیم و این دوران را بگذرانیم.

نکته آخرم با مردم بسیار عزیز و بزرگوار این است که این مسأله مبارزه با کرونا 2 بخش یا 2 بال دارد. یک بال‌ آن همان اقداماتی است که وزارت بهداشت و درمان، دولت و بخش‌های مختلف دولت انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند و یک بخش‌ آن هم به همکاری مردم مربوط می‌شود که اگر مردم عزیز ما همکاری کامل نکنند، ما دیرتر به نتیجه می‌رسیم و همکاری بیشتر کنید، زودتر به نتیجه می‌رسید.

این نکته را هم بگویم که چون امروز در دولت بحث بسیار مفصلی کرده‌ایم و بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنند که راه این شهر را ببنیدیم، آن یکی می‌گوید راه آن شهر را ببندیم، یکی دیگر می‌گوید بین یک شهر بزرگ شمال و جنوب را ببندیم و دیگری می‌گوید شهر بزرگ بین شرق و غرب را ببندیم که امروز به طور کامل از صبح تا دقایق پیش در دولت بحث کردیم، همه دوستان اظهار نظر کردند و تقریباً می‌توانم بگویم که اتفاق نظر همه این است که برخی از چیزهایی که گفته می‌شود در اجرا مشکلات بیشتری را می‌آفریند و ممکن است یک جایی را حل کند ولی چهار جای دیگر مشکل درست می‌کند.

نکته‌ای که به ذهن ما آمده و البته این را ستاد ملی اعلام خواهد کرد که ممکن است افراد در بعضی از دروازه‌های شهرها و در خروجی از لحاظ سلامت چک شوند و اگر مشکلی دارند، اجازه ندهند که راه را ادامه دهند یا آنها را به یک مرکز درمانی هدایت کنند و یا اگر نشد یا نخواستند، برگردند به همان مبدأشان منتها این کار در ورودی‌ها انجام نخواهد شد.

نه اینکه کسی از خانه و از تهران راه افتاده و هزار کیلومتر رفته و بعد می‌خواهد وارد شهر بشود، بگویند حال بیایید شما.

خوب از اول در تهران این کار را انجام دهیم و در خروجی‌ها در زمان و هر روز که ستاد ملی اعلام کرد که ممکن است شنبه، یکشنبه باشد از آن روز در خروجی‌ها و مکان‌هایی که مشخص می‌کند، مردمی که می‌خواهند خارج شوند از لحاظ تب‌سنجی یا از هر شیوه‌ای که آنجا متخصصین هستند، تست می‌شوند و آنهایی که سالم هستند به راهشان ادامه می‌دهند.

در عین حال با همه این حرف‌ها، باز هم تردد را در داخل شهر و بین شهرها به حداقل برسانیم و در خانه بمانیم که امن‌ترین مکان خانه خودمان است و آنجا می‌توانیم سلامت خودمان و اعضای خانواده‌مان را بیشتر حفظ کنیم.

مردم عزیز و بزرگوار کشورمان روزهای سختی پشت سر می‌گذرانیم ولی از این روزها عبور خواهیم کرد. روزهای سختی که زمستان سردی است و حتماً بعد از آن بهار خواهد بود.

این دوران می‌گذرد و باز هم زندگی عادی بعد از این ایام خواهیم داشت، باز هم کنار هم خواهیم بود، باز هم سبک زندگی‌مان به گذشته برمی‌گردد، باز هم شرایطی پیش می‌آید که به اماکن متبرکه خواهیم رفت و آنجا با خداوند راز و نیاز می‌کنیم و ان‌شاء الله خداوند پایان سال ما را با قدرت، فضل، رحمت و با سلامتی توأم کند و آغاز سال را سال بسیار مبارکی برای ملت عزیز ما قرار دهد. ان‌شاء الله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۹
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
2
45
... مردم می فرستی سرکار بعد میگی دست بشوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
تاديروز اين مريضي مسخره و مظحكه و ساده و اينا بود كه جدي نگيريمش چيزي نيست !!!! پس چي شد يهووو ؟؟؟؟ حرفها و نقطه نظرات تغيير يافت ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
24
جمعه گذشته اعلام کردی وضعیت از شنبه عادیه و همه کارمندان به ساعت کار عادی برگردند،اگر تردد نکنند چطوری برند اداره سر کار؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
3
40
مردم از زندگی دست شسته اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
عالي عالي
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
1
31
به به چه راه حلی...با دست شستن همه چی حله!!!!!؟؟؟
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
رفتم توی دهه شصت. اون روزا خانم بهداشت مدرسه مون تنها کاری که برای بهداشت مدرسه میکرد توصیه به شستن دستها بود. درحالی که ما نه آبخوری مناسبی داشتیم و نه حتی توالت سالمی
صدیق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
1
28
اقای روحانی ما از شما بیشر میدانیم چگونه با این ویروس برخورد کنیم . دست شستن را بچه های ما هم میدانند . شما نسبت به تعطیلی ادارات و مراکز اقدام کنید . بقیه را خودمان میدانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
1
21
ایتالیا با این همه کنترل به این وضع رسیده اون وقت ما با این مسوولای متدبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
1
22
شما که راهش رو میدونستی چرا پروازهای چین رو قطع نکردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
چون چینی های خوبی بودن و دستاشونو میشستن !
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
14
این حرفها رو که از بچه هم بپرسن بلده.شما مسولین برای امرار معاش مردم چه کردید.لوازم بهداشتی که نایاب هست.گرانی هم که بیداد میکنه.تنها خوبی که کرونا داشته بهداشت فردی و اجتماعی رعایت بشه.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
9
به یاد دست شستن های مهران مدیری در سریال مرد هزار چهره افتادم
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
11
ادارات باز هست کارمند بدبخت اگه نره سر کار حقوق ناچیزشم قطع میکنند. اگر هم بره سر کار کرونا بگیره بمیره تقصیر خودشه دولت اعلام کرده بوده تردد حتی داخل شهری نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
14
کمپین هفته آخر سر کار نمیایم . مسئولینمون که خوابن. خودمون تعطیل کنیم و جونمونو نجات بدیم
# تعطیلی هفته آخر اسفند
قرنطینه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
10
واقعا مردم بدبختی هستیم تو همین چند ماه چقدر بلا سرمون اومده موشک به هواپیما سیل زلزله کرونا و از همه بدتر مسئولان بی فکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
7
مردم هیچ نمیدانستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
9
حالا معلوم شد مسولیت قرنطینه نکردن با چه کسی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
1
اون دست میشوره . بیاید ما هم ادارات رو تعطیل کنیم ! وزارت بهداشت گفته 80 درصد مقابله با کرونا با مردمه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین