کد خبر: ۶۴۱۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

هفته آینده آخرین مهلت برای معرفی نخست‌وزیر در عراق است

رییس جمهوری عراق اواسط هفته آینده (احتمالا سه شنبه ۱۷ مارس/۲۷ اسفندماه) را به عنوان آخرین مهلت برای معرفی نخست وزیر جدید از سوی فراکسیونهای عمده مجلس این کشور اعلام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

برخی منابع سیاسی امروز (چهارشنبه) به خبرگزاری عراق «نینا» گفته اند که «برهم صالح» به احزاب شیعه ابلاغ کرده آخرین مهلت معرفی نخست وزیر جدید اواسط هفته آینده است.

به گفته این منابع، به منظور نقض نشدن زمان بندی قانونی که در قانون اساسی عراق به آن تاکید شده، صالح خواستار معرفی نخست وزیر حداکثر تا این تاریخ شده است.

هفته آینده آخرین مهلت برای معرفی نخست‌وزیر در عراق است

به دنبال پایان مهلت قانونی کابینه «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف در دوم مارس (۱۲ اسفندماه) و کسب نکردن رای اعتماد از پارلمان، طبق قانون اساسی عراق، رییس جمهوری موظف است تا ۱۵ روز نخست وزیر جدید را مامور تشکیل دولت کند.

طبق توافق طبقه سیاسی حاکم در عراق، پست نخست وزیری سهمیه شیعیان است و احزاب شیعی پارلمان بر اساس فراکسیون اکثریت یا توافق سیاسی می توانند نخست وزیر مورد نظر خود را به رییس جمهوری معرفی کرده تا به نوبه خود، رییس جمهوری، نخست وزیر منتخب را مامور تشکیل دولت جدید کند.

در این راستا به دلیل اختلافات سیاسی درباره فراکسیون بزرگ شیعی در پارلمان، احزاب شیعه برای پشت سرگذاشتن این اختلاف ها با ایجاد یک کمیته ۷ جانبه، درصدد معرفی نخست وزیر جدید شده اند.

این کمیته متشکل از فراکسیون های «سائرون» (مقتدا صدر)، «الفتح» (هادی العامری)، «جریان حکمت»(سید عمار حکیم)، «النصر»(حیدر العبادی)، «دولت قانون» (نوری المالکی)، «عطاء» (فالح الفیاض) و «حزب فضیلت» (شیخ محمد العقوبی) هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین