کد خبر: ۶۴۱۴۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۹
انتقاد رئیس دوره‌ای جبهه اصلاحات از برخی اصلاح‌طلبان

تاجرنیا: حساسیت‌دارها هم ثبت نام کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با انتقاد از افرادی که توصیه به عدم شرکت «حساسیت‌دارهای اصلاح‌طلبان» در انتخابات مجلس هشتم می‌کنند، گفت: توصیه به عدم شرکت افرادی که در دوره‌های گذشته ردصلاحیت شده‌اند یا نگرش متفاوتی با مجموعه حاکم دارند، تقویت بدعت و شیوه اشتباه شورای نگهبان است.

«علی تاجرنیا» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: توصیه برخی از شخصیت‌های احزاب به عدم شرکت افراد حساسیت‌دار، در انتخابات مجلس هشتم، یک توصیه اصلاح‌طلبانه نیست. 

منتجب‌نیا: «حساسیت‌دارها» نامزد نشوند [کلیک کنید]

این عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با تاکید بر اینکه «عملکرد شورای نگهبان فراتر از آن چیزی است که در قانون تصویب شده»، افزود: نباید به کسانی که خود را واجد شرایط می‌دانند و دلشان برای نظام و کشور می‌سوزد، توصیه کرد که در انتخابات ثبت‌نام نکنند، بلکه این افراد باید تشویق به حضور و شرکت در انتخابات شوند. نمی‌توان به دلیل عملکرد غیرقانونی یک مرجع و نهاد، اشخاص با سابقه و صلاحیت‌دار را از حضور در انتخابات منع کرد.

تاجرنیا مساله ردصلاحیت‌ها را «شتری که در خانه همه می‌خوابد»، دانست و افزود: شورای نگهبان در ابتدا براندازان را رد صلاحیت کرد، سپس به ملی- مذهبی‌ها رسید و حال سخن از رد صلاحیت اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب می‌زند. به نظر من، اگر اینگونه پیش رود همین افرادی که توصیه به عدم شرکت حساسیت‌دارها در انتخابات را می‌کنند، در آینده‌ای نزدیک در صف اول ردصلاحیت شدگان قرار خواهند گرفت.

وی افزود: تجربه گذشته نشان داده است که هرگاه ردصلاحیت‌ها برای شورای نگهبان هزینه‌ای نداشته، ردصلاحیت‌ها گسترده شده است. ما نباید به دلیل عملکرد غیرقانونی یک نهاد، دیگران را برای حساس نشدن شورای نگهبان، از حقوق مدنی و شهروندی خود منع کنیم چرا که این یک رفتار خارج از عرف سیاسی محسوب می‌شود.

تاجرنیا با بیان اینکه «باید به شورای نگهبان فشار آورد تا به وظیفه قانونی خود عمل کنند»،‌ گفت: هر کسی که دلش برای کشور می‌سوزد باید در انتخابات ثبت‌نام کند حال آنچه که به احزاب مرتبط می‌شود، تهیه فهرست و لیست انتخاباتی است که به تاکتیک هر جریان سیاسی بستگی دارد اما اینکه ما توصیه به عدم شرکت برخی افراد در انتخابات کنیم،‌ در جهت تقویت و زیاده‌طلبی ردصلاحیت‌کنندگان خواهد بود چرا که می‌فهمند هر چه بیشتر فشار آورند نیروهای اصلاح‌طلب عقب‌نشینی می‌کند،‌ مخصوصا که شورای نگهبان برای رفتار خود هیچ گونه استدلال منطقی و دلیل مستند نمی‌آورد.

وی گفت: ملاک‌های ارزیابی شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت افراد، فضای داخلی، فشارهای خارجی و رای آوردن یا نیاوردن احزاب و گروه‌ها است، نه قانون و شرع.

وی رویکرد مواجه با حضور در عرصه انتخابات و رد صلاحیت‌ را رویکرد قانونی و حقوقی دانست و گفت: عملکرد شورای نگهبان باید مطابق با مواد مندرج در قانون و برمبنای تصمیمات مراجع چهارگانه و دلایل مستند باشد،‌ در غیر این صورت قانونی، شرعی و حقوقی نیست.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه «برای ردصلاحیت افراد باید عدم صلاحیت آنان اثبات شود»،‌گفت: در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که تایید یا رد صلاحیت براساس سلیقه شورای نگهبان بوده است.

وی یادآور شد: نگاه قوانین اولیه انتخابات و قانون اساسی شورای‌نگهبان، نگاه نظارتی بر اصل انتخابات بود تا دستگاه اجرایی تخلفی نکند اما با بدعتی که در مجلس چهارم و پنجم گذاشته شد،‌ بحث نظارت استصوابی نیز به میان آمد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین