کد خبر: ۶۴۱۴۶۹
تعداد نظرات: ۶۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
روایت مصطفی میرسلیم از روز‌های نخست انقلاب

میرسلیم: خلخالی برای اعدام عجله داشت/ مواد مخدر به داخل منزل پرتاب می‌کردند تا افراد را دستگیر کنند

«بالاخره بنده از پرونده این افراد باخبر بودم و به نوعی پرونده عملکرد این افسران در دست من بود و خبر داشتم که آقای خلخالی دارند زیاده‌روی می‌کنند. به خود ایشان هم می‌گفتم که مراقب باشید دچار خطا نشوید که البته ایشان خیلی زود حکم صادر می‌کرد و عجله داشت که این افراد را زودتر اعدام کند.»
آفتاب‌‌نیوز :

سید مصطفی میرسلیم در گفت‌وگویی با برنامه اینترنتی «سایه‌روشن» به‌تندی علیه صادق خلخالی انتقاد کرده است و گفته که او در اعدام‌ها زیاده‌روی می‌کرد. میرسلیم در این گفتگو گفته است: «آقای خلخالی در کارهایش دقت نداشت و در برخی از اعدام‌ها زیاده‌روی انجام می‌داد؛ البته معمولا این‌گونه افراط و تفریط‌ها در خیلی از انقلاب‌ها پیش می‌آید، اما اگر ایشان برخی از همین موارد اعدام را به تأخیر می‌انداختند و رسیدگی دقیق‌تری می‌کردند، آثار گران‌بهایی را برای مردم در پی داشت».

او ادامه داده است: «بنده از اقدامات ایشان دفاع نمی‌کنم و در همان زمان هم به اقتضای مسئولیتی که داشتم (مسئول شهربانی کل کشور) به ایشان تذکر می‌دادم؛ به‌طوری‌که در کتاب خاطرات خود آقای خلخالی آمده که ایشان از دست من تلفن را در یخچال می‌گذاشتند تا من مزاحمشان نشوم».

میرسلیم: خلخالی برای اعدام عجله داشت/ مواد مخدر به داخل منزل پرتاب می‌کردند تا افراد را دستگیر کنند

میرسلیم درباره اعدام افسران شهربانی توسط خلخالی هم گفت: «آقای خلخالی علاقه داشتند بدون درنظرگرفتن جوانب امر و رسیدگی‌های لازم بسیاری از افسران شهربانی را اعدام کنند. بدون اینکه به این موضوع توجه لازم داشته باشند که اصلا این افراد در آزار و اذیت و شکنجه مردم نقش داشتند یا خیر! بالاخره بنده از پرونده این افراد باخبر بودم و به‌نوعی پرونده عملکرد این افسران در دست من بود و خبر داشتم که آقای خلخالی دارند زیاده‌روی می‌کنند. به خود ایشان هم می‌گفتم مراقب باشید دچار خطا نشوید که البته ایشان خیلی زود حکم صادر می‌کرد و عجله داشت که این افراد را زودتر اعدام کند».

او در پاسخ به این پرسش که چرا خلخالی این‌قدر اصرار داشت که احکام اعدام به‌سرعت اجرا شود، ادامه داد: «این‌طور فکر نمی‌کنم که ایشان سوء نیت داشت؛ روش ایشان روش درستی نبود. به‌لحاظ قضائی خیلی باید دقت کرد. بالاخره جان انسان‌ها محترم است و نمی‌شود هرکسی را گرفت و بدون محاکمه دقیق اعدام کرد».

میرسلیم در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا این جمله برای آقای خلخالی است که «حالا اعدام می‌کنیم اگر بی‌گناه بود، می‌رود بهشت»، گفت: «بله از این حرف‌ها می‌گفتند. حتی بدتر از این کار‌ها هم انجام می‌دادند. من خبر داشتم که برخی از همراهان ایشان برای اینکه مجوز ورود به یک خانه را بگیرند، مواد مخدر یا موارد دیگر را به داخل منزل پرتاب می‌کردند و بعد به اهالی خانه می‌گفتند ما آمده‌ایم برای تفتیش و... بالاخره این قیبل کار‌ها زیاده‌روی‌هایی بود که اوایل انقلاب صورت می‌گرفت».

روایت میرسلیم به انحای مختلف توسط شخصیت‌های دیگر هم روایت شده است؛ چنان‌که اسدالله صفا، از اعضای قدیمی فدائیان اسلام هم درباره اعدام‌هایی که با حکم خلخالی انجام می‌شد، گفته بود: «آقای خلخالی در همان روز اول، ۳۰ نفر را محاکمه کرد و حکم اعدام هر ۳۰ نفرشان را داد و گفت: هر ۳۰ نفر را شب روی پشت‌بام مدرسه رفاه می‌بریم و اعدام می‌کنیم! آقا مهدی عراقی به من گفت: بیا برویم پیش آقا! گفتم: برای چه؟ گفت: که بگوییم خوب نیست این‌ها را اینجا روی پشت‌بام اعدام کنند! به‌هرحال رفتیم و دیدیم دو، سه نفر دور آقا هستند. خلوت که شد، رفتیم جلوتر. این نکته را داخل پرانتز بگویم که عزت و احترامی که آقا به امثال مهدی عراقی و بنده می‌گذاشتند، به‌خاطر سابقه‌ای بود که با مرحوم نواب داشتیم، وگرنه این‌طور نبود که هرکسی را به‌راحتی بپذیرند. به‌هرحال از آقا مهدی پرسیدند: چیزی شده است؟ حاج مهدی گفت: تصدقتان، اینجا مدرسه است، آقای خلخالی می‌خواهد ۳۰ نفر را روی پشت‌بام ببرد و اعدام کند، ما بالاخره باید مدرسه را تحویل بدهیم و برویم، ولی این کار تأثیر بدی روی روحیه بچه‌هایی می‌گذارد که می‌آیند اینجا درس بخوانند. آقا گفتند: بارک‌الله! امام آقای خلخالی را خواست و فرمود: جناب شیخ! این ۳۰ نفری را که برایشان حکم اعدام دادی، خیال نداری درباره‌شان تجدیدنظری کنی؟ آقای خلخالی گفت: اگر من این‌ها را اعدام کنم و خدا هزار بار زنده‌شان کند، باز هم اعدامشان می‌کنم! امام تبسمی کرد و گفت: پس یک کاری کن، به‌دلیل آماده‌نبودن مکان مناسب، فقط چهار نفرشان را در مدرسه اعدام کن، سریعا زندان قصر را آماده کنید و بقیه را به آنجا ببرید! عرض کردیم: آقا! زندان قصر را آتش زده‌اند و هرچه بوده، یا سوخته یا برده‌اند! امام دو، سه نفر را خواستند و فرمودند: من به شما پول می‌دهم تا ۲۰، ۳۰ تا عمله را بردارید و ببرید و سریع قسمتی از زندان قصر را تعمیر کنید و زندانی‌ها را به آنجا ببرید».

میرسلیم: خلخالی برای اعدام عجله داشت/ مواد مخدر به داخل منزل پرتاب می‌کردند تا افراد را دستگیر کنند

ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت هم درباره نحوه این اعدام‌ها چنین روایت کرده بود: «حدود ساعت هشت‌و‌نیم کمی بیشتر یا کمتر، درست به خاطر ندارم، آقای حسین خمینی به منزل ما آمد و گفت: حاج آقا (امام خمینی) با شما کار فوری دارند. با هم به مدرسه علوی رفتیم. در اتاق که وارد شدم، علاوه بر آقای خمینی، آیت‌الله اشراقی، حاج سیداحمد خمینی، حاج مهدی عراقی، زواره‌ای، صادق خلخالی و... شاید چهار یا پنج نفر دیگر هم حضور داشتند. یکی از آقایان مطرح کرد که صادق خلخالی چشم‌های ۲۴ نفر از دستگیرشدگان را بسته و به پشت بام مدرسه رفاه برده است و می‌خواسته آنان را تیرباران کند. خبر که به آقای خمینی می‌رسد، دستور توقف می‌دهد و خلخالی و تیمش را برای توضیح احضار می‌کند. آقای خمینی نظر مرا جویا شد. من، چون نمی‌دانستم این افراد چه کسانی هستند، اسامی آن‌ها را پرسیدم، خلخالی اسامی آن ۲۴ نفر را در حاشیه روزنامه اطلاعات نوشت. برخی از اسامی که به یاد دارم عبارت بودند از نصیری، هویدا، خسروداد، ناجی، رحیمی، جهانبانی، پرویز نیکخواه. من با صراحت با اعدام آنان بدون تشکیل دادگاه‌های علنی مخالفت کردم».

فضل‌الله صلواتی، از زندانیان سیاسی نظام پهلوی، هم گفته بود که به خلخالی گفته شد از اعدام‌ها پشیمان نیستی و خلخالی این‌گونه جواب داده بود: «پشیمانم که کم اعدام کردم». صلواتی ادامه داده بود که «او واقعا اعتقاد داشت که ساواکی‌ها و خائنان و فروشندگان مواد مخدر را اعدام کرده است». چنین رویکردی ازسوی خلخالی ادامه داشت تا به‌گفته علی را‌زینی، امام در سال ۵۹ او را از سمت قضائی کنار گذاشت.

رازینی، رئیس وقت سازمان قضائی نیرو‌های مسلح در دوران جنگ، درباره نحوه برخورد امام با خلخالی گفته بود: «کم‌کم دادگاه‌های آقای خلخالی گسترش پیدا کرد. زمانی هم ایشان مسئول مبارزه با مواد مخدر شدند و پرونده‌هایی را که در سطح کشور بود، رسیدگی می‌کرد، ولی یک مقداری به دلیل گستردگی حوزه عمل و کمبود عده و عده ایشان، چون سازمان نبودند و یک فرد تنها به همراه دوستانش بود، قهرا یک مقداری خطا‌ها بروز پیدا کرد و آن‌ها خدمت امام منعکس شد و امام هم مصلحت ندیدند که ایشان در آن سمت باشد و دستور برکناری او را صادر کردند. یعنی ایشان در سال۵۹ به‌صورت محترمانه از کار دادگاهی برکنار شدند و چیزی نبود که در رسانه‌ها و صدا‌و‌سیما اعلام شود. یعنی بعد از اسفند سال۵۹ آقای خلخالی هیچ سمتی در دستگاه قضائی نداشتند...». اما محمدصادق صادقی‌گیوی، معروف به صادق خلخالی در برابر همه این سخنان گفته بود که «در روز آخرت، هنگامی که من در مقابل خدا قرار می‌گیرم، به‌خاطر همه اعمالم در دنیا مورد مؤاخذه قرار خواهم گرفت و من مطمئنم هیچ سؤالی درباره اعدام‌ها از من نخواهد شد، حتی یک سؤال».

خلخالی در اعدام‌ها زیاده روی می‌کرد‌

اسامی برخی از اعدام‌شدگان به حکم صادق خلخالی

صادق خلخالی، حاکم شرع اوایل انقلاب، حکم اعدام تعداد زیادی از عوامل رژیم گذشته و مخالفان انقلاب را صادر کرد که اسامی تعدادی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

مقام‌های کشوری رژیم گذشته: امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر. فَرخ‌رو پارسا، وزیر آموزش‌و‌پرورش و اولین وزیر زن ایران. عباسعلی خلعتبری، وزیر امور خارجه دولت امیرعباس هویدا. غلامرضا کیانپور، وزیر اطلاعات و جهانگردی و دادگستری کابینه هویدا و آموزگار. غلامرضا نیک‌پی، شهردار تهران. منوچهر آزمون، وزیر مشاور، وزیر کار، رئیس خبرگزاری پارس. محمدعلی علامه‌وحیدی، سناتور. محمود جعفریان، مدیرعامل سازمان رادیو تلویزیون ملی و قائم‌مقام حزب رستاخیز. پرویز نیک‌خواه، مدیر واحد مرکزی خبر تلویزیون. سالار جاف، نماینده جوا‌نرود در مجلس شورای ملی. محمدرضا عاملی‌تهرانی، وزیر اطلاعات و جهانگردی. منصور روحانی‌قزوینی، وزیر برق و کشاورزی. عبدالله ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی. حسینعلی بیات، نماینده زنجان در مجلس شورای ملی. علی حجت‌کاشانی، رئیس سازمان تربیت‌بدنی. خسرو قشقایی، نماینده فارس در مجلس شورای ملی و عضو جبهه ملی ایران. یوسف خوش‌کیش، مدیرکل بانک مرکزی.

مقام‌های لشکری: نعمت‌الله نصیری، رئیس ساواک. نادر جهانبانی، امیرحسین ربیعی، مهدی رحیمی، بیوک امین‌افشار، هاشم برنجیان، احمد بیدآبادی، ناصر مقدم، عبدالله خواجه‌نوری، محمدتقی مجیدی، جعفرقلی صدری، ابوالحسن سعادتمند، اصغر جلالی، سرلشکر رضا ناجی، محمد‌جواد مولوی‌طالقانی، غلامحسین شمس‌تبریزی، منوچهر خسروداد، حسن پاکروان، علی‌اکبر یزدجردی، فخر مدرس، مطبوعی، علی نشاط، پرویز امینی‌افشار، جابر، ولی نژاد، معتمد، ده‌پناه، بدیع، شهنام رضایی، ایرج امینی‌افشار، حسین همدانیان، شهنام، منوچهر ملک، عبدالله وثیق، تابعی، محمد‌جواد غفاری، حسین خورشیدی، مصطفی زمانی، شعله‌ور، مهدی ساقی، قاسم ژیان‌پناه (ایران‌پناه)، عزت‎الله دشتی، حسن دیناروند، جعفر حیدری، صمد محترمیان.

چهره‌های اقتصادی: حبیب القانیان، رحیم‌علی خرم.

دیگران: سکینه قاسمی (پری بلنده)، سید‌جواد ذبیحی.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
1
142
اين اسمش چی است داريد در مورد جان يك انسان صحبت مي كنيد
پاسخ ها
مشهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اگر جرعت داشتی همون زمان در افشانی می‌کردید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اگه راست می گی
اوالا چرا اون موقع نگفتی
دوما عرضه داشتی نمی زاشتی آدمهای زیردستتو بکشن
سوما دوره ارشاد شما کمتر از ایشون نبوده ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
1- باید بگویم آقای میرسلیم دچار آلزایمر تاریخی شده و خوب بود به تاریخ مراجعه می کرد که یادش بیاید آن زمانی که مرحوم آیت الله خلخالی سران رژیم ستمشاهی را اعدام کرد او سرپرست شهربانی نبود بلکه وی در دوران ریاست جمهوری آقای بنی صدر این سمت را بدست آورد.
2- ای کاش این مطالب را در زمان حیات مرحوم آیت الله خلخالی مطرح می کرد تا ایشان از خود دفاع کند.
3- در خصوص این مطالب هیچ گونه سند مستدل ارائه نشده و خوشبینانه آن است که بگوییم یک فرض است آنهم غیر قابل اثبات است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
5
203
نکنه امروز داریم تقاص آن روزها وامثال آن روزها را میدهیم !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شک نکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
122
30
الان وقت گفتن این حرفهاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
پس که ودر کجا باید گفت ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
10
206
دريك كلام خدارحمتش نكنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
5
158
ای جان، حالا یادتون افتاده؟ حالا که دستها رو شده؟ حالا که به پیچ رسیدین؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
83
14
بعد چهل سال چ اهمیتی داره ...
افخمی
|
Germany
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
288
9
مرحوم خلخالی از جمله پاکدست ترین قضات تاریخ ایران بود.این همه هجمه برعلیه خلخالی بی جهت نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
جناب افخمی علاوه بر پاکدستی باید عادل هم باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
اونوقع میترسیدن دزدی کنن اگر نه کسی که به این راحتی ادم میکشت میشه پاکدست مثال واسه ما شهرام بهرام نداره رو از بزرگترها بپرس بهت میگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
شما همون افخمی هستید که در بخش نظرات سایت انصاف نیوز هم درافشانی می کنید ؟!
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
آره از در آرامش مردنش پیداست!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
افرادی که ظلم میکنند به وضع بدی میمیرند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
2
141
شما خودتت هم ... هستید که الان داری می گویی وچرا همون موقع نگفتی تا خلخالی را زودتر عزل کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
1
99
چرا برکناري بعد از 2 سال ؟؟ چرا گزارش به وقت نداده اند تا تصميم درست زودترگرفته شود؟؟
رضایی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
2
121
دو سال اعدام مداوم ادامه داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بعد از دوسال نیز به دلیل نیاز به نیروهای نظامی و انتظامی برای جنگ بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
2
125
جناب میرسلیم احسنت تبارک اله چرا بعد این همه سال دهان بازکردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
2
79
چه خبر بوده !!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
1
126
آنها که می دانستند و سکوت کردن این روز ها و در آینده به عذاب الهی گرفتار خواهند شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
1
79
یاد خطرات غم انگیز و تازه کردن غم های هزران دل غمگین. اونا رفتند و اون هم به چه وضعی رفت. ماندنیها باید درس بگیرند. تاریخ را باید روی برگهای برزنت نوشت چون کاغذ لطیف است و نمی پذیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
1
112
پس شما هم شریک جرمی چون میدانستی کاری نکردی
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
1
68
توی منزل مخالفان سیاسی می انداختند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
1
55
(( به‌خاطر همه اعمالم در دنیا مورد مؤاخذه قرار خواهم گرفت و من مطمئنم هیچ سؤالی درباره اعدام‌ها از من نخواهد شد، حتی یک سؤال))
بله سوال پرسیده نمی شود ولی یقینا اقدام میشود
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
3
52
باید ازآقای میرسلیم سئوال شود دنبال چه چیزی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
84
زیاده روی؟ مگه غذا خوردن بوده؟ جان ادم ها رو گرفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
واقعاٌ، چنان حرف می زند انگار داشته چلوکباب میخورده، کشتن انسانها را زیاده روی می خواند.
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
1
59
حدود دو سال با روزی 30 نفر یا بیشتر چقدر میشه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
3
57
گفتن این حرفها بعد از 41 سال به چه دردی میخوره؟
عذاب وجدان داری؟
هر کاری کارما داره آقای میرسلیم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
2
68
اقای میر سلیم اقای خلخالی رو همه میشناسند و کسی نمیتواند از عقاید ایشان دفاع کند پس نقد ایشان چندان کار سختی نیست اما ای کاش کمی هم در مورد اقدامات حزب موتلفه در ابتدای انقلاب صحبت کنید و اقدامات و عقاید حزب را مقداری به نقد بگذارید.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
73
کسانی که خبر داشتند و حرف نزدند چی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
36
چرا کلام حق را همان زمان وقوع بر زبان جاری نکردید این سکوت شما چه معنی داشته است
امیر
|
United States of America
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
31
نوش دارو بعد مرگ سهراب!
چون به قدرت رسیدی ومست نگشتی مردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
72
3
خلخالی حیاط خانه مواد فروش و معتاد مواد مینداخت و بعدا اونو با اون شگرد دستگیر و محاکمه میکرد حیاط خانه ادم بیگناه نمینداخت اتفاقا کارش به نوعی خوب بود و خلا قانون رو دور میزد متاسفانه مماشات با خلافکارها و مدرک نبودن موجب گستاخ شدن خلافکاران در سطح جامعه شده
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
34
داری اینا رو میگی ،حتما احساس میکنی برات فایده داره....
بوی ریاست مجلس به مشامت خورده....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
28
این الان دنبال چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
14
ای بابا.....
حسن منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
39
سلام.باور کنید اینجوری این آقای میر سلیم می‌فرماید.خیلی برای خودمون متأسفیم
اول اینکه ایشان چرا الان افشاگری می‌کنه مگه آنروز لال بود یا میترسید اینا که ادعای انقلابی بودن دارن چرا امروز ترسیدن.
دوم از کجا معلوم فردایی یه میر سلیم دیگه پته این میر سلیم رو رو آب نریزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
32
اقای میرسلیم شما که سمت داشتی. حرا زودتر به امام نامه ننوشتی. 2 سال وقت کمی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
تند روها وقتی با وافعییت روبرو میشوند! تاره میفهمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
14
عجب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
31
شريك بود و عذاب وجدان گرفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
1
24
حداقل از اين به بعد صادق باش وبراي ملت كار كن حتي تهديد به اعدام شوي. اين چند زره عمري مانده كاري كن از شرمندگي در بيايي.
حتما فيلم سينمايي توبه نسوه يادت ميايد. ما كه خبر نداريم تازه انقلابيها چكار ميكردند ان موقع ١٣ سال داشتيم هرچه در ذهنت هست جبران كن خدا راضي ميشود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
22
دنیای عجیبی است، اگریک فرد معمولی در آن وقت چنین حرفی میزد ،برایش حتما مشکل ایجاد می شد!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
34
آیا امام از کارهای خلخالی خبر داشت؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
35
روحانیون به ما گفته اند وقتی حضرت رسول مکه فتح کرد مخالفین خود را بخشید چه طور یک شخصی که ملبس به لباس روحانیت بوده به خانه مردم مواد مخدر پرت می کرده و مردم را بی دلیل و بی محاکمه اعدام می کرده است
2- همچنین کسی برای این عملکرد نامطلوبش باید در زمانی قید حیات بود مجازات میشد تا عبرتی برای بقیه باشد کسانی که خبر داشتند و مجازات نکردند تقصیرشان از خود خلخالی هم بیشتره
Amir
|
United States of America
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
24
متعجبم آگه آقای میرسلیم حرفاش سندیت داشته باشه ودیده که توخونه مردم مواد پرتاب میکردند و اون بنده خدارابابت گناه نکرده آزارواذیت ودرنهایت اعدام میکردند چطور عذاب وجدان گذاشته ۴۰ سال شبها سرشو راحت زمین بگذاره وبخوابه ؟ تازه حالا بعد ۴۰ سال چی رومیخواد ثابت کنه ؟ اگه حقیقت رو گفته باشه که توی این ۴۰ سال باکتمان حقیقت تو گناه شریکه.تازه حالا که قلب همه مردم برا این ویروس وازدست دادن عزیزانشون جریحه داره این مسائل همانند پاشیدن نمک رو زخم مردم نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
22
اقای میرسلیم چون اطلاع داشته با اقای خلخالی در پیشگاه خداوند باید جواب بده و حتما معاخذه خواهد شد
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
2
13
تقاص کارهای اون زمان را ما داریم میدیم دوما چون آقای خلخالی نیست دخترشم خارج است اینم آزادانه ماهی گیری می کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
12
متأسفم .....
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
2
14
مقصر خلخالی نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
21
3
آقای میر سلیم امروز روز نقل تاریخ نیست که شما دارید انجام میدهید حالا درست باشد یا خیر خدا می داند و شما هم باید روز قیامت پاسخگوی نقل قولهای خودت باشی ایشان دستش از دنیا کوتاه شده و نمیتواند از خود دفاع کند اما روز قیامت بین شما و ایشان تسویه حساب بوجود می آید واقعا چرا این حرفها را میزنی
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
5
آلزایمر را خوب امدی دمت گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
21
نمیدونم چرا وجدانت بغد از 41 سال درد گرفته .... فقط خواستی فرار رو به جلو داشته باشی ...
مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
1
15
تو هم که فقط نگاه کردی تا این همه خون ریخته بشه؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
0
16
تاریخ چه ها را برملا خواهد کرد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
0
16
میرسلیم جان شما هم با خلخالی جهمکار بوده ای خب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
1
22
خداوند از گناه خلخالی نگذره خلخالی خیلی شتابزده عمل کرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین