کد خبر: ۶۴۱۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
یک کارشناس بهداشت توصیه کرد:

خودمراقبتی؛ راهکاری برای مبارزه با کرونا

یک کارشناس بهداشت شیوه‌های صحیح خود مراقبتی، با داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش متناسب را راهی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا معرفی کرد.
خودمراقبتی؛ راهکاری برای مبارزه با کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

مژگان ایزدپناه خود مراقبتی را حفظ سلامتی و شادابی با انجام کارهای روزمره معرفی و اظهار کرد: خود مراقبتی می‌تواند به صورت جسمی، روانی، عاطفی، معنوی و ... باشد.

وی افزود: خودمراقبتی، عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به‌طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند. گام نخست سلامت این است که یاد بگیریم چگونه از خودمان مراقبت کنیم.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: در خود مراقبتی جسمی، رژیم غذایی و ورزش نقش مهمی ایفا می‌کند و با رعایت رژیم غذایی مناسب و متعادل و ورزش مداوم می‌توان از سلامت جسمی بهره‌مند شد.

ایزدپناه یادآور شد که نباید بدن را در شرایط بحران غذایی قرار داد و گفت: رژیم غذایی لاغری معمولاً راهکار خوبی برای کاهش وزن نیست زیرا پس از ترک آن با همان شدت، وزن افزایش می‌یابد و از طرفی دچار مشکلات افسردگی هم می‌شویم.

وی با بیان یک مثال توضیح داد: ممکن است در طول داشتن رژیم غذایی لاغری، هوس خوردن یک تکه کیک داشته باشیم و از طرفی نباید این کیک را بخوریم؛ در صورت خوردن آن کیک، از کرده خود نارحت می‌شویم و این تنش‌های بین امیال و احساسات ما باعث می‌شود که رژیم تداوم نداشته باشد. از طرفی به دلیل اینکه می‌خواهیم خیلی سریع لاغر شویم، دچار مشکلات روحی مانند استرس و افسردگی می‌شویم.

این کارشناس بهداشت مرکز بهداشت شماره یک اصفهان، ورزش را راهی برای بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی و بالا بردن قدرت عضلانی و سطح انرژی بدن معرفی کرد و گفت: کسانی که ورزش می‌کنند کمتر از سایرین از استرس و افسردگی شاکی هستند و افسردگی‌های خفیف، با ورزش درمان می‌شود.

ایزدپناه ادامه داد: ورزش، آستانۀ تحمل فرد را در مقابل مشکلات و استرس بالا می‌برد. باید توجه داشت که نیازی هم به انجام ورزش‌های سنگین نیست و انجام ورزش متناسب با سن و سلامت بدن است که می‌تواند به سلامت جسم و روح کمک کند.

این کارشناس بهداشت همچنین اظهار کرد: نیازهای عاطفی و روانی ما دربرگیرندۀ احساسی است که نسبت به خودمان و توانایی‌هایمان برای مدیریت احساسات و مقابله با مشکلات داریم و وجود احساس رضایت، اعتمادبه‌نفس کافی، اعتماد و صمیمیت، میل و رغبت به زندگی، شادی و نشاط، توانایی مقابله با استرس، انطباق با تغییرات، توجه به اوقات فراغت و لذت بردن از زندگی، در این زمینه مورد توجه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین