کد خبر: ۶۴۱۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۶
مجلس به لغو تصمیم دولت رای داد

ساعت‌ها دوباره تغییر می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه به تغییر ساعت رسمی کشور و لغو تصمیم کنونی دولت مبنی بر عدم تغییر نکردن ساعت رسمی کشور رای موافق دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، براساس طرحی که نمایندگان به تصویب رساندند از فروردین سال آینده وضعیت تغییر ساعت رسمی کشور به شرایط پیش از دو سال قبل برمی‌گردد.

در ابتدای بررسی کلیات این طرح، مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس در دفاع از این طرح گفت: به دلیل تاثیر تغییر ساعت در فروردین ماه مصرف برق و انرژی کاهش یافته و سطح کارآیی مردم هم افزایش می‌یابد و حتی از میزان تصادفات نیز کاسته می‌شود.

دهقان نماینده طرقبه و چناران نیز در مخالفت با این طرح گفت: این مساله (طرح تغییر ساعت) یک مساله جزئی است و ورد مجلس به چنین مباحثی به صلاح نیست. در حال حاضر پنج ماه از سال گذشته و تغییر ساعت مردم را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی افزود: در شرایطی که دولت صلاح ندیده است تغییر ساعت را انجام دهد هیچ مشکلی برای مردم به وجود نیامده و دیگر به صلاح کشور نیست که این مساله دوباره در دستور کار مجلس قرار گیرد.

دهقان همچنین گفت: همان طور که مقامات بلندپایه نظام عنوان کرده‌اند مجلس نباید وارد مسائل جزئی شود بنابراین نمایندگان این کار را به دولت بسپارند تا اگر خودش صلاح دید سال آینده براساس نتایج تکلیف ساعت رسمی کشور را مشخص کند.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در دفاع از کلیات طرح گفت: اصل 71 قانون اساسی می‌گوید که مجلس در عموم مسائل و در حدود مقرر می‌تواند وارد شود پس هیچ نوع «قید جزئی» بودن وجود ندارد و حتی عنوان کرده‌اند که شورای نگهبان با این موضوع مخالف است اما سوال این جاست که مگر خلاف قانون اساسی انجام شده که شورای نگهبان بخواهد مخالف باشد.

وی افزود: نمایندگان با علم و آگاهی به فوریت طرح رای دادند و ادعا نکردیم که این طرح در سال 86 اجرا شود بلکه این طرح برای سال آینده بوده است و به نظر می‌رسد نمایندگان خودشان آگاه به زمان اجرایی این طرح بوده‌اند.

وی افزود: به چه دلیل می‌توانیم اثبات کنیم که این امر باعث خسارت نمی‌شود، وقتی مردم از ساعت 5 تا 8 صبح می‌توانند از انرژی خورشید استفاده کنند. چرا می‌خواهیم اسراف کنیم مگر معنی اسراف و تبذیر جز این است، حتی اگر یک ریال یا یک میلیارد تومان که باز هم بیشتر است، اسراف کنیم درست است؟ مگر به خاطر مصرف زیاد در اوج پیک مصرف مردم را جریمه نمی‌کنیم؟

وی همچنین گفت: مجلس باید هماهنگ عمل کند در مورد ساعت کار بانک‌ها ورود پیدا کردیم حال چه طور در مورد تغییر ساعت رسمی کشور به بهانه جزئی بودن آن می‌خواهیم ورود پیدا نکنیم؟ اگر چنین اتفاقی بیفتد کسانی که بیرون هستند قضاوت صحیحی از مجلس نخواهند داشت.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه مجلس حق ورود به امور اجرایی را ندارد،‌ گفت: چه کسی گفته مجلس حق ورود به امور اجرایی را ندارد. این تصمیمات که آیه قرآن نیست بلکه تنها یک تصمیم قراردادی است. به همین دلیل به خاطر کاهش هزینه‌ها، تجربه مثبت گذشته کلیات این تصمیم که قبلا به فوریت آن رای می‌دادیم باید رای بیاورد.

محمدناصر توسلی‌زاده نماینده تربیت حیدریه نیز در مخالفت با این طرح گفت: چرا در مورد مسائل جزئی وقت نمایندگان و مجلس را می‌گیریم. چرا به خاطر یک مساله جزئی که با بخش‌نامه قابل حل است وقت مجلس را می‌گیریم.

وی خطاب به هیات رئیسه پیشنهاد داد که این مساله را از دستور کار خارج و با تدبیر برخورد کنند. اگر مکان شهرها مشکل دارند چه ربطی به مردم شهرستان‌ها دارد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین