کد خبر: ۶۴۱۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
سرپرست معاونت غذا و داروی علوم پزشکی شیراز:

خوردن الکل برای مقابله با کروناویروس پایه علمی ندارد

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ابراز تاسف از آمار بالای مسمومیت بر اثر مصرف الکل، تاکید کرد که خوردن الکل برای مقابله با کروناویروس به هیچ عنوان پایه علمی ندارد.
خوردن الکل برای مقابله با کروناویروس پایه علمی ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمدرضا حیدری با اشاره به اینکه برخی تصور می کنند ترکیبات الکلی که برای ضدعفونی استفاده می شود، از بروز بیماری ناشی از کرونا ویروس هم تاثیر دارد، گفت: این موضوع پایه و اساس علمی نداشته و تنها منجر به مسمومیت، معلولیت و مرگ خواهد شد.

حیدری نسبت به افزایش شمار مراجعه به دلیل مسمومیت با الکل، گفت: متاسفانه چیزی که این روزها شاهد آن هستیم این است که عده ‌ای تصور می ‌کنند چون ویروس کرونا نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌ رود، با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می ‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن دارد، در حالی‌ که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

او با بیان اینکه دو نوع الکل اتیلیک (اتانول) و متیلیک (متانول) وجود دارد، اضافه کرد: به الکل اتیلیک در اصطلاح اتانول می گویند که هرجا اسم الکل می آید منظور همین نوع الکل است و بیشتر برای مصارف طبی استفاده می شود، همچنین در مصارف صنعتی هم برای تهیه عطر و ادکلن از آن استفاده می شود، این الکل اغلب خاصیت سمی ندارد و برای ضدعفونی کردن و مصارف پزشکی استفاده می شود.

حیدری تاکید کرد: اما مسمومیت با متانول می‌ تواند منجر به ایجاد عوارض جدی چشمی از قبیل تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی و در نهایت درگیری ‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ بیمار شود.

به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه، مردم باید از اماکن معتبر مانند داروخانه ها الکل را تهیه کنند و الکل نیز از نوع اتیلیک باشد، زیرا از نظر ظاهری هیچ فرقی بین این دو الکل وجود ندارد و نمی توان تشخیص داد که الکل آیا اتانول است یا متانول و ممکن است ناخواسته عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه ادامه داد: الکل اتیلیک اغلب در غلطت ۷۰، ۸۰ و ۸۵ درصد، اثرات ضدعفونی کننده ای که از آن انتظار می رود را ایجاد می کند.

حیدری با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی همه بیمارستان‌ ها و کادر درمان کشور درگیر درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند، یادآور شد: باید سعی کنیم با مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتارهای غلط بی ‌پایه و اساس، از بروز سایر بیماری ‌ها و افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی و تحمیل بار اضافه بر سیستم درمان کشور، جلوگیری کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین