کد خبر: ۶۴۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۰
برای بازگرداندن ثبات به عراق

فرانسه به کمک آمریکا می‌آید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر خارجه‌فرانسه با تاكید بر اینكه آمریكا به تنهایی نمی‌تواند مشكلا‌ت عراق را حل كند، می‌گوید: مقامات عراقی امیدوارند فرانسه نقشی را در این كشور جنگ‌زده ایفا كند. 

برنار كوشنر، وزیر خارجه‌فرانسه در حالی این اظهارات را بیان می‌كند كه سفر وی به عراق كه نخستین سفر یك مقام فرانسوی به این كشور اشغال شده از آغاز تجاوز آمریكایی‌هاست، به باور بسیاری از تحلیلگران سرآغاز تغییری جدی در دیپلماسی پاریس محسوب می‌شود. 

فرانسوی‌ها از همان ابتدای حمله آمریكا و همراهانش به عراق با این اقدام به شدت مخالفت كرده بودند اما اكنون با به قدرت رسیدن ساركوزی راست‌گرا كه تمایل بیشتری به نزدیكی با آمریكا داشته و البته انتصاب برنار كوشنر مردی كه در دوران حضور شیراك در مسند ریاست‌جمهوری فرانسه هم بر خلا‌ف جو غالب خواستار آن بود كه میان آمریكا و فرانسه نزدیكی بیشتری ایجاد شود، به سمت وزیر خارجه این كشور، ظاهرا فصل نوینی در دیپلماسی پاریس گشوده شده است. 

‌ كوشنر روز گذشته بعد از دیدارهایی مفصل با مقامات عراقی گفت: حضور در این كشور (عراق) امری لا‌زم و ضروری است، همه می‌دانند كه آمریكا به تنهایی نمی‌تواند این كشور را از ورطه‌مشكلا‌ت رها كند. ‌ 

وزیر خارجه‌فرانسه پس از دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور عراق و دو تن از معاونانش گفت: عراقی‌ها از فرانسه انتظاراتی داشتند كه البته در مورد آن توضیح ندادند.كوشنر كه سفرش به عراق با جنجال مطبوعاتی و رسانه‌ای همراه بود در جمع خبرنگاران می‌گوید: سفر به عراق طرح شخص وی بوده و به هیچ وجه توصیه نیكلا‌ ساركوزی، رئیس‌جمهور فرانسه صورت نگرفته است. ‌ 

پیش از این برخی از تحلیلگران معتقد بودند كه حضور ساركوزی در ضیافت خانوادگی بوش‌ها و رایزنی‌های میان این دو مقام ارشد باعث شده تا پاریس در سیاست خود در قبال عراق كمی تعدیل به عمل بیاورد. 

كوشنر اما با رد این موضوع می‌گوید: ما خط مشی خود را از سیاست‌های آمریكا به وضوح متمایز ساخته‌ایم و از سیاست‌های مداخله‌جویانه‌آمریكا حمایت نمی‌كنیم. ‌

 وزیر خارجه فرانسه البته در ادامه ابراز امیدواری می‌كند كه دیگر همتایان اروپایی‌اش هم به عراق سفر كنند تا نقش اتحادیه اروپا به مراتب فراتر از آنچه كه در حال حاضر وجود دارد، برسد.
 ‌
وی با اشاره به مذاكراتش با رهبران عراقی از بی‌اعتمادی میان احزاب سیاسی عراق خبر داده و افزود: اعتماد لا‌زم بین احزاب سیاسی عراق وجود ندارد و اعتماد مردم به یكدیگر بیشتر از سیاستمداران آنان است. 

وی همچنین ابراز امیدواری كرد كه سفرش به بغداد به جلب حمایت‌های هر چه بیشتر كشورهای اروپایی از عراق منجر شود. 

وزیر امور خارجه‌فرانسه ضمن تاكید بر حمایت‌های كشورش از دولت و ملت عراق عنوان داشت: هیچ چیز نمی‌تواند فرانسه را از دوستان عراقی‌اش دور نگه دارد و ما تمام تلا‌شمان را به كار می‌بندیم تا عراقی‌ها‌ضمن پشت سر گذاشتن شرایط سخت كنونی امنیت و ثبات را در كشورشان برقرار كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین