کد خبر: ۶۴۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۳

هراس روزنامه دولت از بازگشت خاتمی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه «ایران» ارگان دولت، در شماره پنجشنبه خود نسبت به انتشار مصاحبه‌ای در سایت آفتاب به نقل از «محمدرضا تاجیک»‌ با عنوان «بازگشت خاتمیسم؟» واکنش نشان داد. در گفت‌وگویی که آفتاب با تاجیک انجام داده بود، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دوران اصلاحات از «بازگشت گفتمان خاتمی» به سپهر سیاسی اجتماعی ایران خبر داده‌بود.
 
تاجیک در این مصاحبه اظهار داشته‌بود: «طبیعی است که خاتمی کماکان آلترناتیو اول جامعه ماست و صرفا از طریق به کارگیری راهکارها و سازوکارهای غیرقانونی است که می‌توان جلوی هژمونیک شدن (برتری یافتن) چنین گفتمانی را در آینده کشور گرفت». 

این اظهارنظر مشاور خاتمی اما واکنش شدید روزنامه «ایران» که تریبون رسمی دولت محسوب می‌شود را به دنبال داشت تا جاییکه این روزنامه در یادداشتی با عنوان «تمنای نوستالژیک در خاتمیسم» به قلم شخصی به نام «مجتبی زارعی» پدیده «خاتمیسم» را در برابر پدیده «خمینیسم» قرار داد و خواستار اعلام برائت خاتمی از سخنان مشاور خود شد. این روزنامه در عین حال دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی را دورانی توصیف کرد که در آن حتی می‌شد علیه خدا هم تظاهرات کرد! 

ایران در این مطلب با اشاره به گفت‌وگوی آفتاب با دکتر تاجیک آورده‌است: «چه معنايى از بازگشت، در عبارت «بازگشت خاتميسم» مراد گوينده آن سخن بوده است؟! آيا اين بازگشت، رجعت مجدد يك رئيس جمهور سابق به حوزه قدرت و سياست است. رئيس جمهور سابقى كه هر روز ورود مجدد خود را به حوزه سياست انكار مى كند! اگر اين بازگشت، همان سفرهاى زنجيره اى و استانى رئيس جمهور سابق پس از سفرهاى استانى رئيس جمهور مستقر و لاحق است، در اين صورت خوش بينانه ترين سخن اين است كه آن را امرى يك سويه و ورود ميهمان بر جمع خاصى از ميزبانان محصور در يك محله و يا كريدورهاى يك يا چند حزب بدانيم. در اين صورت همگان در حال تفرج و سياحت تابستانى هستند و مردمان ايران زمين در هر نقطه اى ميهمان خويش را ارج مى نهند». 

در ادامه این مطلب با طرح چند پرسش شدیداللحن از تاجیک و مجموعه اصلاح‌طلبان، آمده‌است: «به راستى خاتميسم چيست؟ آيا ايدئولوژى جديدى نازل شده است كه ما نمى دانيم؟!» 

در پایان این یادداشت آمده است: «خوب است مبدع و مدعى خاتميسم به اين گونه پرسش ها به دور از زبان سياست و فارغ از سوداى قدرت پاسخ دهد. در غير اين صورت بر رئيس جمهور سابق است كه با توجه به دعوت اخيرش مبنى بر رعايت اعتدال، كه همانا بازگشت به عدالت و پذيرش گفتمان مسلط كنونى است از «صنايع» و «مأمورين» گفتمان ساز اعلام برائت كند. چگونه است كه باوجود اقبال عالم وآدم به امام خمينى(ره) كه به قول حكيم فرزانه آيت الله جوادى آملى؛ «مهندس معمار» انقلاب است، نمى توان به طرح خمينيسم پرداخت و بايد نام و ياد و آرمان او را ذيل واژگان نهايى اسلام تبيين كرد اما مى توان از خاتميسم و بازگشت آن سخن گفت. بازگشت به دوره اى كه به قول يكى از نظريه پردازانش، مى شد حتى عليه خدا هم تظاهرات كرد!».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین