کد خبر: ۶۴۲۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵

توصیه‌هایی برای بهبودیافتگان کرونا پس از ترخیص

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص احتمال ابتلای مجدد فرد مبتلا به کروناویروس گفت: ۱۴ درصد احتمال دارد که بیماران مبتلا به کرونا مجددا به این ویروس مبتلا شوند یعنی از هر ۱۰۰ بیمار، ممکن است ۱۴ نفر دوباره به این ویروس مبتلا شوند.
توصیه‌هایی برای بهبودیافتگان کرونا پس از ترخیص
آفتاب‌‌نیوز :

محمد علوی اظهار کرد: یک بیمار مبتلا به کرونا پس از دریافت درمان و بهبودی از بیمارستان مرخص می‌شود اما چگونگی ادامه درمان وی، به این بستگی دارد که در بیمارستان چقدر دارو دریافت کرده است.

وی افزود: علاوه بر این، باید مشخص شود که این بیماران در زمان ترخیص چه وضعیتی داشته‌اند. مبتلایان به کرونا، زمانی از بیمارستان ترخیص می‌شوند که سه روز از قطع تب و رفع تمام علائم بالینی آنها گذشته باشد.

علوی بیان کرد: از طرف دیگر، بیمارانی که بهبود می‌یابند ممکن است تا دو هفته و در برخی از گزارش‌ها تا هشت هفته حال عمومی خوب و بدون علائم داشته باشند اما ویروس در بدن آنها وجود داشته باشد و ناقل ویروس باشند. ما این زمان را متوسط دو هفته در نظر می‌گیریم؛ البته انتقال کروناویروس از بیماران بهبودیافته بسیار کم است اما احتمال آن وجود دارد.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بنابراین این افراد باید پس از بهبود، خودمراقبتی را ادامه دهند و تا دو هفته در اتاق مجزا از دیگران حضور داشته باشند اما در صورت نداشتن اتاق مجزا، باید حداقل فاصله یک و نیم تا دو متر را با دیگران رعایت کنند.

علوی ادامه داد: بیماران ترخیص‌شده باید به صورت مرتب شستشوی دست را به مدت حداقل ۲۰ تا ۳۰ ثانیه انجام دهند و حتما از ماسک استفاده کنند. در زمان سرفه یا عطسه نیز حتما باید از دستمال کاغذی استفاده کنند و در صورت در دسترس نبودن دستمال کاغذی، آرنج خود را خم کنند و جلوی دهان خود را بگیرند. دستمال کاغذی استفاده شده نیز باید فورا در سطل زباله درپوش‌دار ریخته و دست‌ها با آب و صابون شسته یا ضدعفونی شوند.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: این افراد نباید به ملاقات کسی بروند یا در تجمعات حضور پیدا کنند و کسی نیز نباید به ملاقات آنها برود و حتما باید از ظروف جدا و شخصی استفاده کنند. همه مواردی که به فرد بهبودیافته توصیه می‌شود را افراد خانواده نیز باید رعایت کنند اما تنها فرد بیمار باید ماسک استفاده کند.

علوی درخصوص احتمال ابتلای مجدد فرد مبتلا به کروناویروس بیان کرد: ۱۴ درصد احتمال دارد که بیماران مبتلا به کرونا مجددا به این ویروس مبتلا شوند یعنی از هر ۱۰۰ بیمار، ممکن است ۱۴ نفر دوباره به این ویروس مبتلا شوند. بنابراین باید حتما در این مدت در صورت مشاهده هرگونه علامت، سریعا به پزشک مراجعه کنند یا به مرکز بهداشت اطلاع دهند.

وی گفت: هنوز نمی‌دانیم کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند پس از بهبود در مقابل آن ایمن می‌شوند یا خیر. در گذشته کسانی که به سرخک و آبله مبتلا می‌شدند، دیگر دوباره به این بیماری مبتلا نمی‌شدند اما مثلا اگر امسال به آنفلوآنزا مبتلا شویم، سال آینده نیز احتمال ابتلا به آن وجود دارد زیرا ایمنی نسبت به این بیماری گذرا است بنابراین در مورد کروناویروس نیز این احتمال وجود دارد. هنوز مشخص نشده است که ایمنی در برابر کرونا ویروس ایجاد می‌شود یا خیر.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: بنابراین همان مراقبت‌هایی که به همه مردم توصیه می‌شود، افراد مبتلا پس از بهبودی و رفع کامل علائم نیز باید انجام دهند و فکر نکنند که اگر به ویروس مبتلا شدند دیگر احتمال ابتلا وجود ندارد. نباید اطمینان کاذبی در این بیماران ایجاد شود و تمام قوانین در خانه ماندن تا پایان این اپیدمی برای این افراد نیز صدق می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین