کد خبر: ۶۴۲۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴

آیا آینده متعلق به گوشی‌های هوشمند تاشو است؟

گوشی شیشه‌ای خسته‌کننده مستطیلی شکل خود را بردارید و دو نیم کنید! یا سه نیم! یا چهار نیم؟ زمان آن است شکل گوشی‌های هوشمند مجدداً تغییر کند.
آفتاب‌‌نیوز :

بنابر اعلام روکیدا، در طول دهه گذشته شکل این گوشی‌ها بسیار شبیه به یکدیگر شده است. ما در روکیدا نقد و بررسی موبایل و گجت ها انجام می‌دهیم.

اگر قرار بود آیکون یک گوشی را بکشیم، یک آیکون مستطیلی عمودی با لبه‌های گرد و شاید یک دکمه در جلو بود. با همین یک خط سری گلکسی اس سامسونگ، آیفون‌های اپل، پیکسل‌های گوگل و تقریباً تمامی گوشی‌های دیگر را توصیف می‌کنیم! سامسونگ همین روند را برای طراحی گوشی پرچم‌دارش انتخاب کرده است که در مطلبی جداگانه به نقد و بررسی گوشی گلکسی اس ۲۰ اولترا می‌پردازیم.

آیا آینده متعلق به گوشی‌های هوشمند تاشو است؟

اما قرار است همه‌چیز شروع به تغییر کند و به لطف فناوری جدید مانند نمایشگرهای تاشو یا انعطاف‌پذیر، کم‌کم باید محصولاتی با شکل‌های متفاوت ببینیم. به‌عنوان‌مثال با بررسی گوشی گلکسی زد فلیپ سامسونگ و Motorola Razr می‌بینیم که به دو نیم مانند صدف تا می‌شوند تا تقریباً به شکل مربع درآیند.

با توجه به طلوع دستگاه‌های تاشو و نمایشگرهای دوگانه، اندازه نمایشگرها می‌تواند مجدداً به همراه نسبت تصویر آن‌ها تغییر کند. گلکسی زد فلیپ به‌عنوان‌مثال یک نمایشگر ۶.۷ اینچ با نسبت تصویر ۲۱.۹: ۹ دارد. در سطح خارج آن‌یک نمایشگر ۱.۱ اینچ برای نوتیفیکیشن‌ها و پیش‌نمایش پیام‌ها دیده می‌شود. گوشی موتورولا از طرف دیگر یک نمایشگر کوچک‌تر ۶.۲ اینچ با نسبت تصویر ۲۱: ۹ دارد.

این نمایشگرها همچنان بزرگ به نظر می‌رسند ولی در مقایسه با نمایشگرهای ۷.۳ اینچ گلکسی فولد و ۸ اینچ میت ایکس هوآوی زیباتر هستند. این دستگاه‌های شبیه به تبلت هنوز بسیار گنده و تقریباً در حالت بسته غیرقابل استفاده هستند.

آیا آینده متعلق به گوشی‌های هوشمند تاشو است؟

بدون توجه به شیوه ساخت، هر دو نوع این گوشی‌های تاشو قبل از این‌که به موفقیت عظیم برسند با یک مشکل بزرگ روبرو هستند یعنی بخش نرم‌افزاری. گوگل همچنان در حال کار روی یک نسخه مخصوص از اندروید برای نمایشگرهای تاشو است ولی قبل از مواجه‌شدن با طیف وسیعی از مفاهیم آزمایشی که وجود دارد باید روی یک اندازه‌ی پرطرفدار تمرکز کند.

به‌عنوان‌مثال، شرکت TCL اخیراً یک نمونه اولیه از یک گوشی با سه تا و یک نمایشگر ۱۰ اینچی به نمایش گذاشته است که دومرتبه تا می‌شود تا یک گوشی ۶.۶۵ اینچ شکل گیرد. این شرکت تولیدکننده وسایل الکترونیکی چینی همچنین یک گوشی مفهومی دیگر با یک نمایشگر ۶.۷۵ اینچ به عموم نشان داده است که به طرفین باز می‌شود و نمایشگر از زیربدنه دستگاه بیرون می‌آید تا اندازه آن به ۷.۸ اینچ برسد.

به‌عبارت‌دیگر گوشی‌های تاشو به شکل‌های گوناگون درمی‌آیند ولی همه یک مشکل اصلی را نشان می‌دهند. یک اپلیکیشن به‌عنوان‌مثال باید روی گلکسی فولد در مقایسه با زد فلیپ به شکل دیگری کار کند چون نسبت‌های تصویر کاملاً متفاوتی دارند.

 

زمانی که گلکسی فولد را تا می‌کنید، اپلیکیشنی که در حال استفاده از آن بودید به نمایشگر ۴.۶ اینچ بیرونی جابه‌جا خواهد شد. در زد فلیپ قادر به استفاده از این اپلیکیشن به همین شکل نخواهید بود.

اوضاع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که محصولات تاشو در سه جهت یا طوماری به شکل غلتک تا می‌شوند. به‌عنوان‌مثال زمانی که از حالت تاشده خارج می‌کنید اپلیکیشنی که در حال استفاده بودید در جای خود باقی می‌ماند؟ آیا باید تاوَن با نمایشگرهای در حال تغییر سازگاری پیدا کند یا منتظر بماند تا کاملاً باز شود؟ چطور اپلیکیشن متوجه شود نمایشگر را کاملاً باز کردید؟

گرچه شرکت‌ها ممکن است تصمیم بگیرند برای دستگاه‌های بزرگ‌تر از سیستم‌عامل ویندوز ایکس استفاده کنند یا شاید اپل با یک محصول جدید ما را شگفت‌زده کند، ولی اکثر گوشی‌های تاشویی که امروزه می‌بینیم اندرویدی هستند. پس با خیال راحت می‌توان گفت هر شکلی که به بهترین شکل روی اندروید جواب دهد درنهایت همان شکل به یک محصول موفق انبوه تبدیل خواهد شد.

گرچه باید واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کنیم. حتی اگر گوشی‌های ما تا شود، همچنان همان مستطیل‌های تکراری هستند. گوشی‌های دایره‌ای، مثلثی یا شش‌ضلعی یا غیرممکن یا غیرکاربردی هستند؛ اما با توجه به افزایش روزافزون نمایشگرهای تاشو یا غلطکی، ممکن است در آینده ببینیم اندازه نمایشگرها بیشتر خواهد شد، در حالی‌ که گوشی‌هایمان در واقع کوچک‌تر می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین