کد خبر: ۶۴۲۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰

کاراته‌کایی که کرونا را شکست داد

این روزها کرونا و اتفاقات مربوط به آن، حجم زیادی از اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. خبرهایی که غالباً جو روانی منفی برای مردم ایجاد می‌کند اما در این میان خبرهای خوب و مثبتی هم وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
آفتاب‌‌نیوز :

از جمله این موارد، بهبود افرادی است که به ویروس کووید ۱۹ مبتلا و پس از چند روز از بیمارستان مرخص شدند. هفته گذشته اخباری درخصوص ابتلای ۲ کاراته‌کای سابق کشورمان (مهدی عموزاده و مجید عبدالحسینی) به ویروس کرونا منتشر شد و آنها حدود ۲ هفته با کرونا دست و پنجه نرم کردند. این ۲ کاراته‌کای قمی در بیمارستان «کامکار» قم تحت مداوا قرار گرفتند و پس از بهبود وضعیت جسمانی از بیمارستان مرخص شدند و به خانه بازگشتند.

مهدی عموزاده اولین طلایی کاراته ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان محسوب می‌شود؛ او در سال ۱۹۹۶ در مسابقات جهانی آفریقای جنوبی موفق به کسب این مهم شد. این ملی‌پوش سابق درخصوص ابتلا به ویروس کرونا گفت: «من به طور تصادفی به کرونا مبتلا شدم. حدود ۳ هفته پیش به بانک رفتم و فکر می‌کنم آنجا مبتلا شدم. قدرت شیوع ویروس کرونا تا حدی بالاست که ممکن است با کوچک‌ترین اشتباه و بی احتیاطی وارد بدن شود. بهترین راه برای پیشگیری از آن در خانه ماندن است. من مجبور شدم برای انجام کار بانکی حتماً به بانک مراجعه کنم.»

کاراته‌کایی که کرونا را شکست داد

او معتقد است بانک‌ها جزو اماکنی هستند که در صورت آلوده بودن به کرونا، سرعت انتقال زیادی دارند: «استفاده از خودکار عمومی، پیشخوان و موارد دیگر باعث می‌شود افرادی که به بانک می‌روند، در خطر ابتلا قرار بگیرند. در این میان افرادی هم هستند که واقعاً توصیه‌ها را رعایت نمی‌کنند. مثلاً یک مشتری می‌آید و سرفه می‌کند و چون ماسک یا دستمال ندارد، باعث می‌شود افراد دیگری گرفتار شوند. در همان روزهای ابتدایی دیدیم که متأسفانه تعدادی از کارمندان بانک‌ها به این ویروس مبتلا شدند. البته تنها بانک‌ها مراکز خطرناکی نیستند و دیگر اماکن عمومی هم باعث شیوع بیشتر این ویروس می‌شوند.»

عموزاده افزود: «استان قم جزو نخستین استان‌هایی بود که به ویروس کرونا آلوده و شیوع این ویروس باعث غافلگیری مردم قم شد. پس از چند روز از شیوع این بیماری رسانه‌ها بخوبی اطلاع‌رسانی کردند و مردم هم اکنون می‌دانند که برای پیشگیری چه کارهایی باید انجام دهند. حقیقتاً کرونا، ویروس خطرناکی است. هرگز فکر نمی‌کردم کرونا بگیرم اما به هر حال پس از ابتلا به این ویروس تسلیم نشدم و با کرونا مبارزه کردم.»

این کاراته کا در ادامه به علائم ابتلا به کرونا اشاره کرد و افزود: «تنگی نفس، سرفه و تب علائم اصلی ابتلا به کروناست و این ۳ با همدیگر سراغ فرد مبتلا شده می‌آید‌. من در روزهای ابتدایی حال بسیار بدی داشتم و علاوه بر این علائم، بی اشتها هم بودم و درد عضلانی هم داشتم. این علایم دو هفته در بدن فرد مبتلا می‌ماند و مقاومت در مقابل این ویروس بستگی به قدرت بدنی فرد دارد. بدترین علائم ابتلا به کرونا درد عضلانی است که فشار بسیار زیادی به فرد وارد می‌کند. البته به نظر من خطرناک‌ترین آن تنگی نفس است.»

او به سؤالی مبنی بر اینکه ورزش چقدر به شما کمک کرد تا بتوانید این ویروس را شکست دهید؟ چنین پاسخ داد: «ورزشکاران به دلیل قدرت بدنی بالا توان بیشتری برای مقابله با این ویروس دارند و من به شخصه این موضوع را احساس کردم. ورزش جان من را نجات داد و اگر ورزش نبود، شاید نمی‌توانستم جان سالم به در ببرم. محیط‌های ورزشی هم جزو اماکنی است که کرونا به سرعت در آن شیوع پیدا می‌کند. لغو مسابقات ورزشی در تمام دنیا بهترین تصمیم برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس بود چرا که ورزش فراگیر است و افراد زیادی درگیر آن هستند.»

این کاراته‌کا بیان داشت: «در بیمارستان کامکار قم بستری شدم، این بیمارستان کادر بسیار زحمتکشی دارد که به عموم مردم رسیدگی می‌کنند. کادر بیمارستان جان‌شان را برای بهبود بیماران کف دست‌شان گرفته‌اند. بیمارستان کامکار امکانات کمی دارد و تعداد نیروهایشان هم به اندازه کافی نیست. در مدتی که بستری بودم، دیدم که پرستاران و دکترها تا حدی کار می‌کردند که نای حرف زدن نداشتند. افراد بستری در بیمارستان به دو گروه تقسیم می‌شدند؛ برخی بسیار امیدوار و تعدادی هم تقریباً ناامید از بهبودی.»

او که از بیمارستان مرخص شده، چند روزی است که خود را در خانه‌اش قرنطینه کرده است: «۲ هفته در بیمارستان بستری بودم و پس از بهبودی دو هفته دیگر باید در خانه بمانم. در حال حاضر هم من و هم خانواده‌ام در قرنطینه هستیم. خانواده اصلی‌ترین نگرانی من در زمان بستری شدن در بیمارستان بود. زمانی که تست کرونای من مثبت شد، ناامید نشدم و به کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، می‌گویم که به هیچ وجه تسلیم نشوند. باید با کرونا بجنگی و اگر روحیه نداشته باشی، کرونا بر شما غلبه می‌کند.»

عموزاده توصیه‌هایی هم دارد: «مردم باید کرونا را جدی بگیرند و نکات ایمنی را رعایت کنند. زنجیره کرونا زمانی قطع می‌شود که مردم به اماکن شلوغ نروند و در خانه بمانند. نباید به مسافرت برویم، این موضوعات باعث گستردگی زنجیره ابتلا به کرونا می‌شود. مردم باید رعایت کنند تا کشورمان از این ویروس پاک شود. مطمئن باشید که بزودی کشور ما از کرونا پاک می‌شود و همه چیز به روال عادی بازمی گردد. متأسفانه یکسری از مردم به نکات ایمنی توجه نمی‌کنند و برخی از خیابان‌های قم با وجود هشدارها همچنان شلوغ است. این افراد زمانی موضوع را جدی می‌گیرند که گرفتار ویروس شوند. خانه امن‌ترین مکان است. تنها باید در صورت نیاز ضروری از خانه خارج شد، آن هم حتماً با دستکش و ماسک.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین