کد خبر: ۶۴۲۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴

واکنش وزیر خارجه انگلیس به مرخصی دو هفته‌ای نازنین زاغری

وزیر امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای روز سه‌شنبه از اعطای مرخصی دو هفته‌ای به یکی از شهروندان این کشور که در ایران بازداشت شده است استقبال کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

«دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس امروز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به مرخصی دو هفته‌ای یک محکوم امنیتی که در ایران بازداشت شده واکنش نشان داد.

پیش از این همسر «نازنین زاغری»، شهروند انگلیس که از سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شده از صور مرخصی دو هفته‌ای برای او خبر داده بود.

واکنش وزیر خارجه انگلیس به مرخصی دو هفته‌ای نازنین زاغری

وزیر خارجه انگلیس در این بیانیه گفت: «آسوده‌خاطر شدم که خانم زاغری-راتکلیف امروز موقتاً آزاد و مراقبت ایشان به خانواده‌اش در ایران سپرده شد. ما از رژیم می‌خواهیم اطمینان حاصل کند ایشان از تمامی مراقبت‌های پزشکی ضروری برخوردار هستند.»

راب در ادامه این بیانیه آورده است: «با آنکه این اقدام گامی مبارک است دولت را ملزم می‌کنیم همه شهروندان دو تابعیتی انگلیس را که خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند آزاد کرده و به آنها اجازه دهد به آغوش خانواده‌هایشان در انگلیس برگردند.

نازنین زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده است. این شهروند دوتابعیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری اخیرا مدعی شده بود که احتمالا همسرش به کرونا مبتلا شده است.در همین خصوص «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی دستگاه قضا (سه‌شنبه) ۱۳ اسفند ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وضعیت زاغری گفت: «بررسی کردیم خانم زاغری در سلامت کامل به سر می‌برد. فضا سازی شد و دیروز نیز او با خانواده تماس داشت و سلامتی خود را به خانواده اعلام کرد، اما فضایی ایجاد می‌شود و وقتی این فضا تکذیب می‌شود و خبر سلامتی اعلام می‌شود دیگر کسی این خبر سلامتی را منتشر نمی‌کند.»

گاف بوریس جانسون درباره نازنین زاغری

رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بارها دولت ایران را برای آزادی زاغری تحت فشار قرار داده‌اند. در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی هستند که زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شده «بوریس جانسون»، سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت انگلیس بود یک بار به طور ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد.

بوریس جانسون در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از «نازنین زاغری» اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است.

این اظهارات جانسون در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی در ماه‌های قبل‌تر قرار داشت که همواره تأکید می‌کردند سفر زاغری به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است.

«جانسون» در آن سخنرانی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»

این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیر عامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز»، کارفرمای زاغری مواجه شد. آنها، از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند.

فشارها بر جانسون تا مرحله درخواست سیاستمداران از وی برای استعفا پیش رفت. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و «صادق جان»، شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند.

جانسون مدتی بعد در پی این فشارها گفت از بابت اظهار اینکه زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده متأسف است. وی مدعی شد که زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.

او که در جلسه مجلس عوام انگلیس حضور داشت با اشاره به اینکه زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود گفت: «کل هدف سفر او همین بوده است.»

وی سپس گفت: «اگر من به صورت غیرعمدی باعث آزردگی خاطر خانم زاغری و خانواده‌اش شده‌ام، معذرت‌خواهی می‌کنم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین