کد خبر: ۶۴۲۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

افزایش اثربخشی و ایمنی بوتاکس با اصلاح ژنتیکی

محققان بیمارستان کودکان بوستون موفق شدند با یک اصلاح ژنتیکی کوچک کارایی بوتاکس را افزایش دهند و از عوارض جانبی ناخواسته آن جلوگیری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری مدیکال ساینس، سم بوتولینوم (BoNT) یا بوتاکس در پزشکی کاربردهای وسیعی از درمان درد مزمن گرفته تا رفع چین و چروک دارد.

مطالعات اخیر محققان بیمارستان کودکان بوستون نشان می‌دهد با یک اصلاح ژنتیکی کوچک می‌توان کارایی بوتاکس را افزایش داد و از عوارض جانبی ناخواسته آن جلوگیری کرد.

عملکرد بوتاکس به این صورت است که پس از تزریق وارد محل اتصال عصب به عضله می‌شود و یکی از پروتئین‌های موجود در بوتاکس از غشای عصب عبور می‌کند تا مانع از ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی شود و در نتیجه عضله فلج می‌شود.

در این مطالعه محققان یکی از اشکال تایید شده از BoNT توسط سازمان غذا و داروی آمریکا را اصلاح ژنتیکی ظریفی کردند و دریافتند این دارو نه تنها پیوند موثرتری با سلول‌های عصبی برقرار می‌کند؛ بلکه اثربخشی و کارایی آن نیز افزایش می‌یابد و از طرفی ایمن‌تر می‌شود.

افزایش اثربخشی و ایمنی بوتاکس با اصلاح ژنتیکی

برای تقویت اتصال بوتاکس با عصب، محققان اسیدهای آمینه آبگریز (hydrophobic amino acids) را به شکل تجاری بوتاکس به نام BoNT/B افزودند. آزمایش مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد پس از این روش کارایی بوتاکس بسیار افزایش یافته و از طرفی انتشار سموم به اطراف محل تزریق که یکی از مضرات بوتاکس است، کاهش یافته است

نتایج این مطالعه در نشریه PLOS Biology منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین