کد خبر: ۶۴۲۵۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
سال 99 را باید سالِ سلامت و اشتغال و تحرک در مسائل اقتصادی و فرهنگی بسازیم

پیام نوروزی رئیس‌جمهور به مناسبت سال ۱۳۹۹: باید تلاش کنیم از کرونا عبور کنیم

حماسه اداره اقتصاد کشور بدون نفت در سال 98 تحقق یافت/ در 9 ماهه سال 98 رشد اقتصادی ما مثبت بوده است/ ذخایر استراتژیک کشور امروز یعنی اولین روز سال 1399 از هر سال و نوروز دیگر بهتر است/ از کرونای جسمی سریع خواهیم گذشت؛ باید تلاش کنیم از کرونای روحی هم عبور کنیم/ سال 99 گرچه آغازش سلامت، مساله اول ما است اما با دو بال کادر درمانی و پزشکی و بخش خصوصی از این مشکل عبور می کنیم/ سال 99 سالِ افتتاح طرح‌های بزرگ، تحول در زندگی مردم و روابط اقتصادی با جهان و تعاملات با همسایگان خواهد بود
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس‌جمهور در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال 1399 هجری شمسی، با بیان اینکه "وحدت، اتحاد و اخلاق است که می‌تواند آینده خوبی را برای ما بسازد"، تاکید کرد: سال 99 سالِ افتتاح طرح‌های بزرگ، سال رونق با کمک همه مردم در بخش اقتصاد و سال تحول در زندگی مردم و روابط اقتصادی ما با جهان و تعاملات ما با همسایگان ما خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با ارائه فهرستی از حادثه‌ها و حماسه‌های سال گذشته و مشکلاتی که مردم با آن مواجه بودند، اظهارداشت: سال 99 گرچه آغازش همچنان سلامت، مساله اول ما است اما با دو بال از این مشکل عبور خواهیم کرد بال اول بالِ کادر درمانی و پزشکی ماست که باید همه تلاش خود را بکار گیرند و بال دوم بخش خصوصی ما است که در کنار دولت و سایر نهادها باید به صحنه بیایند تا سال 99 را سالِ سلامت و اشتغال و سال تحرک در مسائل اقتصادی و فرهنگی بسازیم.

پیام نوروزی رئیس‌جمهور به مناسبت سال ۱۳۹۹: باید تلاش کنیم از کرونا عبور کنیم

متن کامل پیام نوروزی روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله والصلوه علی رسوله و آله و صحبه

عید سعید نوروز را به محضر همه ایرانیان عزیز در سراسر کشور و خارج از کشور و همچنین آنهایی که نوروز را در سراسر منطقه گرامی می‌دارند تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

یاد می‌کنیم از پدر برومند امام هشتم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، پدر فاطمه معصومه(علیهاالسلام) ، پدر احمدبن موسی شاه چراغ و به آن اسوه ایستادگی و مقاومت احترام می‌گذاریم و ایام بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و میلاد سرور آزادگان و پرچمدارش و فرزندش، زینت‌بخش همه عبادت‌کنندگان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

به همه پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی و درمانی که در این لحظات تحویل سال نو در کنار بیماران عزیز ما هستند و مخصوصا آنهایی که به این ویروس مخرب مبتلا شده‌اند به آنها خسته نباشید می‌گویم و برای همه مریضان و بیماران ما در سراسر کشور شفا و عافیت را طلب می‌کنم.

سالی که گذشت سالِ حادثه‌ها و حماسه‌ها بود. بزرگ‌ترین حادثه‌ها در تاریخ کشور ما رخ داد و پرافتخارترین حماسه‌ها توسط مردم دلاور ما آفریده شد.

با سیل کم نظیر در تاریخ ایران که در روزهای اول فروردین، 25 استان کشور ما را درگیر کرد و مشکلات فراوانی را برای مردم ما به وجود آورد و مردمی که برای هفته‌ها و ماهها بی‌خانمان شدند، سال 98 آغاز شد اما در کنار این سیلِ ویران‌کننده، حضور مردم، وحدت و همکاری و کمک مردم و سپس بازسازی از طرف دولت و مسوولین کاری بزرگ و شگفت‌آور بود.

این سیل 35 هزار میلیارد تومان به ما خسارت زد و بیش از 68 هزار خانه را ویران کرد و 80 هزار خانه نیاز به مرمت پیدا کردند. در طول سالی که گذشت اکثر خانه‌هایی که نیاز به احداث داشتند، احداث شدند و همه خانه‌ها و بناها مرمت شدند و زیربناها ساخته شد.

بار سختی ها و غم بزرگی بر مردم ما تحمیل شد اما ملت ما در این سیل، پایدار و استوار ماند و سپس در ماه بعد شدید‌ترین تحریم تاریخی از سوی تروریست‌های جهانی علیه ملت ما آغاز شد.

صنعت نفت در شدیدترین تحریم تاریخی قرار گرفت و فشارها از هر سو بر اقتصاد کشور ما وارد شد، فکر می‌کردند با این شدت فشارها مردم ما تسلیم خواهند شد اما ملت بزرگ ما در برابر این سختی‌ها مقاومت کرد و حماسه جدیدی را آفرید. حماسه اداره اقتصاد کشور بدون نفت که برای اولین بار در دهه‌های اخیر تحقق می‌یافت.

آنها فکر می‌کردند در تورم و رکود، کشور را به نقطه بحرانی برسانند اما همه آمارها به ما می‌گوید در 9 ماهه سال 98 رشد اقتصادی ما مثبت بوده و تورم در حد ممکن مهار شده است. تعداد مجوزها برای تولید بیش از حد انتظار بوده، سرمایه‌گذاران و همه تجار و ملت قدرتمند ما با صادرات غیرنفتی همه نیازهای ما را تامین کرد و دولت توانست در این سال سخت همه نیازمندی‌های ضروری کشور را تامین کند و با ارز ترجیحی، کالاهای اساسی را تامین کند و امروز یعنی اولین روز سال 1399 ذخایر استراتژیک کشور ما از هر سال دیگر و از هر نوروز دیگر بهتر است.

این به معنی حماسه ملت بزرگ ایران ، مسوولین اقتصادی کشور، بخش خصوصی، کشاورزان، صنعت‌گران و کارگران ما بود.

در همین سال سخت بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی دهه‌های اخیر در کشور ما افتتاح شد. از پالایشگاه عظیم و بزرگ گرفته تا سدهای متنوع تا احیای بخش کشاورزی، تا تحول بزرگ در نفت و گاز و تا افتتاح بزرگ‌ترین شاهراهها ، جاده‌ها و راه‌آهن‌ها و بنادر در یک سال اخیر.

پس ما شکست نخوردیم، در برابر فشار آمریکا ایستادیم، مقاومت کردیم و در دادگاه بین‌المللی در برابر آمریکا پیروز شدیم و این دادگاه در قدم اول آمریکا را محکوم شناخت و در همه مجامع بین‌المللی از لحاظ سیاسی و افکار عمومی پیروز شدیم.

چندی نگذشت که در همین سال مردم ما در تب و تاب احساس یک جنگ ناخواسته قرار گرفتند. از همه سو تهدید بر کشور ما، اما کاری که رزمندگان بزرگ و نظامیان ما در صحنه ایستادگی و مقاومت و مرزها و دفاع ما آفریدند، کم نظیر بود.

آنچه که می‌توان به عنوان ثمره تکنولوژی پیشرفته سالهای اخیر خواند توسط موشک پدافند ما در مرز جنوبی ما سرنگون شد و این نشان داد این ملت در همه سختی‌ها آفریننده بزرگترین حادثه‌های عظیم به نفع کشور است، با موشکی این پهپاد را سرنگون کردیم که به دست صنعتگران ایرانی ساخته‌ شد. سیستم پدافندی صددرصد ایرانی در برابر مدرن‌ترین تکنولوژی آمریکا موفقیت و پیروزی خود را به رخ جهانیان کشید و چندی نگذشت که بی‌شرمانه‌ترین و بزدلانه‌ترین ترور تاریخی را آمریکا علیه سردار بزرگ ما، سردار مبارزه با تروریزم انجام داد.

اما آنچنان مردم ما و ملت‌‌های منطقه پاسخ دادند که آن را تبدیل به یک فرصت بزرگ مقاومت در سطح منطقه ساخته‌اند. بدرقه‌ای که بغداد، کربلا و نجف، اهواز، تهران، مشهد، قم، کرمان و همه ملت ایران انجام داد به جهانیان نشان داد که ملت ایران ملت قدرشناس است و فداکاران ، مجاهدان و آنهایی که خون خود را برای کشور و امنیت کشور فدا کردند، هرگز از یاد نخواهند برد.

یک سردار را از ما گرفتند و هزاران سردار در این بدرقه باشکوه ساخته شد. همه مردم ما توانستند به جهانیان نشان دهند نه تنها ملت ایران که مردم عراق، سوریه، لبنان و حتی مردم کشمیر و برخی از کشورهای آفریقایی همه ندای مقاومت و ایستادگی را سر دادند و رزمندگان ما با غرش موشک در یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی این دژ پوشالین را فرو ریختند. آنچنان این سیلی محکم بود که هنوز هم آمریکا حاضر نیست تلفات و خسارات خود را در این حادثه بیان کند.

در کنار این همه حوادث تلخ و شیرین، خطای باورنکردنی یک فرد را هم شاهد بودیم و 176 عزیز که عمدتا هموطنان ما بودند از این حادثه قربانی شدند، حادثه‌ای که همه مردم ما را متاثر کرد اما غم‌خواری و همنوایی مردم مرهم بزرگی بر دلهای همه آنهایی که عزیزان خود را از دست دادند و مرهمی بر دلهای همه بود و ملت ما به خوبی نشان داد که همه یکی هستند ، همه عضو یک پیکرند.

در حادثه از دست رفتن عزیزان، در بدرقه سردار بزرگ ما در کرمان و در حوادث دیگری که در این سال رخ داد، مردم مقاومت و ایستادگی خود را به خوبی نشان دادند.

پایان سال با یک میهمان ناخوانده مخرب روبرو شدیم، نه ما که بیش از 150 کشور و ملت، ویروس کرونا و این ویروس توانست سلامتی مردم و حتی کسب و کار مردم را در معرض خطر قرار دهد اما پزشکان ، پرستاران ما، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما آنچنان شجاعانه به صحنه آمدند که حتی حاضر شدند برخی از پروتکل‌های بهداشتی را برای نجات سریع‌تر بیماران زیر پا بگذارند اما نگذارند عزیزان ما بی‌پناه باشند؛ همه مردم و مسوولین در کنار آنها هستند.

در اینجا می‌خواهم به نکته مهمی اشاره کنم و آن اینکه در طول 6 سال گذشته دولت در دو امر سرمایه‌گذاری ویژه انجام داد، در امر بهداشت و درمان و طرح تحول سلامت و در مساله فضای مجازی و ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات و این روزها مردم قدر این دو طرح عظیم و بزرگ را بهتر از هر زمان دیگر لمس می‌کنند.

امروز روزی، مشکلات بیماری به سراغ مردم آمده که تخت بیمارستانی ما در طول این 6 سال دو برابر شده است، تجهیزات بیمارستانی ما از هر زمان دیگر شرایط بهتری دارد.

امروز در شرایطی نیازمند به فضای مجازی شدیم که در طول این 6 سال بهترین اقدامات زیربنایی برای شبکه اطلاعات انجام گرفته است.

در این 6 سال پهنای باند ما سی و چند برابر شده و زیربناهای اقتصادی کشور، آمادگی مردم، وحدت و اتحاد مردم، بزرگترین عامل برای پیروزی این ملت در برابر همه مشکلات خواهد بود.

سالِ سختی بر مردم ما بود اما بیش از همه این سختی‌ها مردم را آبدیده کرد، جسم مردم را آزار داد اما روح مردم را مقاوم‌تر کرد. ما با اتکال به خداوند و با سرمایه دعای نیکان و پاکان از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

اما نکته مهم این است که از کرونا خطرناک‌تر، از بیماری جسم سخت‌تر، بیماری روح و روان است که باید با آن مقابله کنیم و بجنگیم.

وَ نَزَعْنَا مَا فِی‌ صُدُورِهِمْ‌ مِنْ‌ غِلٍ‌ إِخْوَاناً باید کینه از دلها زدوده و کنده شود تا فضای اخوت و فضای بهشتی پیش روی مردمان ما قرار گیرد.

چه کسی باور می‌کرد که در این فضای سخت و در این بیماری عده‌ای با روح و جان و سلامت مردم هم بخواهند بازی کنند، سخنانی در فضای مجازی و حقیقی بگویند که روح مردم را آزرده کنند.

از کرونای جسمی سریع خواهیم گذشت با وحدت، تلاش، همکاری، با تلاش پزشکان، باید تلاش کنیم از کرونای روحی هم عبور کنیم. وحدت، اتحاد و اخلاق است که می‌تواند آینده خوبی را برای ما بسازد.

سال 99 گرچه آغازش همچنان سلامت، مساله اول ما است اما با دو بال از این مشکل عبور خواهیم کرد بال اول بالِ کادر درمانی و پزشکی ماست که باید همه تلاش خود را بکار گیرند و بال دوم بخش خصوصی ما است که در کنار دولت و سایر نهادها باید به صحنه بیایند تا سال 99 را سالِ سلامت و اشتغال بسازیم، سال تحرک در مسائل اقتصادی و فرهنگی بسازیم.

آنهایی که در کسب و کار ضرر دیده‌اند بتوانند در سال جدید با رونق اقتصادی مشکلات خود را جبران کنند. دولت با همه توان هر اقدامی که توانسته انجام داده و انجام خواهد داد، از بسته‌‌های جدید معیشتی تا تسهیلات جدید بانکی.

به مردم عزیزمان بگویم که سال 99 سالِ افتتاح طرح‌های بزرگ، سال رونق با کمک همه مردم در بخش اقتصاد و سال تحول در زندگی مردم و روابط اقتصادی ما با جهان و تعاملات ما با همسایگان ما خواهد بود.

کما اینکه علیرغم همه فشارها در سال 98 سالی بود که توانسته‌ایم در یک پیمان مهم اقتصادی منطقه‌ای یعنی اوراسیا حضور پیدا کنیم.

لحظات بسیار مبارک برای مردم عزیز و بزرگوار ما هست، سال 99 دعای‌مان را جانسوزتر خواهیم کرد. دستها را بلندتر به سمت آسمان دراز خواهیم کرد.

او رزاق و شفابخش است، سلامت و رونق و زندگی بهتر را از او می‌خواهیم که او خدای رحمان و رحیم است.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
7
حوادث آبان 98 جایگاهی ندارد؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
6
...حد اقل هیچ چیز نمیگفتی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
5
از شروع سال جدید با پنهان کاری شروع شد؟! این اولین موردش بود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین