کد خبر: ۶۴۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۳
حسینی:

صدور قطعنامه در همکاری با آژانس تاثیرگذار است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ ‌سید محمد علی حسینی با بیان این كه فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران در چارچوب قانونی ادامه می‌یابد گفت توافقات با آژانس در گزارش آتی البرادعی تاثیر خواهد داشت. وی هم‌چنین با بیان این كه آمریكا به تلاش برای تخریب روند مذاكرات ایران - آژانس ادامه می‌دهد توصیه كرد در روند مذاكرات سولانا - لاریجانی مانع تراشی نشود.

سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان صبح امروز در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تبریك اعیاد شعبانیه و گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان بزرگوار باهنر و رجایی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در خصوص جزییات توافق و همكاری ایران و آژانس كه گفته می شود قرار است در گزارش آتی البرادعی ارایه شود و اینكه آیا این توافقات صدور قطعنامه شورای امنیت را به تعلیق خواهد انداخت گفت: سه دور مذاكره میان ایران و آژانس برگزار شد و ما آمادگی خود را برای مسایل فنی با آژانس اعلام كردیم و همچنین گفتیم وقتی گفت‌وگوها آغاز شود ظرف 60 روز در خصوص مدالیته و چارچوب و نحوه رسیدگی به مسایل باقی مانده با آژانس به توافق خواهیم رسید.

وی با بیان اینكه این ناشی از مسوولیت پذیری و حسن نیت ایران بود و مشاهده كردیم كه ظرف مدت اعلام شده در خصوص چارچوب، زمان بندی، و موضوعات مدالیته به توافق رسیدیم اظهار داشت: این موضوعات از سوی هیات آژانس به مدیر كل گزارش می‌شود و حتما در گزارش آتی وی به شورای حكام تاثیر خواهد داشت و به این موضوعات اشاره خواهد كرد. 

حسینی با بیان اینكه روند مذاكرات یك روند منطقی است كه از ابتدا بر آن تاكید داشتیم و البته نتایج این گفت‌وگوها با استقبال زیادی از سوی كشورها و شخصیت‌های مختلف قرار گرفت،‌ ادامه داد: توصیه ما این است كه این روندی كه در پرتو نتایج حاصل از مذاكرات سولانا – لاریجانی آغاز شده است به همین شكل منطقی ادامه یابد و دیگران نباید مانعی در آن ایجاد كنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا كم اهمیت جلوه دادن توافقات ایران و آژانس از سوی آمریكا به معنای صدور قطعنامه شدید و جدی علیه ایران است گفت: از آمریكا غیر از این نیز انتظار نبود این روندی است كه آمریكایی‌ها از ابتدا آغاز كردند و آن را ادامه دادند، ولی روندی كه ایران با آژانس آغاز كرده است موفق و منطبق بر راه حل های دیپلماتیك و بررسی موضوع از بعد فنی و حقوقی بوده است.

حسینی با بیان اینكه بسیاری از كشورها از روند و نتایج این گفت‌وگوها استقبال كرده‌اند ادامه داد: آمریكایی ها تلاش برای تخریب این روند ادامه می‌دهند كه ما امیدواریم كشورهای دیگر همان مواضع منطقی خود را ادامه دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری كه به اظهارات هاینونن پس از پایان مذاكرات مبنی بر اینكه این توافقات بر بازگشت پرونده هسته‌یی ایران به آژانس ندارد اشاره كرد گفت: این مساله به این شكل نبوده است، همكاری‌های ما با آژانس از گذشته ادامه داشته و هیچگاه قطع نشده است و بارها اعلام آمادگی كردیم كه این مساله باید به شكل فنی و در چارچوب مقررات آژانس بررسی شود و این به معنای آن است كه ما آمادگی مذاكره و همكاری با مسوولین آژانس را در چارچوب مقررات داریم و معتقدیم این امر به حل و فصل موضوع هسته‌یی ما كمك می‌كند.

وی با تاكید بر اینكه ما فعالیت هایمان را در چارچوب قانونی ادامه خواهیم داد افزود: هیچ عقب نشینی و كاهشی صورت نگرفته است و بر همان اساسی كه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌یی ما آغاز شده است در چارچوب مقررات و معاهدات بین المللی ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در خصوص ضرورت ادامه مذاكرات ایران و آمریكا با توجه به تحركات اخیر این كشور علیه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: دور بعدی گفت‌وگوها را طرف عراقی در رایزنی با دو طرف دیگر پیگیری می‌كند و هرگاه نتیجه آن مشخص شود آن را اعلام می‌كنیم.

حسینی در خصوص دیدار دیپلمات‌های ربوده شده كشورمان در اربیل عراق با خانواده‌هایشان گفت: هنوز تاریخی از سوی آمریكایی ها اعلام نشده است؛ پیگیری های ما ادامه دارد. نماینده صلیب سرخ نیز در حال پیگیری موضوع است.

وی ادامه داد: اتهاماتی را كه آمریكایی ها مرتب مطرح می كنند با توجه به اینكه آنها از سوی افكار عمومی داخل و خارج تحت فشار هستند می‌توان ارزیابی كرد و با توجه به نزدیك شدن زمان گزارش نهایی در ماه سپتامبر افزایش خواهد یافت. اما این فرافكنی ها هیچ كمكی به وضعیت موجود كه آمریكایی ها گرفتار آن هستند نمی‌كند و توصیه ایران برای اصلاح رویكردهای آنها می‌تواند كمك كننده باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واكنش وازرت خارجه در برابر مواضع دوگانه رییس جمهور فرانسه در خصوص فعالیت‌های هسته‌یی لیبی و كشورمان فقط گفت: اظهاراتی كه از سوی برخی مقامات اروپایی مطرح می‌شود حكایت از همان استانداردها و برخوردهای دوگانه دارد و ما معتقدیم هر اعلام موضعی كه منطبق بر واقعیات باشد حمایت از برنامه‌های هسته‌یی ایران را در پی خواهد داشت. 

حسینی در پاسخ به این سوال كه اگر قطعنامه بعدی علیه ایران صادر شود آیا بر روابط ایران با آژانس لطمه می‌زند اظهار داشت: به هر حال صدور قطعنامه بر نوع همكاری‌هایی كه با آژانس بین المللی انرژی اتمی تا به حال داشته‌ایم تاثیر گذار است ولی ما در زمان خودش تصمیم خود را اتخاذ خواهیم كرد.

وی همچنین در خصوص دیدار لاریجانی و سولانا اظهار داشت: زمان و مكان دیدار لاریجانی – سولانا هنوز مشخص نیست.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در خصوص احتمال شركت ایران در اجلاس آتی همسایگان عراق در نیویورك فقط گفت: در این اجلاس از همسایگان عراق به خاطر نقشی كه می‌توانند داشته باشند دعوت می‌شود ولی در چنین كنفرانس‌هایی سطح شركت در آن در معاونت های سیاسی و بین المللی منطقه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد و با در نظر گرفتن محتوا و ماهیت آن كنفرانس تعیین می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری كه به اظهارات نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینكه اگر آمریكا سپاه را در فهرست سیاه قرار دهد ما مذاكرات با آمریكا را قطع می‌كنیم اشاره داشت گفت: درباره هر مساله‌ای در زمان مقرر آن تصمیم می‌گیریم، مسوولین ایران مواضع و واقعیات موجود را در نظر خواهند گرفت و بر مبنای آن تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهند كرد. اما این مساله كه مطرح كردید تا به حال تنها در سطح رسانه‌ها مطرح شده است و مسوولین آمریكایی موضعی در این خصوص اعلام نكرده‌اند. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر احضار سفیر روسیه در تهران به وزارت خارجه به دلیل بی احترامی به نمایندگان مجلس در فرودگاه مسكو گفت: نوع تعامل با افراد باید متناسب با جایگاه و شئونات آنها صورت گیرد و دارا بودن گذرنامه سیاسی و دیپلماتیك و سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی از اهمیت و جایگاه خاص خود برخوردار است. بنابراین سفارت ما در مسكو این موضوع را پیگیری می‌كند و ما نیز با توجه به اینكه این سفر به حالت عبوری بوده است در بخش منطقه‌ای و سیاسی هم در تهران این موضوع را در دست بررسی داریم. 

حسینی به برگزاری اجلاس وزاری نهضت عدم تعهد پیرامون حقوق بشر و تنوع فرهنگی در 12 و 13 شهریور ماه در تهران خبر داد و افزود: این اجلاس در سطح وزاری امور خارجه و وزاری فرهنگ و حقوق بشر كشورهای عضو نهضت عدم تعهد برگزار می شود و تا به حال قریب به 80 هیات عالی رتبه در سطح وزیر و معاون وزیر برای شركت در آن اعلام آمادگی كرده‌اند.

وی همچنین از حضور اكمل الدین احسان اوغلو، دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی، كمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به نمایندگی از دبیركل این سازمان، خورشید انور، دبیركل سازمان اكو و همچنین معاون مدیركل سازمان یونسكو در این اجلاس خبر داد و گفت: ایران در چهاردهمین اجلاس سران عدم تعهد در هاوانا در تیرماه 85 پیشنهاد برگزاری و مهمانی این نشست را مطرح كرد كه در بیانیه پایانی مورد استقبال قرار گرفت، ایران معتقد است كه با توجه به اینكه هر جامعه‌ای دارای سوابق فرهنگی، تاریخی و مذهبی گوناگونی است تقویت گفت‌وگو از عناصر اصلی و مقدمه ساز رویكرد به احترام به تنوع فرهنگی است.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان اظهار داشت: این اجلاس حاصل سالها تلاش ایران در زمینه هنجار سازی پیرامون حقوق بشر است كه آغاز آن با طرح قطعنامه حقوق بشر و تنوع فرهنگی از سوی ایران و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تماس تلفنی وزیر امور خارجه كشورمان با خورشید قصوری، وزیر امور خارجه پاكستان و تشكر از این دولت برای مهار حادثه تروریستی اخیر گفت: این یك نمونه از همكاری كاملا موفقیت آمیز میان ایران و دولت پاكستان بود و از سوی دیگر همكاری و هماهنگی كاملی كه میان ارگانهای ذی‌ربط در داخل وجود داشت را نشان داد. وزارت امور خارجه و سر كنسولگری ما در كویته جهت هماهنگی با مسوولین پاكستانی تلاش هایی داشتند و اقدام به موقع مسوولین ذیربط این كشور منجر به برخورد موفق با این گروهك و آزاد سازی گروگانها شد و تصاویر این افراد را هم سركنسولگری ما در كویته موفق شد بگیرد و در اختیار وزارت كشور قرار دهد. 

حسینی ادامه داد: هماهنگی‌های خوبی میان ایران و پاكستان برای تقویت مرزها و برخورد با اشرار و قاچاقچیان و گروهك هایی كه فعالیت های خرابكارانه دارند از گذشته وجود داشته است و در آینده نیز ادامه یافته و تقویت خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واكنش وزارت خارجه به اظهارات جفری آدامز، سفیر انگلیس در تهران در خصوص باغ قلهك گفت: اظهارات ایشان آنگونه كه مطرح شده است نبوده و گزارشات بعدی نیز تهدیدی را در بر نداشته است، بررسی پرونده باغ قلهك یك روند حقوقی و قضایی دارد و ما بارها تاكید كردیم كه تابع آنچه مسوولین تصمیم بگیرند می‌باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان با تاكید بر اینكه این مساله باید روند قضایی و حقوقی خود را طی كند تصریح كرد: این گونه اظهار نظرها هیچ گونه تاثیری در تصمیمات قوه قضاییه و مسوولین كشورمان نداشته و نخواهد داشت.
حسینی اظهار داشت: سفر احمدی نژاد، رییس جمهور كشورمان به عراق در دست كار قرار دارد و رایزنی‌ها در این خصوص در جریان است، ولی زمان آن هنوز مشخص نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا می توان امیدوار بود كه این سفر تاثیری بر آزادی دیپلمات‌های ربوده شده كشورمان در اربیل عراق داشته باشد گفت: هیچ گاه نباید امید خود را از دست دهیم. 

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تكرار اتهامات به شیعیان توسط خطیب جمعه مكه گفت:‌ برخی مطالبی كه در بعضی خطبه‌ها مطرح می‌شود و سفارت ما در ریاض نیز آن ها را پیگیری می كند حكایت از این دارد كه خطبه‌هایی در مقام و منزلت ائمه معصومین (ع) در آنجا مطرح شده است ولی برخی مسایل این گونه كه مطرح می‌شود سفارت ما آن را با مسوولین مختلف سعودی مطرح می‌كنند و امیدواریم روند به گونه‌ای ادامه یابد كه حرمت ادیان و مذاهب مختلف و زائرانی كه به عربستان سفر می‌كنند مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سكوت ایران در برابر نفوذ وهابیت در جنوب عراق فقط گفت: ایران همواره از نفوذ خود برای ایجاد وحدت میان گروه‌های داخل عراق استفاده می‌كند و همچنین ضرورت هشیاری آنها در زمان حاضر را به آنها متذكر می گردد.

حسینی در پاسخ به سوالی اظهار داشت: ایران نسبت به تحولات و مسایل لبنان بارها اعلام آمادگی كرده است كه برای هر گونه كمكی كه بتواند به حل بحران كمك كند آماده است و همچنین تاكید می‌كنیم كه راه حل لبنان از داخل لبنان برخواهد خواست.

وی در خصوص خبری مبنی بر اینكه نیروهای یونیفل در لبنان از فعالیت‌های بشردوستانه ایران در بازسازی این كشور جلوگیری كردند گفت: همكاری و مشاورات در امر بازسازی ارتباطی با نیروهای یونیفل ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری كه به اظهارات اخیر متكی،‌ وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ به منتقدین مبنی بر اینكه برخی همچون حیوانات وحشی به سیاست‌های خارجی دولت نهم حمله می‌كنند گفت: در متن سخنرانی ایشان چنین لفظی را ندیدم، بلكه اظهارات آقای متكی این گونه بود كه دولت نهم حتی قبل از اینكه در مسند كار قرار گیرد با هجمه نقد و تبیلغات خارجی مواجه شد كه می‌خواستند سیاست خارجی دولت نهم را در موضعی انفعالی قرار دهند و البته موفق نشدند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص روند فعالیت‌های وزارت خارجه در دولت نهم پس از گذشت دو سال گفت: یكی از محورهای عمده ایجاد توازن میان روابط خارجی ایران با دیگر كشورها بوده است. همچنین تقویت سازمان های همكاری منطقه‌ای، استفاده از دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی به موقع برای تشریح مواضع اصولی ایران، افزایش و توسعه فعالیت های اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی هم با كشورهای همسایه و هم با سایر كشورهای جهان و تقویت كمیسیون های مشترك اقتصادی كه با كشورهای مختلف داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص میانجی‌گیری ایران میان دمشق و ریاض در اختلافات لفظی اخیر گفت: ما تلاش‌هایمان را برای نزدیك كردن نقطه نظرهای كشورها و گروه های مختلف انجام می دهیم و همواره این امر در دستور كار ایران بوده است. در این خصوص نیز تلاش هایی در حال انجام است ولی در ابتدای امر ضرورتی به میانجی گیری نیست.

حسینی در خصوص نتیجه روند مذاكرات خط لوله صلح گفت: وزارت امور خارجه، سفارت خانه های ما در پاكستان و هندوستان ارزیابی خوبی از روند این مذاكرات دارند و معاونت محترم اقتصادی، معاونت منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و قفقاز هم این مساله را دنبال می‌كنند. امیدواریم مذاكرات نهایی و توافق پایانی به زودی حاصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در واكنش به اظهارات اخیر احمد ابوالغیظ، وزیر امور خارجه مصر گفت: در این مورد كه اظهارات ابوالغیظ مواضع شخصی است یا موضع رسمی دولت مصر تردید وجود دارد، اما به هر حال ما انتظار داریم اظهار نظراتی را كه پیرامون تحولات منطقه ای صورت می‌گیرد منطبق بر واقع نگری باشد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در تحولات و بحران های منطقه‌ای كه توسط كشورهای فرا منطقه‌ای ایجاد شده و یا به آن دامن زده شده است نقش موثر و سازنده‌ای را در برقراری آرامش و امنیت ایفا كرده است.

حسینی با اشاره به نشست سراسری سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج گفت: اولین نشست مشترك سفرا و روسای نمایندگی های ایران با هیات دولت و حضور ریاست محترم جمهور بود كه از اهمیت فراوانی برخوردار بود و در آن كار - گروه‌هایی با حضور وزرای محترم و سفرا در مناطق مختلف در مباحث مخلتف منطقه ای و راه حل های رفع موانع برای توسعه و ارتقای مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای را مورد گفت‌وگو قرار دادند و تصمیماتی نیز درآن جلسات گرفته شد.

وی ادامه داد: جلسه‌ای نیز در مشهد در خصوص ایرانیان مقیم خارج از كشور و مشكلاتی كه با آن روبرو هستند و همچنین موقعیت ها و تخصص هایی كه در آن كشور از آن برخوردارند و در یك تعامل نزدیك می توانند خدماتی را قدیم ایرانیان در داخل كنند تشكیل شد. همچنین بحث اتحاد ملی و انسجام اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفت و راه های مقابله با فتنه هایی كه امت اسلامی در این راه با آن مواجه است نیز بررسی گردید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین