کد خبر: ۶۴۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۳
مشیری:

نمره فرشیدی متوسط است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- با گذشت دو سال از روی کار آمدن دولت نهم، نقد عملکرد وزارت‌خانه‌ها طی این مدت، و بررسی تحقق وعده‌ها و شعارهای وزرا یکی از مباحث مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظران است. در این میان وزارت آموزش و پرورش، گسترده‌ترین وزارت خانه کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

«شهریار مشیری»، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار آفتاب با بیان این نکته که «نمره فرشیدی قطعا عالی نبوده و من به او نمره متوسط می‌دهم» به نقد عملکرد دو ساله وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

نماینده مردم بندر عباس به آفتاب گفت: « وزارت آموزش و پرورش، وزارت‌خانه بسیار بزرگی است که نمی‌توان از یک وزیر انتظار داشت یک شبه و به تنهایی تمامی مشکلات آن را حل کند. آموزش و پرورش نیازمند یک عزم ملی است. این وزارت‌خانه از داخل به مانند یک ساختمان کلنگی است که باید خراب و سپس از نو ساخته شود، وگر نه ساختار سنتی موجود به هیچ وجه جواب‌گوی نسل جوان ما نیست».

وی تصریح کرد: «ما باید رشته‌ها و دیپلم‌های خود را در دوره دبیرستان به مانند کشورهای اروپایی تخصصی کنیم. در حال حاضر یک دیپلمه ما پس از فارق‌التحصیلی هیچ تخصص خاصی ندارد و صرفا برخی دروس را به صورت نظری مطالعه کرده، در این شرایط دیپلمه‌های ما یا باید وارد دانشگاه شوند و یا با گذراندن دوره‌های کاردانی آموزش ویژه ببینند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دیپلم‌ها تخصصی شده‌اند و برای مثال دیپلم لوله‌کشی و بنایی و غیره تعریف شده است که هر دانش‌آموز حرفه خاصی را به صورت تخصصی یاد بگیرد».

مشیری گفت: «در صورتی که ما بخواهیم با همین شیوه سنتی پیش برویم نمی‌توانیم از یک وزیر انتظار داشته باشیم تحول خاصی در نظام آموزشی ما پدید آورد. یک تحول اساسی نیازمند یک عزم ملی و وزارت‌خانه‌ای است که با پشتیبانی کامل و روی‌کرد اساسی دولت به آن بپردازد که ما چنین توانی را در جبین این دولت نمی‌بینیم. وزارت‌خانه فعلی همان منوال گذشته را سپری می‌کند و وزیر کنونی نیز بدون ایجاد تغییرات خاضی در همان مسیر پیشین گام بر می‌دارد».

عضو کمیسیون آموزش مجلس، خاطرنشان ساخت: «از لحاظ کارمندی و سیستم اداری، ریاست سازمان آموزش و پرورش در استان هرمزگان عملکرد مثبت و رضایت‌بخشی داشته است. اما من با توجه به اینکه اطلاعی از دیگر استان‌ها ندارم نمی‌توانم به صورت ملی اظهار نظری داشته باشم. اما باید بگویم با چهار تا المپیاد نمی‌توان در مورد آموزش و پرورش مملکت اظهار نظر کرد. باید به آموزش کلیه دانشجویان دقت کرد. در کشورهای پیشرفته دنیا هر سال نمره‌ای به وزارت‌خانه تعلق می‌گیرد که برگرفته از میان‌گین نمرات دانش‌آموزان در امتهانات است. متاسفانه در ایران چنین میانگینی گرفته و اعلام نمی‌شود. اگر این میانگین دارای رشد بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد باید وضعیت آموزش و پرورش را مطلوب دانست. در حالی که در کشورهای پیشرفته این میانگین معمولا نمره A است، من فکر می‌کنم اگر در کشور ما چنین آزمونی صورت گیرد نتیجه چیزی بین B و C خواهد بود».

مشیری افود: «ما در ایران با مشکل استعداد مواجه نیسیتیم و انصافا دارای جوانان مستعدی هستیم. مشکل اساسی در برنامه ریزی و همچنین امکانات است. در حالی که امروزه اکثریت کشورهای جهان درک کرده‌اند که توسعه پایدار تنها در گرو آموزش و پرورش مناسب است ما همچنان با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم».

این نماینده مجلس، با تاکید بر این مسئله که «معلمان ما نیز شرایط مطلوبی ندارند و در این شرایط نمی‌توان از آن‌ها بیش از این انتظاری داشت»، در مورد وضعیت معلمان کشور توضیح داد: «در حال حاضر معلمان آموزش و پرورش همان‌هایی هستند که وزارت‌کنونی دو سال پیش تحویل گرفت. طی این دو سال اجازه جذب نیروی جدید صادر نشده است و تنها مجوز استخدام 30هزار تن از معلمان حق‌التدریسی صادر شد که همگی از حالت حق‌التدریسی خارج شده و استخدام شدند».

مشیری افزود: «حقوق و مزایای معلمان طی دو سال گذشته با رشد نسبتا خوبی همراه بوده است که البته این امر نتیجه تلاش‌های مجلس و کمیسیون آموزش بوده است. خواسته معلمان معترض افزایش حقوق و مزایای کاری بود که با پیگیری‌های کمیسیون آموزش این خواسته برآورده شده و در نهایت به افزایش حقوق معلمان منجر شد».

وی در پایان یادآور شد: «امسال برای اولین بار هم با تصویب مجلس، جبران کسری بودجه آموزش و پرورش کشور میسر شد تا وزارت‌خانه بتواند دیون معوقه خود را جبران نماید».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین