کد خبر: ۶۴۳۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۲
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش:

دولت نهم استخدام زنان را سخت کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، نگاه دولت نهم به امور مربوط به زنان را سنتی و مردسالارانه دانست و گفت: کلیه مواردی که در رابطه با مطالبات زنان در دولت کنونی ملاحظه می‌شود، زاییده نگاه حاکم بر دولت به مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

«فاطمه راکعی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب تصمیم‌گیری‌های دولت در خصوص زنان را ناشی از نگاه سنتی مردسالارانه دانست و گفت: تغییر نام «مرکز امور مشارکت زنان» به «مرکز امور زنان و خانواده» را می‌توان اولین عملکرد نامناسب دولت نهم در ارتباط با زنان دانست. این تغییر نام نشان دهنده آن است که دولت استقلال لازم را برای زنان قایل نیست و زنان جامعه را بدون خانواده معنا نمی‌کند.

رئیس فراکسیون زنان در مجلس ششم با تاکید بر این که زیباترین و برترین موقعیت زن، نقش «مادر بودن» وی است، گفت: ما زنان اصلاح‌طلب مسلمان معتقدیم که محوریت زن در خانواده که منتج به تربیت نسل‌های سالم و ارزشمند می‌شود، برترین موقعیت زن محسوب می‌شود، اما این موضوع که معنای زن را صرفا با خانواده بشناسیم و بدون آن هویتی برایش قائل نشویم را نمی‌پسندیم.

راکعی افزود: متاسفانه معنادار شدن زن از طریق خانواده، مساله‌ای است که از دیرباز در فرهنگ جامعه ما وجود دارد که یکی از وظایف ما به عنوان اصلاح‌طلبان مسلمان، مبارزه با این نوع نگاه است، چرا که زنان به حکم انسان بودن، دارای ارزش و احترام برابر با مردان هستند و تا هنگامی که زنی همسر مورد قبول خویش را پیدا نکند، حق دارد ازدواج نکند و نه تنها دولت بلکه جامعه و هیچ کس دیگری حق ندارد، به آن زن نگاه تحقیرآمیزی داشته باشد یا حقوقی از او سلب کند.

راکعی با انتقاد از نگاه سنتی دولت نهم به مسائل مربوط به زنان گفت: تقلیل ساعت کاری زنان، کار دیگری بود که دولت نهم در راستای نگاه سنتی خود به زنان انجام داد. گرچه کاهش ساعات کاری زنان در ظاهر کمک به آنان محسوب می‌شود، اما هدف چنین کارهایی حذف تدریجی زنان از جامعه و از صحنه کار و تلاش در عرصه اجتماعی است.

وی گفت: هنگامی که با کار کردن زنان در ادارات دولتی و خصوصی بدون اینکه خود زنان درخواست کنند، اینگونه برخورد می‌شود، طبیعی است که مراکز دولتی و خصوصی اولویت خود را در استخدام کارمند، به کارکنان مرد خواهند داد.

راکعی با اشاره به تصویب «منشور حقوق و مسئولیت‌های زن» توسط شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان گفت: منشور حقوق و مسئولیت‌های زن،‌ اشکالات فنی، حقوقی، ادبی و محتوایی داشت و هیچ مساله جدیدی نبود و تنها صحه گذاشتن بر وضعیت موجود در مورد زنان و بدیهی قلمداد کردن تعدد زوجات برای مردان پولدار محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: زنان اصلاح‌طلب و اصولگرا نقدهای جدی نسبت به «منشور حقوق و مسئولیت‌های زن» داشتند اما دولت بدون هیچ توجهی به این انتقادها، این منشور را ابلاغ کرد که نوعی دهن کجی به زنان جامعه تلقی شد.

راکعی با اشاره به سخنان یکی از وزیران دولت نهم در خصوص ترویج ازدواج موقت افزود: کارهای اخیر دولت در طرح مساله ازدواج موقت از سوی یکی از وزرای کابینه و لایحه «حمایت از خانواده»، واکنش‌های بسیاری را از سوی جامعه زنان برانگیخت چرا که چنین سخنان و لوایحی با رشد فزاینده علمی و فرهنگی جامعه زنان که از برکات انقلاب اسلامی است، مناسبتی ندارد.

راکعی با انتقاد از زنانی که در دولت نهم سمت‌هایی دارند، افزود: وظیفه زنان عضو دولت، دفاع از حقوق زنان و ارتقای مشارکت علمی، فرهنگی و سیاسی زنان است، اما متاسفانه شاهد چنین عملکردی از آنان نیستیم ضمن این‌که درباره آن چه در مجلس و دولت اصلاح‌طلب صورت گرفته، با لحنی پر از توهین و تهمت صحبت می‌کنند که به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

راکعی با بیان اینکه «احمدی‌نژاد اصولا برنامه‌ای برای زنان نداشته است»، گفت: رئیس جمهور در مصاحبه‌های تبلیغاتی خود، در پاسخ به سئوالات مربوط به زنان، معمولا با شوخی از کنار آن می‌گذشت، البته نگاه و تفکر سنتی مردسالارانه، زنان را به رسمیت نمی‌شناسد و درکی از مسائل آنان ندارد و انتظاری هم از دولت نهم برای ارتقای سطح فعالیت‌های زنان در جامعه نبود.

وی گفت: تا آنجا که به خاطر دارم آقای احمدی‌نژاد حتی وعده‌ای هم در این باره نداند اما با این حال به نظر نمی‌رسید که جرات و شهامت چنین برخوردهای علنی در دولت ایشان، با زنان وجود داشته باشد. تاکنون هیچ حزب و گروهی جرات طرح این قبیل مسائل که کیان خانواده را به اسم حمایت از خانواده به خطر می‌اندازد، نداشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین