کد خبر: ۶۴۳۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح کرد:

گسترش ۱۰۰ درصدی شبکه آزمایشگاهی کشور در سال ۹۸

رئیس سازما‌ن دامپزشکی کشور، مهمترین دستاوردها و اقدامات این سازمان در مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی این سازمان را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا رفیعی‌پور با تاکید بر اهمیت توسعه مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی جهت پیشگیری از شیوع انواع بیمارهای دامی در کشور و مهار و کنترل هرگونه عامل بیماری‌زا گفت: گسترش ۱۰۰ درصدی شبکه آزمایشگاهی کشور نسبت به سال ۹۷ از جمله این اقدامات بود که موجب شد ۷۰ آزمایشگاه بخش خصوصی، ۲۰ آزمایشگاه دانشگاهی و ۲۵ آزمایشگاه غیردامپزشکی به همراه آزمایشگاه حتی ادارات کل دامپزشکی استان‌ها و در مجموع یک شبکه آزمایشگاهی متشکل از ۱۵۰ آزمایشگاه در کشور در حال بهره‌برداری است.

وی همچنین اعلام کرد: در این مرکز بیش از ۱۵ آزمون جدید در مرکز تشخیص راه اندازی شد و در راستای تمرکززدایی نیز راه‌اندازی آزمون مشمشه در استانهای فارس، اصفهان و تهران و راه اندازی آزمون مرس در استان خراسان جنوبی و جنوب کرمان و آزمون اندازه گیری فلزات سنگین در گلستان اشاره کرد که آموزش‌های لازم در این خصوص داده شده است.

گسترش ۱۰۰ درصدی شبکه آزمایشگاهی کشور در سال ۹۸

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: توجه به مشکل تامین کیت جایگزین کردن تشخیص بیماری‌های تب برفکی و وایت اسپات با روش‌های نوین بین‌المللی (که علاوه بر اینکه به کیتهای تخصصی و گران قیمت نیاز ندارد، بلکه هزینه و زمان را نیز کاهش داده) از جمله اقدامات دیگر این مرکز بوده است.

وی در ادامه از آموزش و واگذاری ممیزی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی به ادارات کل دامپزشکی استانها خبر داد و افزود: آموزشهای اختصاصی بصورت حضوری به ۱۰۰ نفر از نیروی معین آزمایشگاهی پرسنل استانی که در ابتدای سال انتخاب شده بودند، ارائه شد.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه این مرکز در حال حاضر نیز در حال انجام NRP برای ۳ فراورده با کمک آزمایشگاههای بخش خصوصی عضو شبکه آزمایشگاهی است، یادآور شد: تشخیص علت مرگ پرندگان میانکاله برای اولین بار بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی از جمله اقدامات ارزنده دیگر در سال ۹۸ بود.

وی در ادامه از آموزش و واگذاری ممیزی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی به ادارات کل دامپزشکی استانها خبر داد و افزود: آموزشهای اختصاصی بصورت حضوری به ۱۰۰ نفر از نیروی معین آزمایشگاهی پرسنل استانی که در ابتدای سال انتخاب شده بودند ارائه شد.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه این مرکز در حال حاضر نیز در حال انجام NRP برای ۳ فراورده با کمک آزمایشگاههای بخش خصوصی عضو شبکه آزمایشگاهی است، یادآور شد: تشخیص علت مرگ پرندگان میانکاله برای اولین بار بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی از جمله اقدامات ارزنده دیگر در سال ۹۸ بود.

وی همچنین در ادامه به فعال کردن بخش مطالعات کاربردی این مرکز شامل جداسازی و خالص‌سازی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان؛ فراهم‌کردن امکانات بررسی بذرهای تولید شده توسط شرکت‌های مدعی و امکان مطابقت سویه‌های موجود در واکسن‌های تب برفکی و PPR با سویه در گردش این بیماریها اشاره کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان ضمن قدردانی از همه همکاران این سازمان به ویژه همکاران زحمتکش مرکز تشخیص در تحقق اهداف یادشده در سال ۹۸، آمادگی جهت اخذ تاییدیه بین المللی آزمایشگاه باقیمانده‌ها از مراجع بین‌المللی؛ شرکت در آزمون‌های مهارت( Pt) برای حوزه‌های مختلف و اخذ نمره عالی و مدیریت مصرف کیت و مواد آزمایشگاهی که با وجود تحریم و افزایش قیمت‌ها هیچ‌گونه خللی در انجام آزمونهای مورد نیاز نسبت به سال‌های قبل ایجاد نگردید را از سایر دستاوردهای ارزنده این مرکز برشمرد و اظهار امیدواری کرد این روند در سال "جهش تولید" موجب خدمات کمی و کیفی بیشتر و مؤثرتر برای تولیدکنندگان فرآورده‌های پروتئینی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین