کد خبر: ۶۴۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۷
معاون وزیر علوم دولت خاتمی:

جامعه جهانی استادان اخراجی‌ را جذب می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون دانشجویی وزیر علوم دولت خاتمی با اشاره به اخراج و برکناری چند تن از مدرسان با تجربه دانشگاه از دانشگاه تهران و علامه طباطبایی گفت: برخورد با جامعه دانشگاهی در شان جامعه ما نیست چرا که کشور نباید سرمایه‌های خویش را از دست بدهد یا کنار بگذارد. 

«غلامرضا ظریفیان» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با بیان اینکه «سرمایه‌های اجتماعی یک کشور را نیروی انسانی آن تشکیل می‌دهد»، افزود: نیروی انسانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تولید می‌شود و ما باید از استفاده از منابع طبیعی به سمت استفاده بهینه از منابع انسانی برویم. 

وی با اشاره به برخوردهای اخیر نیروهای امنیتی با دانشجویان گفت: فعالیت‌های دانشجویی به دلیل کنش و واکنشی که دارد، ممکن است گاهی خارج از عرف هم صورت گیرد اما باید با تذکر، آموزش و مسامحه با دانشجویان برخورد شود و فضای پرنشاط سیاسی را نباید از دست داد بلکه می‌توان به راحتی به وسیله قوانین درون دانشگاهی و با خویشتنداری با آنان برخورد کرد.

ظریفیان با بیان اینکه «اساتید دانشگاه سرمایه‌های کشور هستند»، گفت: برخی از مدرسان خوب دانشگاه‌، اظهار کرده‌اند که تمایلی برای ادامه تدریس ندارند و می‌خواهند بازنشسته شوند، حال سوال اینجا است که چرا چنین فضایی باید در کشور باشد که اساتید ما دیگر برای ادامه تدریس و فعالیت، تمایل ندارند؟

وی اساتید با تجربه را جزئی از سرمایه‌های اجتماعی کشور دانست و گفت: دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراکز یک جامعه به شمار می‌آید و بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی یک جامعه اندیشمندان و دانشگاهیان آن هستند.

معاون دانشجویی وزیر پیشین علوم ادامه داد: اگر این مسائل به درستی و با دقت آسیب‌شناسی نشود و مدرسان با سابقه دانشگاه کناره‌گیری کنند یا خود را در حاشیه قرار دهند، جامعه ما هیچ گاه به توسعه پایدار نخواهد رسید.

وی جامعه دانشگاهی را مبتکر فرآورده‌های علمی دانست و افزود: کلیت جامعه دانشگاهی ما به نظام و مبانی دینی و ملی معتقد است اما در پاره‌ای از امور دیدگاه ما و نظرها متفاوت می‌شود که این تفاوت نیز مبتنی بر نقد علمی است به همین دلیل نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد.

ظریفیان گفت: استادان دانشگاه سرمایه‌هایی هستند که اگر به آنان بی‌تفاوتی کنیم جامعه جهانی و دانشگاه‌های کشورهای دیگر نسبت به آنان بی‌تفاوت نخواهد بود و سعی در جذب آنان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه «آموزش عالی باید از حریم دانشگاه‌ دفاع کند»، گفت: مسئولان آموزش عالی باید مدافع کیان دانشگاه و دانشگاهیان باشد اما متاسفانه شاهد آن بودیم که وزارت علوم در مقابل برخی تعابیر که دانشگاه را مرکز و منشاء فساد دانسته بودند، سکوت کرد و هیچ واکنشی از خود نشان نداد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین