کد خبر: ۶۴۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۶ - ۰۲:۱۷

هرگز به دنبال تخریب دیگران نباشیم، منتقد سازنده و دلسوز باشیم و به آینده امیدوار باشیم.

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- دکتر حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک سه شنبه گذشته در دیدار با دانشجویان عضو انجمن فرهنگ وسیاست دانشگا ه شیراز ضمن تبریک میلاد حضرت قائم گفت : "برای ما نیمه شعبان معنای خاصی دارد. یعنی اگر در همه مناسبت های دینی و مذهبی بیشتر نگاه ما به گذشته و جهاد و ایثار و فرهنگ آفرینی گذشته است. درنیمه شعبان همه نگاهها به آینده است و این یک ویژگی اسلام و بویژه تشیع است که نگاه پر رنگی به آینده دارد و چشم انداز قرون آینده را در ایدئولوژی خود ترسیم کرده است. و جالب اینکه مبنای آن حرکت و نگاه آینده را ایجاد عدل و قسط را نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در تمام جامعه بشری میداند."
به گزارش خبرنگار آفتاب عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود:" از بحث انتظار و آینده نگری مهدویت بیش از دیگران, نسل جوان ما باید الهام بگیرد. چون نسل جوان همواره با شور و تحرک و امید به آینده منتظر زندگی بهتر و عادلانه تر است.
حرکت دانشجویی آثار و ثمرات بسیار ارزشمندی را برای کشور جامعه سیاسی، علمی و فرهنگی ما به همراه داشته است. مخصوصا از نهضت مشروطه به این سو اندیشمندان مذهبی، روشنفکران دلسوز و دانشجویان همواره در کنار هم بوده اند و نهضت ها و جنبش ها را در دهه های گذشته راهبری و هدایت کرده اند."
وی گفت:" البته انقلاب بزرگ مشروطه که یکصد سال از عمر آن می گذرد و نهضت اسلامی که از سال 41 آغازشد بعنوان مهمترین انقلاب هایی بود که جامعه ایرانی با آن مواجه بوده است.
امام در خرداد سال 1342 دستگیر شدند و در فروردین 1343 آزاد شدند. جشن های بسیاری برای ازادی امام گرفته شد. از جمله در مدرسه فیضیه قم، کروه های مختلف در این جشن شرکت کردند از جمله گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران که دسته گل بزرگی نیز به همراه آورده بودند."
دکتر روحانی ادامه داد:"این واقعه بسیار مهم بود زیرا در آن زمان تلاش می کردند که ارتباطی بین دانشگاه و حوزه نباشد. این واقعه بسیار مبارک بود. از آن پس ما دیدیم که هرگاه فشار بر حوزه زیاد میشد ، دانشگاه به کمک می آمد و هرگاه دانشگاه تحت فشار شدید قرار می گرفت حوزه به کمک آنها می آمد. بطور کلی از سال 1342 به بعد همه، رهبری امام را در عمل پذیرفته بودند، هم حوزه، هم مردم و هم دانشگاه.
آن زمانی جنبش دانشجوی مثمر ثمر است که با جنش اجتماعی همراه شود. زمانی که گفتمان دانشگاه با گفتمان مردم نزدیگ شود ان گاه است که دانشگا ه ودانشجو بهتر میتواند هدایت گر باشند. یکی از مشکلاتی که جامعه روشنفکری و دانشجویی ایران در گذشته و حتی حال ممکن است با آن دست بگریبان باشد آنست که روشنفکران از عموم مردم فاصله دارند و گفتمان آنها با گفتمان عامه مردم نزدیک نیست.البته همواره اولین مخاطبان روشنفکران دانشجویان بودند. دانشجو همیشه واسطه بین جامعه و روشنفکران بوده است. آنها مولد و اینها توزیع کننده بوده اند. البته ویژگی این دو گروه به هم نزدیک است."
هر دو دارای عقل نقاد هستند، عادت به سوال و چون و چرا و تحلیل و ارزیابی مسائل اجتماعی دارند و هردو با جریانات ضد عقلانی در حال ستیز هستند. هر وقت که روشنفکری و حرکت دانشجویی با گفتمان عموم مردم نزدیک بوده، توانسته است خلق آثار بسیار کند."
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:" در رهبری نهضت اسلامی رهبری واحد امام براحتی این کار را انجام داد. یعنی گفتمان واحد بین حوزه مردم و دانشگاه را ایجاد کرد. به همین خاطر زمانی که در سال پنجاه و هفت مردم به خیابان آمدند شعارهای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی شعار همه بود و همه اقشار یکصدا میگفتند. به همین خاطر وقتی که جبهه ملی مردم را دعوت میکرد از چند صد نفر تجاوز نمی کرد ولی وقتی امام اعلامیه میداد و مردم را به خیابان ها دعوت میکرد جمعیت چند میلیونی به خیابان می آمدند. زیرا امام تونسته بود گفتمان ها را به هم پیوند بزند."
وی گفت:" خیلی مهم است که دانشجو و دانشگاه به صحنه باز گردند. البته من نمی خواهم بگویم که جنبش دانشجویی باید صرفا یک حرکت سیاسی باشد. قبل از هر چیز حرکت دانشجویی باید یک حرکت علمی باشد. وظیفه اصلی دانشگاه تولید علم و تربیت عالمان است. بودجه، امکانات ، ساختمان و استاد آن هم برای همین منظور است.
بنابراین اولین وظیفه دانشگاه و دانشجو نیز تعلیم و تعلم است. بنابراین علم و آموزش در دانشگاه حکم هسته را دارد و بسیار جای تاسف دارد که بخواهیم آنرا جابجا کنیم. یعنی باید علم را بعنون ستون خیمه "دانشگاه" درنظر گرفت و بقیه کارها را بعنوان طناب های آن خیمه در نظر گرفت. و جابجایی آن خسارت بار خواهد بود.
بنابراین انظباط علمی اولین وظیفه جنبش دانشجویی است. انظباط علمی و ارتقاء ان و اصرار بر مسئله علم و دانش باید اصل باشد. دانشجو باید استاد را مجبور به مطالعه کند. بنابراین اولین وظیفه دانشگاه علم و تلاش برای عالم شدن دانشجو است."
او افزود:" ما باید در دانشگاه ظرفیت سازی کنیم که علم و فن آوری از سراسر جهان به ما منتقل شود. متاسفانه کتابخانه های دانشگاه های ما، مجلاتی که به دانشگاه های ما می آید، کتاب های درسی ما با شرایط امروز علمی دنیا بسیار فاصله دارد و این باید یکی از مطالبات اصلی جنبش دانشجویی باشد.
اگر در دانشگاه، دانشجو مطالبه ارتقاء علمی داشته باشد، مسولان هم مجبور میشوند که به این مطالبات پاسخ بدهند. بودجه تحقیقاتی دانشگاه باید یکی از مطالبات مستمر دانشجویان باید باشد. که مقام معظم رهبری هم در دیدار با هیات دولت بر آن تاکید کردند."
وی در خصوص ضرورت ارتقاء علمی دانشگاه های کشور گفت:" دانشگاه های ما باید با دانشگاه های خارج از کشور ارتباط داشته باشند. و متاسفم که اینک برای این ارتباط زمزه هایی برای محدودیت شروع شده است. مراکز علمی باید با هم در ارتباط باشند. ما باید به دانشگاه و دانشجو و استاد خود اعتماد کنیم. سخن من به این معنا نیست که هیچ نظارتی نباشد. دستگاههای مسوول مراقبت کنند اما نباید جلوی این فعالیت ها گرفته شود. نباید بخاطر برخی دغدغه ها ارتباط دانشگاههای کشور را با جهان علم قطع کنیم.
باید ارتباط بین اساتید ما و سایر کشور باشد، دانشگاهها ما باید بتوانند نخبگا ن علمی را جذب کنند. برخی حسادت ها و تنگ نظری ها در دانشگاهها تاسفبار است. مطالبات دانشجویی باید دنبال این مسائل باشد تا جمعی کم کار گروه نتوانند مانع جذب یک استاد با سواد شوند."
وی تاکید کرد:" اولین مسئله ای که در جنبش دانشجویی باید دنبال شود جنبش علمی است و دومین مسئله جنبش فرهنگی. ما باید زیرساخت های فرهنگی کشور را تقویت کنیم. داشتن سالن همایش، کتابخانه مناسب و به روز، رایانه و اینترنت جزو همین زیرساخت هاست. متاسفانه برخی از دانشجویان ما دوره دانشگاه را طی میکنند ولی با فرهنگ این مرز وبوم آشنا نمی شوند. "
باید یک برنامه ریزی انجام شود تا درکنار آموزش های علمی دانشجویان با فرهنگ خود نیز آشنا شوند. رشد جنبش اجتماعی نیز یک ضرورت است. ما باید به دانشجویان خود در دانشگاهها فعالیت ها ومهارتهای لازم برای زندگی اجتماعی را بیاموزند. باید نحوه تعامل با اقشار مختلف جامعه را بیاموزیم. همچنین باید از اوقات فراغت دانشجویان درست استفاده کنیم. این امور باید جزو مطالبات باشد. آنگاه در کنار این امور باید حرکت سیاسی را داشته باشیم. تحرک و جنبش دانشجوی نباید منحصر شود به جنبش و تحرک سیاسی."
وی گفت:" یک جنبش سیاسی دانشجویی باید هویت خود را داشته باشد. مشخص شود که این جمع چه کسانی هستند و مدافع و سخنگوی چه جریانات و اقشاری هستند. و از منافع چه گروهی حمایت میکنند.
حرکت دانشجویی نباید دنباله رو حرکت حزبی شود. هر زمانی که حرکت دانشجویی با یک حزب بیرون از دانشگاه گره میخورد اولین پیامدش محدودیت است و دومین پیامد آن پرداخت هزینه های سنگین است. طبیعی است که یک حزب سیاسی دارای فراز و نشیب است و این باعث می شود جنبش دانشجویی وابسته بخود را هم به فراز و نشیب بکشاند."
نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت:" ضمن اینکه من معتقدم که خوب است دانشجویان با حزبی که فکر می کنند به آنها نزدیک است یک رابطه منطقی داشته باشند،اما نباید هیچگاه استقلال خود را از دست بدهند و تبدیل به کار گزار احزاب در دانشگاه شوند.
هرگاه که احزاب کم می آوردند و یا احساس می کردند که باید هزینه پرداخت کنند، دانشجو را جلو می انداختند و از دور با تلفن و موبایل دانشجویان را هدایت می کردند. چرا باید دانشجو این هزینه را پرداخت کند، خود احزاب بیایند و شفاف عمل کنند. دانشجو باید مستقل باشد و درعین حال با مسائل سیاسی عمیقا آشنا باشد."

وی گفت:" اساسا توقع اینست که دانشجویان و تحرک دانشجویی پیشتاز باشند و هم داری استقلال و ایده جدید برای ارائه به جامعه باشند. توقع مردم از دانشجویان کارگزاری و دنباله روی از احزاب نیست."
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:" اگر دانشگاه و دانشجو به سوی انفعال برود جای بسی تاسف است و سود این انفعال را فقط فرصت طلبان و عوام فریبان می برند و جامعه را به سوی منافع خود هدایت خواهند کرد."
وی که نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی بوده است گفت:" خوشبختانه قانونی اساسی چهارچوب های بسیار مناسبی برای تحرکات، اجتماعات و احزاب ما پیش بینی کرده است. بنابر این ما میتوانیم در چار چوب نظام حرکت کنیم و در این چهارچوب نباید منفعل باشیم."
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت:" بهترین رهگذر مطالبات دانشجویی انتخابات است. یعنی اگر بتوانید با فعال شدن در انتخابات نماینده مورد نظر خود را برگزنید و حمایت کنید از کسی که در راستای نظر شماست، بهتر میتوانید به مطالبات خود دست یابید. بنابراین با توجه به اینکه به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک میشویم، یکی از رسالت ها و وظایف ما هم اینست که در این زمینه فعال شویم و مردم را نیز تشویق کنیم برای مشارکت و به این ترتیب دانشجو و دانشگاه باید همواره مرجع سیاسی بماند. اگر دانشگاه فعال شود مانند گذشته مجددا مرجع سیاسی خواهند شد."

هرگز به دنبال تخریب دیگران نباشیم، منتقد سازنده و دلسوز باشیم
و به آینده امیدوار باشیم.
وی با اشاره به بخشی از سخنان اولیه دانشجویان حاضر در مذمت رادیکالیسم گفت:" رادیکالیسم باعث انزوا و انفعال بخشهای بزرگ دانشگاه شده است. متاسفانه از بیرون این تحریک ها شروع میشد و برخی از جمع های دانشجویی ما تحریک پذیر بودند و مشکلاتی را برای خودشان، و آینده دانشگاه بوجود آوردند.
ما باید در مسیر اعتدال وقانون حرکت کنیم. همانطور که شما درآغاز سخن چهارچوب فعالیت خود را اسلام، قانون، عقلانیت و دمکراسی خواهی مطرح کردید و گفتید که اسلام مبنای همه آنهاست، درست است. ما نباید از مسیر قانونی فاصله بگیریم. عدالت خواهی و اعتدال محوری بسیار مهم است که ما اعتدال محور باشیم دنبال افراطی گری نباشیم و درعین حال عدالت خواه باشیم که برآن تاکید کردید."
دکتر روحانی در خاتمه افزود:" در جوامع دمکراتیک و آزاد که جامعه ما باید چنین باشد، چون حکومت ما یک حکومت دینی مردم سالار است. مردم سالاری بدون آزادی، انتقاد و حتی اعتراض امکان پذیر نیست. اما ما باید دقت کنیم که نسبت به حاکمان و صاحبان قدرت نه مداحی کنیم و نه تخریب، افراط و تفریط بد همین است. ما باید آزاد اندیش باشیم و منتقد اما منتقدی خیرخواه و دلسوز. ایده و نظر خود را برای جامعه تشریح کنیم و زمینه را برای بقدرت رسیدن آنها که اصلح هستند فراهم کنیم که فلسفه مهدودیت هم حکومت صالحان است.
بنابراین حرکت دانشجویی نباید صرفا سیاسی باشد. اولین تحرک باید در زمینه علم باشد ثانیا در زمینه فرهنگ باشد و ثالثا در خصوص مسائل اجتماعی باشد و رابعا در خصوص مسائل سیاسی باشد. در همه این زمینه ها فعال باشیم، منفعل نشویم و امید به آینده داشته باشیم و از مشکلات درمسیر راه نهراسیم."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین