کد خبر: ۶۴۴۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴

انتقادهای عباس عبدی از دولت درخصوص کرونا

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: دولت فکر می‌کند با کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی و تجهیزات موجود قادر نیست سیاست‌هایی مانند دیگر سایر کشورها در قبال کرونا پیاده کند.
آفتاب‌‌نیوز :

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب طی گفت و گویی اینستاگرامی با موضوع کرونا و نقش دولت در مدیریت بحران پخش شد، گفت: سیاست کرونا موضوع سیاسی نیست که بخواهم آن را در سطح دولت مطرح کنم و درواقع من چیزی را به عنوان قوه مجریه در این قضیه نمی‌بینم بلکه در سطح حکومت است نه در سطح آقای روحانی و ... و در مجموع، یادداشت من و نگاهم نسبت به کل حکومت در این موضوع است.

وی افزود: به هر حال، موضوع ویروس کرونا به قدری فراگیر است که هیچ دولتی در توانش نیست که با آن مقابله کند.

انتقادهای عباس عبدی از دولت درخصوص کرونا

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه عنوان کرد: وقتی از سیاست صحبت می‌کنیم فکر می‌کنیم افراد نشسته‌اند و دو دوتا چهار تا کرده و مطابق با آن هم رفتار می‌کنند اما ممکن است این گونه نباشد و خود کنشگر با آن جلو نرود، لذا هیچ لزومی ندارد که ذهن کنشگر الزاما این گونه رفتار کند، بنابراین بنده در یادداشت اخیرم خبری نداده ام، بلکه تحلیل کردم.

عبدی ادامه داد: مثلاً بنده رفتار شما را که نگاه می‌کنم یک نوع تحلیل دارم اما ممکن است آنچه در ذهن شما باشد تحلیل من نباشد. بنابراین مجموعه سیاست‌های حکومت ایران را می‌توانیم تحلیل کنیم که ممکن است دولت را هم در بر بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: بنده در ستاد مقابله با کرونا نیستم که ببینم در آنجا چه چیزی گفته شده، بلکه از بیرون که نگاه می‌کنم رفتار بیرونی را فقط تحلیل می‌کنم و در واقع اخبار را نگاه و بر اساس آن تحلیل می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: قطعا دیگران هم نمی‌توانند ذهن‌ها را بخوانند و طبیعتا بر اساس رفتارها، تحلیل‌ها شکل می‌گیرد. بنده هیچ خبری را در موضوع کرونا نداده‌ام و ندارم. البته هیچ کس این اخبار را ندارد؛ چراکه رسیدن به چنین اخباری به قدری امتناع هم دارد.

عبدی همچنین یادآور شد: دولت ایران، منظورم حکومت ایران است، در مواجهه با ویروس کرونا اشتباهاتی مرتکب شد که اگر امروز به عملکرد غربی‌ها هم نگاه کنیم بخشی از این اشتباهات در دنیا هم وجود داشت اما ایران در مواجهه با کرونا اشتباهاتی نظیر پیش‌بینی با فاصله زیاد را مرتکب شد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی و تست کرونا حداقل یک ماه قبل‌تر از شیوع آن صورت می‌گیرد و کشورهای غربی هم خیلی قبل‌تر از آن متوجه شدند اما ما زودتر کشته دادیم و این قضیه قابل گذشت نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اگر ما یک ماه قبل از شیوع کرونا و زودتر متوجه می‌شدیم می‌توانستیم اقدامات سریع‌تر و بهتری انجام دهیم. حکومت ایران می‌دانست که اگر کرونا بیاید نمی‌تواند با آن مواجهه داشته باشد و قطعا اقتدار قوی برای مواجهه با آن می‌طلبد و همچنین تحت تحریم بودیم و از همه بدتر نوعی شکاف در درون ساختار قدرت داشتیم، بنابراین دو روز قبل از انتخابات سر و صدا راه انداختند که این یک بازی است و زمانی موضوع کرونا اعلام شد که 2 نفر فوت کردند و چاره‌ای جز اعلام نداشتند.

عبدی بر همین اساس اضافه کرد: اگر موضوع کرونا زودتر اعلام می‌شد، دولت نمی‌توانست از پس آن بر بیاید و متهم به سیاسی‌کاری می‌شد. چه کسی می‌خواست مقررات سفت و سختی در قم ایجاد کند؟ مثلاً در قم مراسماتی برگزار می‌شد و افراد بدون اینکه اطلاعی داشته باشند در آنجا حضور می‌یافتند و زمانی که برمی‌گشتند هر کدام از آنها منشأ توزیع کرونا در استان‌هایشان می‌شدند، در حالی که اگر قبلا می‌دانستند هیچ وقت اتفاق کنونی رخ نمی‌داد، اما از آنجایی که در کشور ما همه چیز سیاسی می‌شود هیچ دستگاهی نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

وی ادامه داد: ما البته مشکل تأمین تجهیزات را هم داشتیم و در واقع سیاست درستی برای کنترل اجتماعی و کاهش ارتباطات فیزیکی اندیشیده نشد. همچنین تجهیزات درستی برای ایمن شدن بخش پزشکی را فراهم نکردند و این بخش در اوایل شیوع بیماری کرونا لطمه دید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین خاطرنشان کرد: ایران و غرب در یک شرایطی با کرونا مواجه شده بودند که حتی غربی‌ها اشتباهات بزرگتری را در مواجهه با این ویروس مرتکب شدند و آن این بود که امکانات و تجهیزات لازم را برای شرایط اضطراری دپو نکردند.

عبدی همچنین یادآور شد: در ایران جمعیت بالای 65 سال که هدف اصلی کرونا است، فقط 6 درصد جمعیت کشور است. اما در اروپا این تعداد 3.5 برابر است و دلیل دیگر مرگ و میر بسیار زیاد در غرب این است که جمعیتی که خطر آنها را تهدید می‌کند متراکم‌تر بوده و جمعیت افراد بالای 65 سال بیشتر است.

وی همچنین بیان کرد: سیاست ایران تا سه روز پیش برای موضوع محدودیت به دلیل این بود که دولت فکر می‌کند با این کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی و تجهیزات قادر نیست سیاست‌های دیگری را همچون سایر کشورها پیاده کند و با چنین سیاستی معلوم است که دست ایران محدود است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: شرایط موجود به طور طبیعی و وضعیتی که در جهان به وجود آورده است و همچنین موضوع تحریم‌ها موجب می‌شود سیاست‌گذار کل نیروی خود را برای تحریم بگذارد که ما اگر تحریم‌مان برطرف شود دولت به طور قطع می‌تواند با کرونا مواجه شود. اما اینکه بگوییم دولت هیچ کاری نکرده، بنده چنین چیزی نگفتم اما این سیستم قادر نیست با امکاناتش سیاست‌های دیگری که بار مالی بالایی دارد را اعمال کند، بنابراین بنده از موضع تحلیلی حرف زدم و جنبه خبری ندارد.

عبدی با اشاره به اینکه در میدان آوردن نیروهای مسلح چیز جدیدی نیست، گفت: به هر حال از آنجایی که اوضاع فراگیر و وخیم است چنین امری طبیعی است.

وی ادامه داد: ترامپ، ابتدای شیوع کرونا مسخره می‌کرد و موضوع را جدی نمی‌گرفت، اما وقتی دید واقعیت دارد و بحث واقعا جدی‌ است، تغییر سیاست داد و پول وسط گذاشت، اما این که همه سیاست چین را اجرا کنند درست نیست و من آن را تأیید نمی‌کنم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه یادآور شد: سیاست این بود که رسیدن به نقطه پیک را به تأخیر بیندازیم تا درمان، دارو و واکسن آن هم تأمین شود و گرنه هیچ کس از سیاست سرکوب کرونا دفاع نمی‌کند، چین هم بابت سیاستی که در پیش گرفته هزینه بالایی پرداخت کرده که معلوم نیست چه الگویی برای سایر کشورها خواهد بود.

عبدی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: سیاستی که از آن دفاع می‌شد، همین سیاستی است که اعلام کرده‌اند اما نه در هشتم و دهم فروردین بلکه باید این روش را در 15 اسفند و شاید زودتر اعلام می‌کردند، اما باید بدانیم که این سیاست قرنطینه چین نیست که کشورهای غربی هم با شدت بیشتری انجام می‌دهند.

وی افزود: ما اگر زودتر می‌فهمیدیم و مسأله شیوع بیماری کرونا را اعلام کرده و رفت و آمدها را محدود می‌کردیم، ‌تاکنون زمان پیک آن را گذرانده بودیم لذا اروپایی‌ها هم اشتباه کردند که سیاست‌شان را دیر انجام دادند. البته ایتالیایی‌ها هم شکاف داخلی داشتند که موجب شد این سیاست را دیر اجرا کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خاتمه سخنانش گفت: ‌ما به خروجی‌ها و رفتارها نگاه می‌کنیم. تحلیل‌گر به دنبال این نیست که ببیند در ذهن فلانی چه می‌گذرد بلکه رفتارها و خروجی‌ها را نگاه می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین