کد خبر: ۶۴۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۵

احتمال توافق روسیه و آمریکا در مورد سپر موشکی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه روسیه نسبت به نتایج مذاکرات آتی روسیه و واشنگتن بر سر طرح جنجالی ایالات متحده برای استقرار یک سیستم دفاع موشکی جدید در شرق اروپا ابراز خوشبینی کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانوستی سرگئی لاوروف روز دوشنبه در یک سخنرانی در جمع دانشجویان کالج روابط بین‌الملل وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: «من امیدوارم مذاکرات آتی ما با ایالات متحده و نیز ادامه رایزنی‌ها بار نمایندگان ناتو نتایج مثبتی در پی داشته و به یک تواقفنامه جامع امنیتی منجر شود. روسیه به هیچوجه مایل نیست فرصت تفاهم و همکاری را به راحتی از دست بدهد».

آقای لاوروف در ادمه گفت: «دنیا امروز بیشتر از همیشه نیازمند یک روسیه مستقل و قدرتمند است، روسیه ای که توان حفاظت از منافع خود را به بهترین شکل ممکن دارا باشد، روسیه‌ای که نقشی تعیین‌کننده در تامین امنیت بین‌المللی داشته و از ارتباطات خود برای حل منطقه‌ای و جهانی استفاده نماید».

در حالی‌که ایالات متحده طرح ایجاد سپر دفاع موشکی در شرق اروپا را مقابله با تهدید موشکی ایران و کره‌شمالی توصیف کرده مقامات نظامی و سیاسی روسیه با رد این ادعا هدف واشنگتن از این اقدام را به‌ دست‌ آوردن قابلیت پیش‌دستی استراتژیک در قلمرو اروپا می دانند. 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به پیمان محدودسازی نیروهای تظامی در خاک اروپا که مسکو ماه پیش به طور یکجانبه از آن خارج شد گفت:«تنها به واسطه درک مشترک و احترام به نگرانی‌های یکدیگر است که می‌توان بستر همکاری‌های بلندمدت و موثر دفاعی و امنیتی را فراهم کرد».  

گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در جریان نشست سران 8 کشور بزرگ صنعتی جهان پیشنهادی را به همتای آمریکایی خود ارائه داد که بر اساس آن ایالات متحده اجازه خواهد داشت درصورت صرفنظر کردن از استقرار یک سیستم راداری جدید در جمهوری چک برای مقابله با تهدید موشکی احتمالی ایران از ایستگاه رادار گابالا در جمهوری آذربایجان استفاده نماید. این پیشنهاد اما با واکنش سرد ایالات متحده روبرو شد و مقامات این کشور گفتند که نمی‌توانند طرح استفاده مشترک از گابالا را جایگزین استقرار یک سیستم دفاع موشکی انحصاری در شرق اروپا نمایند.

به ادعای کارشناسان نظامی روسیه، از طریق تجهیزات ایستگاه گابالا می‌توان چند ثانیه پس از پرتاب هر موشک در برد 6000 کیلومتری این رادار ،نقطه پرتاب آن را از طریق ماهواره‌های مرتبط شناسایی نموده و از همان لحظات نخستین اقدامات لازم برای ردیابی و هدفگیری موشک شلیک‌شده را به انجام رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین