کد خبر: ۶۴۵۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

آمریکا در عراق از چه کسی محافظت می کند؟

برخی مسئولان عراقی که هویتشان فاش نشده معتقدند که علل اقدام آمریکا در استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت در عراق، فراتر از این کشور است و احتمالا هدف اصلی حفاظت از رژیم صهیونیستی باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

دولت پیشبرد امور عراق به ریاست عادل عبدالمهدی، برای دومین بار از ایالات متحده آمریکا درباره اقدام این کشور به استقرار سامانه‌های پاتریوت، توضیح خواست، ولی واشنگتن هیچ توضیحی ارائه نکرد.

روزنامه العربی الجدید چاپ لندن –نزدیک به قطر- به نقل از «مسئولان و ناظران عراقی» گزارش داد که علل این اقدام آمریکا احتمالا فراتر از عراق باشد؛ بدین معنا که آمریکا با نصب این سامانه‌، در پی حراست از رژیم صهیونیستی و تأمین امنیت مرزهای شمالی عربستان سعودی با عراق است.

آمریکا در عراق از چه کسی محافظت می کند؟

این روزنامه به نقل از «یک کارمند بلندپایه در دفتر نخست وزیر عراق» گزارش داد که دولت عراق به آمریکا گفته است که نصب چنین سامانه‌هایی «باید در قالب توافق جدید و رسمی بین دو کشور باشد و استناد واشنگتن به توافقنامه مشارکت امنیتی که سال ۲۰۰۸ بین دو کشور... باید همراه با بازنگری یا اضافه کردن بندهایی به متن توافقنامه باشد».

به گفته این مسئول عراقی، دولت آمریکا در این زمینه هیچ توضیحی به بغداد نداده است و «این شیوه‌ای است که واشنگتن در برهه اخیر –به ویژه پس از استعفای عبدالمهدی و تبدیل دولت به پیشبرد امور- در پیش گرفته است».

مسئول مذکور می‌گوید، محافل سیاسی و فرماندهان ارتش عراق و مسئولان وزارت دفاع این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که استقرار پاتریوت در عراق، هدف راهبردی آمریکاست که فراتر از عراق است؛ «زیرا این سامانه قادر خواهد بود هر گونه حمله بالستیک ایران به اراضی اشغالی فلسطین را دفع کند و استقرار پاتریوت در الانبار و اربیل مانع از انجام چنین حملاتی خواهد شد».

به گفته مسئولان عراقی، سامانه مذکور همچنین خواهد توانست بخش اعظمی از مرزهای عراق با عربستان را پوشش دهد که سپری در برابر هر گونه حمله موشکی به ریاض خواهد بود.

این مسئول در پایان تأکید کرد که مسئولان وزارت دفاع آمریکا تنها پاسخی که به بغداد داده‌اند این است که نصب پاتریوت، در راستای «اقدامات دفاعی برای حمایت از نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای حاضر در ائتلاف بین‌المللی [موسوم به ضد داعش] است».

در همین ارتباط، «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف الفتح عراق هم بر این باور است که «استقرار سامانه پاتریوت که با وجود مخالفت دولت و مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی، صورت گرفته است، نقطه امن دیگری برای رژیم صهیونیستی است».

البلداوی تأکید کرد که این سامانه، بخشی از سامانه سپر رژیم صهیونیستی و به منظور حمایت از این رژیم و حفظ منافع آمریکا در منطقه خواهد بود.

بی‌اعتنایی آمریکا به مطالبات عراق درباره پاتریوت

در همین ارتباط، منابع خبری ۱۴ فروردین ماه جاری از نامه محرمانه نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق به وزیر خارجه آمریکا برای به تعویق انداختن انتقال سامانه پاتریوت به عراق خبر دادند.

به گفته این منابع، عبدالمهدی در ماه فوریه با ارسال نامه‌ای محرمانه برای «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا درخواست کرد که آمریکا استقرار سامانه دفاع هوایی پاتریوت در پایگاه‌های آمریکا را به تعویق اندازد.

به گفته عبدالمهدی اگر پاتریوت به عنوان بخشی از برنامه‌های تهاجمی به عراق منتقل شوند تنش‌ها در منطقه شدت خواهد گذاشت و در نتیجه آن اوضاع می‌تواند از کنترل خارج شود.

منابع مذکور تأکید کردند که «واشنگتن به این هشدارها گوش نکرده و سامانه پاتریوت را در پایگاه عین الاسد مستقر کرده و یک سامانه دیگر هم در پایگاه حریر در اربیل مستقر شده است و دو سامانه دیگر هم در کویت در انتظار انتقال به عراق است».

«بیل اوربان» سخنگوی تروریست‌های سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی) هم اخیرا گفت که سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت در حال انتقال و استقرار در عراق هستند.

اوربان ادعا کرد: «حملات مکرر به پایگاه‌های عراقی که نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شود، تا کنون منتج به کشته و مجروح شدن شماری از نیروهای عراقی، ائتلاف و نظامیان آمریکایی شده است... استقرار زمینی این پدافندهای هوایی در عراق ادامه خواهد داشت».

ائتلاف آمریکایی ظرف یکی دو هفته اخیر از برخی پایگاه‌هایش در عراق عقب نشینی کرده است و برخی منابع عراقی می‌گویند بیم آمریکا از ادامه حملات مقاومت به این پایگاه‌ها دلیل آن بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین