کد خبر: ۶۴۵۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

"کرونا" از این راه‌ها سراغتان می‌آید!

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ناشناخته بودن ویروس کرونا، راه اصلی شناخته شده انتقال این ویروس را تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسین بیگلری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در اغلب کشورهای جهان، گفت: متاسفانه این ویروس همه گیری بالایی دارد و در یک قرن اخیر کمتر بیماری به این همه گیری دست یافته و در نتیجه می‌طلبد که افراد مراقبت‌های بیشتری در بحث پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ابعاد مختلف این ویروس به دلیل جدید بودنِ آن چندان شناخته شده نیست، گفت: طبق آنچه که تاکنون به دست آمده راه اصلی انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده به فرد دیگر است که بطور معمول از طریق سرفه و عطسه آن هم با قرارگیری در فاصله 1.5 متری فرد آلوده منتقل می‌شود.

وی افزود: همچنین از طریق روبوسی، بغل کردن و دست دادن امکان انتقال این ویروس از طریق همین قطرات تنفسی وجود دارد.

بیگلری تصریح کرد: راه دوم شناخته شده انتقال این ویروس از طریق تماس با قطرات تنفسی به جا مانده از فرد آلوده بر روی سطوح مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این ویروس بسته به میزان رطوبت هوا، نور آفتاب و سایر موارد، قدرت ماندگاری دو تا پنج روزه بر روی سطوح مختلف دارد و برای همین یکی از راه های انتقال این ویروس تماس با سطوح آلوده است.

این مسئول افزود: تاکید بر عدم تردد افراد در سطح جامعه هم در همین راستا است، چرا که افراد آلوده در تماس با سطوح مختلف می‌توانند موجب انتشار این ویروس شده و سایر افراد در صورت تماس با این سطوح، آلوده می‌شوند.

بیگلری در ادامه با بیان اینکه راه انتقال این ویروس از طریق حیوان به انسان تنها در مورد خفاش اثبات شده است، گفت: مواردی از ابتلای چند سگ خانگی به این ویروس به ثبت رسیده، اما تاکنون گزارشی در خصوص اینکه امکان انتقال این ویروس از حیوانات خانگی به انسان وجود داشته باشد، منتشر نشده است.

وی افزود: به هر حال با توجه به ناشناخته بودن این ویروس و از طرفی انتقال اولیه آن از یک حیوان(خفاش) به انسان، تاکید و توصیه بر این است که افراد حتی المقدور تا زمان رفع کامل این بیماری از حیوانات خانگی دور مانده و از آنها در جایی خارج از محیط زندگی نگهداری کنند.

بیگلری تصریح کرد: این احتمال هم هست که این ویروس از طریق گوشت منتقل شود، بنابراین تاکید بر این است که گوشت و مرغ خریداری شده با دقت پخته و حرارت داده شود.

وی افزود: راه اصلی از بین بردن این ویروس حرارت بالا است، بنابراین باید گوشت را با دقت حرارت داده و ترجیحا بصورت پخته و آب پز استفاده کرد و گوشت کبابی تنها در صورتی که خوب مغز پخت شود، توصیه می‌شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه راه های مذکور راه‌های فعلی شناخته شده انتقال ویروس کرونا هستند، گفت: با توجه به این راه‌های انتقال افراد می توانند به راحتی با رعایت نکات بهداشتی پیشگیری لازم را در بحث عدم ابتلا به این بیماری انجام دهند.

وی افزود: توصیه می‌شود افراد هنگامی که با فرد آلوده و دارای علائم(سرفه و عطسه) مواجه شدند، فاصله 1.5 متری را رعایت کرده و به فرد بیمار نیز توصیه می‌شود حتما از ماسک استفاده کرده و هنگام عطسه و سرفه جلوی پخش قطرات تنفسی در فضا را با استفاده از دستمال یا هر وسیله دیگر بگیرد.

وی تصریح کرد: همچنین توصیه اکید بر این است که افراد از هرگونه دست دادن، روبوسی و بغل کردن جدا خودداری کنند.

بیگلری تاکید کرد: با توجه به ماندگاری این ویروس بر روی سطوح نیز توصیه می‌شود افراد در صورت تماس با سطوح و وسایل مختلف از دست زدن به سر و صورت خودداری کرده و مکررا در طول روز دست های خود را با آب و صابون بشویند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین