کد خبر: ۶۴۵۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴

کرونا پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات

ترامپ در یکی دو سال اخیر همواره موفقیت‌های اقتصادی خود را به رخ رسانه‌ها و رقبای خود می‌کشید حالا آمریکا درگیر شیوع کرونا شده و به نظر میرسد کرونا تبدیل به پاشنه‌ آشیل وی در انتخابات‌ آتی آمریکا شود.
آفتاب‌‌نیوز :

سال ۲۰۲۰ که قرار است سال انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده باشد، به سال کرونا تبدیل شده است. کرونا برگزاری انتخابات درون حزبی را در ایالت‌های مختلف آمریکا به تعطیلی کشانده است. سیاستمداران نگرانند که اگر بحران کرونا تا ماه نوامبر که تاریخ برگزاری انتخابات است، ادامه یابد چه تاثیری بر انتخابات خواهد داشت و اگر قرار است تصمیماتی در این زمینه گرفته شود، باید از همین امروز تهمیداتی را پیش‌بینی کرد.

کرونا پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات

افزایش چشمگیر مبتلایان به بیماری کرونا در آمریکا این کشور را به بیشترین آمار مبتلایان به کرونا تبدیل کرده است. وضعیت ناگوار بهداشتی و سلامت در کشور آمریکا و نیز بحران اقتصادی ناشی از این بیماری کاخ سفید وا داشته که بسته‌ حمایتی بی‌سابقه ۲.۲ تریلیون دلاری را به تصویب برساند تمامی این اتفاقات این احتمال را تقویت می‌کند که ادامه این وضعیت می‌تواند باعث شکست دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو شود.

در هفته‌های اخیر انتقادات زیادی از عملکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مواجهه با این بحران مطرح شده است، او تلاش زیادی کرد که تاثیرات ویروس کرونا را کمرنگ کند. ترامپ روز دوشنبه ۱۹ اسفند، با انتشار توییتی نوشت: «سال گذشته، ۳۷ هزار آمریکایی به دلیل ابتلا به آنفلونزا جان خود را از دست دادند. متوسط بین ۲۷ هزار تا ۷۰ هزار نفر در سال. هیچ‌چیزی بسته نمی‌شود، اقتصاد و زندگی ادامه دارد. درحال حاضر ۵۴۶ مورد ویروس کرونا وجود دارد، تنها ۲۲ نفر مرده‌اند. به این موضوع فکر کنید.»

این موضع ترامپ برخلاف توصیه‌ها و هشدارهای پیاپی کارشناسان و پزشکانی بود که در زمینه مبارزه با بیماری‌های مسری و امنیت بیولوژیک فعالیت می‌کردند. حتی با وجود هشدار مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ژانویه سال جاری درباره ویروس کرونا ترامپ این گزارش را نادیده گرفت و آن را نیرنگ جدید دموکرات‌ها برای برکناری او تلقی کرد.

اما سرانجام روز آخر اسفند ماه رییس‌جمهوری آمریکا بسته اقتصادی کمک به مقابله با پیامدهای شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده را امضا کرد. این بسته کمکی روز ۲۸ اسفند ماه و پیش از امضای دونالد ترامپ به تصویب سنای آمریکا رسیده بود.

حالا بسیاری از کارشناسان سیاسی نحوه برخورد ترامپ و چگونگی مواجهه او با ویروس کرونا را معیار اصلی پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌دانند.

افزایش شدید بیکاری

یکی از عواملی که می‌تواند تاثیر زیادی بر انتخابات آینده آمریکا داشته باشد وضعیت اقتصاد و نرخ بیکاری در این کشور است. ترامپ محبوبیت خود را در سال‌های گذشته براساس رشد اقتصادی به دست آورد. در سه سال گذشته آمار بیکاری به نسبت بالایی کاهش یافت و آمریکا شاهد یک رشد اقتصادی مناسبی بود. اگرچه این رشد اقتصادی از زمان ریاست جمهوری اوباما آغاز شده بود اما مزایای این رشد نصیب ترامپ شد. حالا به نظر می‌رسد در مقابل مسئولیت هرگونه فروپاشی اقتصادی نیز برعهده ترامپ خواهد بود.

واشنگتن به دلیل تعلل ترامپ در جدی گرفتن ویروس کرونا مقابله با بحران ناشی از کرونا را دیر آغاز کرد. با وجود تصویب بسته دو تریلیون دلاری محرک اقتصادی و کمک‌های دولتی برای حفظ مشاغل هر روز بر تعداد بیکاران در آمریکا افزوده می‌شود. شیوع گسترده و سریع کرونا در ایالات متحده آمریکا مشاغل بسیاری را در ایالت‌های مختلف به تعطیلی کشانده و تعداد زیادی از مردم خواهان دریافت مزایای بیکاری هستند.

تعداد زیادی از مشاغل اقتصادی بزرگ و کوچک به ویژه در زمینه خدمات و مواد غذایی نتوانسته‌اند بر بحران فعلی غلبه کنند و کارکنان خود را اخراج کرده‌اند. مشاغل زیادی نیز در حوزه انبارداری، حمل و نقل، هتلداری و صنایع تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند. بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا در روزهای نخست فروردین تعداد متقاضیان بیمه بیکاری به حدود سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر رسیده است و نزدیک به یک پنجم از کارکنان فعالیت اقتصادی خود را متوقف کرده‌اند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، آمار بیکاری فعلی را بی‌ربط خوانده است و گفته که امیدوار است وضعیت به زودی بهبود یابد، اما اقتصاددانان چشم‌اندازی برای بهبودی اوضاع اقتصادی نمی‌بینند. به گفته جیمز بولارد، یکی از مقامات عالی‌رتبه خزانه‌داری آمریکا بحران کرونا می‌تواند در کوتاه مدت به بیکاری حدود ۵۰ میلیون آمریکایی منجر شود.

اقتصاد پاشنه آشیل ترامپ

در مجموع به نظر می رسد که ویروس کرونا مهمترین موضوع مورد اهمیت ترامپ در انتخابات را تحت تاثیر قرار داده است. رئیس جمهور آمریکا طی سال های گذشته و بارها عملکرد اقتصادی موفق خود را به هواداران و رقبای خود گوشزد کرده است و آن را نکته کلیدی فعالیت‌های انتخاباتی قرار داده است.

اقتصاد موضوعی است که کارشناسان و مقامات اقتصادی، و بیشتر از همه، ترامپ را نگران کرده است. همزمانی این وضعیت با کاهش قیمت نفت بر اثر رقابت عربستان و روسیه ضربه دیگری به دولت آمریکا است. همه این تحولات می‌تواند مقدمه بروز بحران اقتصادی جدیدی در آمریکا شود. انزواگرایی و شعار اول آمریکا اگر چه در انتخابات قبلی به نفع ترامپ تمام شد، اما این بار می‌تواند به پاشنه آشیل او تبدیل شود.

دان ابرهارت، یکی از تامین کنندگان کمک‌های مالی جمهوری‌خواهان در رقابت‌های انتخاباتی می‌گوید: «تبعات اقتصادی ویروس کرونا به طور فزاینده ای سایه سنگینی بر شانس انتخاب مجدد ترامپ می‌اندازد و این حتی می‌تواند به قیمت باخت ترامپ در انتخابات پیش رو تمام شود.»

بزرگ‌ترین تهدید علیه ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰، نزول و رکود اقتصادی است که می‌تواند دستاوردهایش را در بخش اشتغال و دستمزد را معکوس کند. از سوی دیگر یکی از روش‌های ترامپ برای پیروزی در انتخابات افزایش میزان مشارکت است. اگر بحران کرونا در آمریکا برای مدت زمان بیشتری و تا روزهای نزدیک به انتخابات در این کشور ادامه پیدا کند، ترامپ با بحران جدی روبرو خواهد شد و بعید است که بتواند به سادگی در انتخابات ریاست جمهوری برنده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین