کد خبر: ۶۴۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۹

لاریجانی: آمریکا کر است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب _ در ادامه اجلاس دوم چهارمین دوره این مجلس كه از صبح امروز سه‌شنبه در محل سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به كار كرده است، علی لاریجانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به عنوان شخصیت مدعو، در سخنانی مجلس خبرگان را دارای جایگاه استراتژیك در تصمیم سازی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این مجلس از آنجا كه بالاترین مرجع دموكراتیك نظام است، تصمیمات آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد، مخصوصا در شرایط فعلی كه با پرگویی‌های آْمریكا مواجه هستیم و قطعا تصمیمات این مجلس مورد توجه جدی آنان خواهد بود. 

لاریجانی در ابتدا گزارشی از روند پرونده هسته‌ای ارایه كرد و ابتكار اخیر در مذاكرات با آقای سولانا و تلاش‌های مشترك با آژانس را تشریح نمود. 

وی اعلام كرد: ایران بر اساس توافق انجام شده گام مثبت مهمی برداشت و آن تدوین چارچوب حل و فصل مسایل با آژانس ظرف دو ماه بود كه با تلاش شبانه‌روزی عملا زودتر از این موعد این چارچوب تدوین شد كه در گزارش آقای البرادعی به شورای حكام آمده است. 

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی این مسئله را ‌آزمونی دیگر برای گروه (1+5) و آژانس دانست كه از این فرصت و گام مثبت ایران استفاده نمایند و بر اساس توافق گام مثبت متقابل بردارند تا مسیر منطقی در پرونده هسته‌ای بوجود آید. 

لاریجانی ضمن اعلام تاسف از رجزخوانی جدید رئیس جمهور آمریكا در مورد هولوكاست هسته‌ای گفت: این واژه‌سازی تبلیغاتی مربوط به كشورهایی است كه بمب اتم دارند نظیر امریكا اما در مورد ایران كه بر اساس نظام جامع اطلاعاتی امریكا بمب اتمی ندارد چنین امری صادق نیست. 

وی اظهار داشت: در این فاصله دوماهه هم چارچوب حل و فصل مسایل با آژانس تدوین گردید و هم با ابتكار یكی از كشورهای اروپایی طرح اولیه برای تفاهم سیاسی در مذاكرات هسته‌ای فراهم گردید. 

وی گفت: در این شرایط ایران حسن نیت خود را برای حل و فصل مساله اتمی نشان داده است و محقق شدن تعهد طرف مقابل به معنای فراهم نمودن سیر طبیعی پرونده در آژانس است. 

وی گفت: این پیام روشن، گوش شنوا می‌خواهند، اگر امریكا دیالوگ‌ كرها را دوست دارد، حالت ناشنوایی برای همه قابل حصول است. 

لاریجانی به شرایط عراق و مذاكرات امنیت درباره عراق اشاره كرد و اعلام نمود ایران یك قدرت منطقه‌ای نجیب است و بر اساس مبانی انقلاب اسلامی دنبال ایجاد صلح پایدار در منطقه می‌باشد. 

وی با نقد ائتلاف‌سازی تصنعی در منطقه در مقابل ایران، آن را شگرد شكست خورده امریكا برشمرد و گفت: پاسخ این تحركات معیوب را می‌توان در اعلام نظر آقای عمر موسی‌ مبنی بر مذاكرات اعراب با ایران یافت. 

لاریجانی گفت: امریكایی‌ها مدعی هستند ایران دنبال هژمونی منطقه‌ای است، آنها درك درستی از تفكر نوین اسلامی در منطقه ندارد، بیداری در منطقه یك امر واقعی است، تاریخ ایران همیشه بر پایه دانش و تفكر بوده است و زد و بندهای سیاسی هژمونیك مبنای عملی ایران نیست. 

وی اعلام كرد ایران همیشه آمادگی دارد از ظرفیت سیاسی خود برای ایجاد آرامش در منطقه بهره‌گیری كند. 

لاریجانی ادعای مضحك اخیر آمریكایی‌ها در اعلام دستگیری 50 نفر از اعضای سپاه پاسداران در عراق را نوعی فرار به جلو دانست و اعلام كرد: ‌اگر واقعا شما راست می‌گویید اسامی پنج نفر از این 50 نفر را اعلام كنید. متاسفانه این رفتار امریكا برخاسته از سردرگمی استراتژیك امریكاست. 

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ابتكار جدید در حل مساله لبنان كه توسط آقای نبیه بری رئیس مجلس لبنان اعلام گردید را مبنای عمل نوینی برای ایجاد تفاهم سیاسی در لبنان برشمرد و گفت: چنانچه امریكایی‌ها دست از ماجراجویی در لبنان بردارند، این ابتكار می‌تواند كارآمد باشد، همین امر نشان می‌دهد كه حل و فصل مساله لبنان با حسن نیت طرف‌های مختلف امكان پذیر است. 

لاریجانی در مورد مساله فلسطین نیز، گزارشی به مجلس خبرگان ارایه نمود و هشدار داد نادیده انگاری حماس، هر گونه كنفرانس تصنعتی در مورد فلسطین را با خطر ورشكستگی مواجه می‌كند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین