کد خبر: ۶۴۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۸

مثلث مخالفان مالکی در واشنگتن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با سفر غیرمترقبه بوش به عراق، روز گذشته منابع موثق خبر از سفر روسای 3 گروه اصلی مخالف دولت مالكی به واشنگتن دادند. انتشار این خبر در شرایطی كه بوش در جریان سخنرانی‌ها و كنفرانس مطبوعاتی خود در عراق حاضر نشد به صراحت از مالكی حمایت كرده و تنها با تاكید بر لزوم شكل‌گیری آشتی ملی بر این نكته تاكید كرد كه «این من نیستم كه درباره مالكی تصمیم می‌گیرم»، به برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد شكاف میان سیاست عملی كاخ سفید در تقویت مخالفان دولت مستقر در عراق و سیاست ظاهری آن كه به تداوم حمایت از مالكی تاكید دارد، دامن زده است.

مثلث مخالفان در واشنگتن!
تنها خبری كه می‌توانست سفر رئیس‌جمهوری آمریكا به عراق را به حاشیه رانده و در مورد اهداف و نیات واقعی كاخ سفید تردیدی جدی ایجاد كند، خبر سفر قریب‌الوقوع روسای مثلث مخالف دولت به واشنگتن بود. 

به گفته منابع مطلع، قرار است روسای جبهه التوافق، گفتمان ملی عراق و فهرست العراقیه برای شركت در نشست كنگره آمریكا كه 13 سپتامبر برگزار می‌شود، روانه ایالا‌ت متحده شوند. 

در شرایطی كه منابع نزدیك به این 3 گروه مخالف می‌گویند اهداف این سفر پیرامون عقب‌نشینی نظامی آمریكا از عراق، بازسازی این كشور و تحولا‌ت امنیتی و سیاسی عراق تعریف می‌شود، عدم دعوت نماینده دولت یا نمایندگانی از احزاب حاضر در ائتلا‌ف حاكم باعث بدگمانی ناظران شده است. آمریكایی‌ها اما ظاهرا ترجیح می‌دهند به این پرسش كه <چرا باید رهبران احزاب مخالف و نه نمایندگان دولت یا احزاب حاكم، در كنگره و كاخ سفید به رایزنی با سیاستمداران آمریكایی بپردازند؟> پاسخی ندهند! 

بوش: نمی‌خواهم چیزی بگویم!
رئیس‌جمهوری آمریكا در گفت‌وگویی مفصل با شبكه خبری ای‌بی‌سی در عراق، از روند اوضاع ابراز خشنودی كرده و به صورت ضمنی افزایش نیروها را مورد تایید قرار داد. بوش در حالی كه مدعی بود هر تصمیمی را بر اساس توصیه‌های پترائوس و كروكر (فرمانده ارتش آمریكا در عراق و سفیر این كشور) اتخاذ می‌كند، در قبال اصرار خبرنگار مبنی بر اینكه <پترائوس گفته ساعاتی پیش توصیه‌های خود را به شما منتقل كرده است>، برآشفته شده و در اظهاراتی نامفهوم گفت: من قصد ندارم چیزی بگویم. نمی‌خواهم به شما اطلا‌عاتی بدهم. می‌خواهم صبر كنم تا ژنرال پترائوس خود به آمریكا بیاید و مطمئن شوم كه آنچه به من گفته همان چیزی است كه خودش به آنها اعتقاد دارد! 

بوش در بخش دیگری از مصاحبه با تاكید بر اینكه آب و هوای خشك عراق او را به یاد <غرب تگزاس> می‌اندازد، گفت: شیوخ محلی انزجار خود را از القاعده اعلا‌م كرده‌اند. سربازانمان هم از ما سپاسگزاری كردند، هرچند دلشان برای خانواده‌شان تنگ شده است. 

رئیس‌جمهوری آمریكا در مورد آشتی ملی در عراق ابراز خوشبینی كرد و گفت: اگر ما از عراق خارج شویم، آدمكش‌هایی كه در این كشور هستند به آمریكا حمله خواهند كرد. خروج ما به آنها جرات می‌دهد. 

وی در مورد مالكی، مردی كه یك سال پیش او را بهترین گزینه هدایت عراق خوانده و اكنون گزارش‌هایی دال بر روابط تیره میان آن دو و حتی حمایت آمریكا از سرنگونی دولت بغداد به گوش می‌رسد، هم با لحنی دوپهلو گفت: من نیستم كه باید درباره مالكی تصمیم بگیرم. این تصمیم بر عهده مردم و پارلمان عراق است. من هنوز احساس می‌كنم كه او مرد خوبی است. 

نقشه محرمانه راه برای عراق
مذاكرات چهارروزه و محرمانه نمایندگان سنی‌ها و شیعیان عراق در فنلا‌ند با توافق بر سر یك نقشه راه برای برقراری صلح- با استفاده از الگوی ایرلند شمالی - به پایان رسید.در این نشست 16 هیات به دعوت گروه فنلا‌ندی مدیریت بحران گرد هم آمده و فهرستی از 12 پیشنهاد را برای آغاز مذاكرات، حل مناقشات سیاسی بدون خشونت و همراه با دموكراسی تدوین كردند.
در حالی كه سیاستمدارانی از ایرلند شمالی رهبر شین‌فین (شاخه نظامی ارتش جمهوریخواه ایرلند شمالی)، نمایندگان نخست‌وزیر فنلا‌ند، آفریقای جنوبی و... حضور داشتند از طرف دولت عراق هیچ نماینده‌ای در آن شركت نكرده بود. دولت عراق اما اعلا‌م كرده كه از هر اقدامی برای سازش میان گروه‌های مختلف حمایت می‌كند. 

برمر رودرروی بوش
پل برمر، حاكم عراق پس از اشغال، روز گذشته به دفاع از خود پرداخت. بوش پیش از این ادعا كرده بود كه هدف و سیاست وی نگاه داشتن ارتش عراق بوده اما این سیاست جواب نداده است. برمر اما می‌گوید در این مورد به رئیس‌جمهور نامه نوشته و به وی اطلا‌ع داده است. 

برمر با دادن رونوشت نامه‌ای به نیویورك‌تایمز سعی در تبرئه خود دارد. در این نامه آمده است: ما باید به سرعت به طرفداران صدام و بعثی‌ها نشان بدهیم كه اوضاع را در دست داریم و جدی هستیم. بوش هم در نامه متقابل از وی تشكر كرده و حمایت خود را از او اعلا‌م می‌نماید. 

در شرایطی كه حامیان بوش می‌گویند این تبادل ‌نامه نشان نمی‌دهد كه رئیس‌جمهوری از دستور برمر برای انحلا‌ل ارتش اطلا‌ع داشته، او خود می‌گوید كه با چندین مقام پنتاگون از جمله رامسفلد صحبت كرده، آنها هم همگی موافق بوده‌اند. برمر در ادامه می‌گوید: در ابتدا قصد حفظ ساختار ارتش را داشتیم اما به دلیل نفوذ بعثی‌ها امكان حفظ ساختار و بازسازی آن به عنوان ارتش وفادار به ملت عراق ممكن نبود، بنابراین تصمیم گرفتیم كه ارتش را منحل كنیم. وی در ادامه از سیاستمدارانی كه با مشخص شدن اشتباه بودن این طرح خود را كنار كشیده‌اند انتقاد كرده و می‌گوید: شاید اگر ارتش پابرجا می‌ماند، در همان ماه‌های نخست كودتایی علیه دولت منتخب عراق صورت می‌گرفت. هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست اما اینكه سهم خود از تصمیم‌های اجراشده را فراموش كنیم هم نشانه بزدلی است! 

تایید حكم اعدام برای علی شیمیایی
در میانه تحولا‌ت عراق كه عموما به نوعی مرتبط با آمریكا و سیاستمداران كاخ سفید است، قاضی عارف شاهین رئیس دادگاه جنایی ‌عالی عراق می‌گوید: دادگاه تجدیدنظر حكم اعدام صادره از سوی دادگاه جنایی عالی عراق در خصوص متهمان پرونده الا‌نفال را تایید كرد.به گفته وی، حكم اعدام علی حسن مجید معروف به علی شیمیایی، پسرعموی صدام و سلطان هاشم احمد وزیر دفاع سابق و حسین رشید التكریتی معاون ستاد مشترك ارتش بعث از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین