کارشناسان و تحلیلگران فعال در بازار خودرو با بررسی عوامل و دادههای مختلف برآورد و اعلام کردهاند که تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا یا بیماری کووید-۱۹، در ماه جاری میلادی، آوریل ۲۰۲۰، میزان فروش خودرو در بازار کشورهای اروپایی با ۸۰ درصد و در ایالات متحده آمریکا با ۶۰ درصد کاهش چشمگیر و بی سابقه روبرو خواهد شد.
آمار و گزارش های منتشر شده از ماه پیش یعنی مارس ۲۰۲۰ نیز نشان دهنده افت شدید میزان فروش خودروهای سدان و شاسی بلند در بازار اروپای غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا بود که به ترتیب کاهشی بالغ بر ۵۰ درصد و ۴۰ درصدی را تجربه کردهاند.
بر اساس گزارشی که در مجله فوربس آمده است، به همین علت بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کردهاند که اوضاع بازار خودرو در اروپا و ایالات متحده که بدون شک از بزرگترین و مهمترین بازارهای خودرو در جهان به شمار می روند، در ماه آوریل رو به وخامت خواهد رفت چراکه آنها معتقدند با کنترل و مهار ویروس کرونا و کاهش تعداد مبتلایان و جانباختگان آن، نمودار فروش در بازارهای مذکور حالتی V شکل را تجربه کرده و میتوان امیدوار بود که باری دیگر احیا شده و به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.
طبق گزارش انجمن خودروسازان LMC Automotive، میزان فروش خودرو در بازار اروپای غربی که شامل آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا می شود، در مارس سال جاری میلادی، با ۵۲.۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۷۷۴ هزار و ۲۸۰ دستگاه رسیده است. همین امر موجب شده تا نرخ فروش سالانه در این منطقه ۲۲.۱ درصد کاهش یافته و به ۶.۶ میلیون دستگاه برسد.
بازار اروپای غربی به تفکیک کشور شاهد کاهشی ۸۵ درصدی در ایتالیا، ۷۲ درصدی در فرانسه، ۴۴ درصدی در بریتانیا و ۳۸ درصدی در آلمان بوده است.
میزان فروش خودرو در ایالات متحده آمریکا در ماه گذشته نیز با کاهشی ۳۸.۶ درصدی مواجه بوده و به ۹۸۳ هزار و ۱۷۴ دستگاه رسیده است؛ البته این رقم هنوز از بزرگترین بحران و رکود اقتصادی در جهان یعنی فوریه ۲۰۰۹ که رکورد یک کاهش ۴۱.۴ درصدی در آن ثبت شده بود، کمتر بوده است.
هم زمان با شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین و مناطق شرق آسیا، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در خصوص تاثیرات و تبعات منفی آن بر صنعت خودروسازی در جهان هشدار داده بودند چرا که بسیاری از خودروسازان بزرگ و مطرح جهان به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس خطرناک کارخانههای خود را تعطیل و خطوط تولید و فعالیتهای خود را نیز متوقف کردهاند. از طرفی دیگر، بالغ بر نصف جمعیت جهان نیز که مشتریان بازار خودرو به شمار می روند، نیز خانه نشین شده و در قرنطینه به سر می برند.