کد خبر: ۶۴۶۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

جمع‌آوری قرص اویگان و توزیع در بازار سیاه؟

جمع‌آوری قرص اویگان از بیمارستان‌ها برای مطالعه و بررسی تاثیرگذاری آن بر روی بیماران کرونایی باعث شد تا شایعه‌هایی در فضای مجازی و سایت‌ها شکل بگیرد که یکی از آنها این بود که این قرص از بیمارستان‌ها جمع‌آوری شده و در بازار سیاه توزیع می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا هاشمیان فلوشیپ ICU بیمارستان مسیح دانشوری در لایو اینستاگرامی خود ادعا می‌کند دارویی به نام فاویپیراویر ماده مؤثره قرص اویگان، که برای درمان بیماری کرونا مؤثر بوده از ژاپن به ایران وارد شده اما پس از مدت کوتاهی به دلایل نامعلوم جمع‌آوری شده است. همین ادعا شایعه‌های گسترده‌ای را به وجود آورد و انواع و اقسام تئوری‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد.

شایعه

داروی آویگان از بیمارستان ها جمع آوری شده و در بازار سیاه توزیع شده است و دلالان بازار سیاه، هم اکنون اقدام به عرضه و فروش قرص اویگان ژاپنی (برند اصلی فاویپیراویر) به قیمت نجومی کرده اند.

جمع‌آوری قرص اویگان و توزیع در بازار سیاه؟

تکذیب شایعه

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استفاده از روش‌های غیرمنطقی احساسی و هیجانی در فضای مجازی نتیجه‌ای جز ایجاد مشکل در این زمینه نخواهد داشت. از روز اول گفته شد دارو در ژاپن برای آنفلوآنزا مورد استفاده قرار گرفته و توسط FDA تأیید نشده است و تاکنون در ژاپن نیز هیچ گزارشی مبنی بر اثربخشی دارو بر کووید-۱۹ حتی از سوی شرکت تولیدکننده فاویپیراویر نیز وجود نداشته است. مطالعات بالینی در چین اثربخشی نسبی دارو را در درمان بیماران مبتلا به کرونا نشان داده است، اما مقاله محکم و قوی در زمینه اثربخشی این دارو در کووید-۱۹ وجود ندارد. در ایران نیز اظهار کرده‌اند که این دارو روی ۳۰ بیمار امتحان شده و نتایج بهبود نسبی را نشان داده است؛ اگر چنین مسئله‌ای رخ داده باید این مسئله به وزارت بهداشت طی یک مقاله ارائه شود. تجویز و تولید و توزیع داروی فاویپیراویر باید تابع قوانین وزارت بهداشت باشد و تا زمانی که کمیته درمان وزارت بهداشت مهری بر صحت و اثربخشی آن نزده باشند، این دارو قابل تولید و توزیع نخواهد بود. سه هزار دوز از این دارو از کشور ژاپن و ۱۵ هزار دوز از طریق محموله‌های صلیب سرخ چین به کشور ما اهدا شده بود و نهایتاً این موارد برای مطالعه بالینی چند مرکزی در بیمارستان‌های مختلف کشور استفاده شد و در حال ارزیابی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
0
2
باند معافياي دارو دست بردار نيستند. وزارت بهداشت بايد پاسخگو باشد. داروها چي شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین