کد خبر: ۶۴۶۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱

افسانه ۱۰ میلیون دلاری

به ادعای یک روزنامه «طلب ۱۰ میلیون دلاری از فیفا افسانه‌ای بیش نبود. مبلغ اصلی طلب ما از فیفا، ۲ میلیون و ۲۶۲ هزار دلار است که مبلغ ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار دلار از آن بابت پاداش جام جهانی به باشگاه‌ها تعلق دارد. طلب ایران از فیفا چقدر است؟ تنها حدود ۸ هزار دلار!»
آفتاب‌‌نیوز :

«مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ۲۸ تیرماه در برنامه ورزش و مردم حاضر شد و مقابل دوربین‌های تلویزیون درباره طلب فدراسیون فوتبال ایران از فیفا به مردم گفت: «۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی‌توانیم بگیریم.»

روزنامه ایران ورزشی در ادامه نوشت: بعد از آن او بارها و بارها این صحبت را تکرار کرد و گاهی این رقم را ۷،۸ میلیون دلار اعلام می‌کرد. بر همین اساس او از بانک مرکزی درخواست وام کرده بود و مبالغی را قرض گرفته بود تا بعدها با وصول طلب ۱۰ میلیون دلاری ایران، این مبالغ را پرداخت کند. حالا اما جالب است بدانید این طلب ۱۰ میلیون دلاری، افسانه‌ای بیش نبود. مبلغ اصلی طلب ما از فیفا، ۲ میلیون و ۲۶۲ هزار دلار است که مبلغ ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار دلار از آن بابت پاداش جام جهانی به باشگاه‌ها تعلق دارد. طلب ایران از فیفا چقدر است؟ تنها حدود ۸ هزار دلار!

افسانه ۱۰ میلیون دلاری

بالاترین نهاد فوتبال در جهان، گزارش عملکرد مالی خود را به این شکل شفاف و دقیق به صورت سالانه مشخص می‌کند. برای هر فدراسیون چند اکانت مالی شفاف ساخته شده و جزئیات فعل و انفعال مالی در آن ثبت می‌شود و در سند مالی شماره‌دار نیز جزئیات اسناد مالی برای فدراسیون‌ها و فیفا به راحتی قابل دسترس خواهد بود. این در حالی است که در ایران، مدیران فدراسیون فوتبال به هیچ عنوان جزئیات حساب ارزی خود را به این شکل به اعضای مجمع ارائه نمی‌دهند و تنها به ارائه گزارش‌های کلی بسنده می‌کنند.

باید از فدراسیون فوتبال دعوت کنیم تا رسماً به جامعه فوتبال توضیح دهد که در سال ۹۷ و ۹۸ برای دریافت کمک مالی از فیفا در پروژه فیفا فوروارد چه طرحی را ارائه داده‌اند و آیا تأییدیه طرح را گرفته‌اند؟ آنها می‌توانستند به بهانه‌های مختلف از جمله سیل و از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های فوتبالی در نقاط مختلف کشور پروژه ساخت و ساز تعریف کنند و برای این پروژه‌ها، بودجه قابل توجهی از فیفا بگیرند. تا زمانی که این شفاف‌سازی دقیق و اصولی اتفاق نیفتد نمی‌توان صحبت‌های مدیران فدراسیون فوتبال درباره مطالبات ۸ میلیون دلاری از فیفا را باور کرد؛ به ویژه این که اسناد نشان می‌دهد بسیاری از این پول‌ها مربوط به پاداش جام جهانی و ... با مکاتبات صورت گرفته خرج شده است!

فدراسیون فوتبال برای برگزاری دو بازی دوستانه با تیم‌های ترینیداد و توباگو و ونزوئلا قبل از جام ملت‌های آسیا پول قابل توجهی به فدراسیون فوتبال این کشورها پرداخت کرد. طبق نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با فیفا مبلغ ۱۴۳ هزار یورو به ترینیداد و توباگو و مبلغ ۹۲ هزار یورو به ونزوئلا از محل درآمدهای ایران پرداخت شده است. مسابقات دوستانه‌ای که هیچ کمک قابل توجهی به فوتبال ملی ایران نداشت و فقط باعث از بین رفتن چیزی حدود ۴ میلیارد تومان از بودجه فدراسیون نزد فیفا شد. پولی که اگر خرج زیرساخت‌های فوتبال ملی می‌شد، قطعاً نتایج مثبت و بهتری به دنبال داشت. جالب اینجاست که تیم ایران به عنوان تیم اول آسیا، برای برگزاری بازی دوستانه به حریفان پول پرداخت می‌کند و تیم‌هایی مثل ترینیداد و توباگو و ونزوئلا باید پول هم می‌دادند تا با تیم ملی ایران بازی کنند اما همان طور که صورت‌های مالی فیفا نشان می‌دهد ما به این کشورها ۲۳۵ هزار یورو پول دادیم!

پاداش باشگاه‌های ایرانی از فیفا به خاطر حضور بازیکنان‌شان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۹۵ دلار است. بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده از سوی فدراسیون جهانی سهم باشگاه‌های ایرانی از این مبلغ هم به این شکل است: استقلال (۸۴۰۵۱۰ دلار)، پرسپولیس (۶۴۹۴۸۵ دلار)، سایپا (۲۲۹۲۳۰ دلار)، سپاهان و سیاه‌جامگان هر کدام (۷۶۴۱۰ دلار)، ذوب‌آهن (۲۲۹۲۳۰ دلار)، پدیده (۱۵۲۸۲۰ دلار).

البته جزئیات و تقسیم این مبالغ مشخص شده و به خاطر تحریم‌ها، هیچ‌یک از باشگاه‌های ایرانی نتوانسته‌اند مطالبات خود را از فیفا دریافت کنند.

باشگاه استقلال همین چند ماه قبل طلب ۴۳۰ هزار دلاری پروپئیچ را از محل مطالبات خود در فیفا پرداخت کرد و فدراسیون جهانی پول را به این طلبکار داد. اخیراً باشگاه پرسپولیس هم در نامه به فیفا درخواست کرده از محل پاداش جام جهانی، پول چند نفر از طلبکارانش پرداخت شود و فیفا با این موضوع موافقت کرده است.

گفتنی است فیفا پول پاداش باشگاه‌های ایرانی برای حضور بازیکنان در جام جهانی ۲۰۱۸ را در تاریخ ۲۰۱۸/۰۱/۳۰ در اکانت مالی ایران لحاظ کرد. همچنین در سند ۱۱۰۰۷۱ که جزئیات آن مشخص نیست مبلغ ۲ میلیون فرانک سوئیس پرداختی برای فدراسیون فوتبال هم داشته است. درباره جزئیات این فعل و انفعال مالی باید منتظر شفاف‌سازی مدیران فدراسیون فوتبال باشیم. همچنین گفته می‌شود پول حضور ایران در کمپ لکوموتیو مسکو در روسیه هم از طریق فیفا پرداخت شده که معلوم نیست جزئیات آن به چه شکل بوده و در چه زمانی این پرداختی صورت گرفته است.

جزئیات پرداختی ۱۴۹ هزار یورویی طبق سند مالی ۲۷۰۰۱۱۱۸ هم از موارد غیر شفاف است. فیفا طبق این اسناد پرداختی ۱۶۵ هزار یورویی به شرکت euro stat sport ltd هم داشته است. سه روز بعد هم فعل و انفعال ۱۴۶ هزار فرانکی با همین عنوان در سیستم مالی ثبت شده است. فیفا پرداختی ۵۰هزار دلاری برای پروژه فوروارد هم داشته است.

البته هزینه دادگاه CAS برای رسیدگی به پرونده ایران و عربستان به مبلغ ۱۹ هزار فرانک و۱۷ هزار فرانک هزینه وکالت، حدود ۶۰ هزار دلار و ۲۷ هزار یورو هزینه‌های نوشیدنی اضافه و خدماتی شرکت‌های روسیه‌ای به ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ موارد دیگری است که در این اسناد مشاهده می‌شود.

اسناد مالی فیفا نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال ایران تا تاریخ ۲۰۱۹/۰۷/۲۲ (۳۱ تیر‌ماه ۱۳۹۸) تنها ۲ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۳ دلار از این نهاد بین‌المللی طلب دارد. این در حالی است که مدیریت فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته به صراحت از طلب ۸ تا ۹ میلیون دلاری از فیفا حرف زده است. مهدی تاج و مدیران فوتبال حتی رسماً درخواست کردند به خاطر مشکلات مربوط به دریافت این پول از فیفا به خاطر تحریم‌ها، بانک مرکزی به فدراسیون ۱۰ میلیون دلار پول قرض بدهد.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که اعداد و ارقام اسناد مالی فیفا با آن چیزی که مدیران فدراسیون فوتبال از آن حرف می‌زنند اصلاً همخوانی ندارد.

مدیران فدراسیون البته اعتقاد دارند فیفا برای ساخت زمین چمن کمپ تیم‌های ملی، باید مبلغ ۱‌میلیون دلار به فدراسیون پرداخت کند. آنها مدعی هستند برای ساختن ساختمان اداری فدراسیون و چند پروژه عمرانی دیگر مثل ساخت خوابگاه برای زنان هم قول دریافت ۲ میلیون یورو را از فیفا گرفته‌اند و حداقل ۱‌میلیون یورو بودجه سالیانه خودشان را هم گویا به این مبالغ اضافه کرده‌اند.

چند ماه قبل، فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌نگاری که با خبرگزاری تسنیم داشت، درباره جزئیات مطالبات عمرانی و کمک‌های مالی فدراسیون ایران اعلام کرده بود: تا امروز میزان پرداختی‌های واریزنشده مربوط به برنامه FIFA Forward و بودجه‌های مربوط به برنامه کمک مالی فیفا (FAP)، رقمی در حدود ۵/۷ میلیون دلار آمریکاست.

به این ترتیب طبق قوانین فیفا این مبالغ مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا به حساب نمی‌آید و در ازای تعریف پروژه برای ساخت و ساز و توسعه فوتبال در صورت تأیید شدن از سوی فیفا، بودجه و کمک مالی به آن تعلیق می‌گیرد و مدیران فدراسیون فوتبال ایران پروژه‌های به اتمام نرسیده و شروع نشده را هم جزئی از مطالبات خود مطرح می‌کنند.»

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین