کد خبر: ۶۴۶۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی در خصوص شرایط صنعت خودروسازی در زمان شیوع جهانی ویروس کرونا منتشر کرد که به پنج چالش‌ پیش روی صنعت خودروی جهان در دوران همه‌گیری کرونا و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :

تقریبا سه ماه از اعلام نخستین فرد مبتلا به ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ می‌گذرد. ‌اکنون حتی زندگی روزمره عادی در بسیاری از کشورها متوقف شده و ما با کاهش جهانی اقتصاد روبرو هستیم.

اقدامات انجام شده توسط دولت‌های جهان به منظور متوقف کردن گسترش ویروس کرونا تقریبا بر همه صنایع تاثیر گذاشته و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. بیشتر خودروسازها و تولیدکنندگان قطعات خودرو به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تولیدات و سفارشات خود را تعلیق کرده‌اند.

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی

علاوه بر آن، صنعت خودروسازی مدتی است که به دلیل پیشرفت‌های اخیر فناوری، استفاده گسترده از هوش مصنوعی و سخت‌گیری‌های انجام شده در زمینه محیط زیست دچار آشفتگی شده است و در تلاش است تا تحولات اساسی ایجاد کنند.

به طور کلی، صنعت خودروسازی در حال حاضر برای حفظ سلامت کارمندان، فعالیت‌های تولیدی خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اختلال در زنجیره تامین بیش از ۳۴ میلیارد دلار قطعات خودرو ( ۸۰ درصد) هر ساله توسط کشور چین تامین می‌شوند. از آنجا که بسیاری از کارخانه‌ها در چین به شدت تحت تاثیر اپیدمی ویروس کرونا قرار گرفته بودند، تهیه قطعات مورد نیاز خودروسازها به طور فزاینده دشوار شده بود.

هوبی یکی از چهار پایگاه اصلی تولید خودرو در چین است و بیش از ۱۰۰ تامین کننده خودرو را شامل می‌شود. کارخانه‌های خودروسازی در هوبی تا ۱۱ مارس بسته بودند و اکنون به آرامی شروع به بازگشایی کرده‌اند و اوضاع در چین رو به بهبود است.

طبق اعلام انجمن تولید کنندگان خودرو (CAAM) در چین، تا هفته آخر فوریه، بیش از ۹۰ درصد از تامین کنندگان قطعات خودرو در خارج از هوبی تولید را از سر گرفته‌اند. اگرچه اکنون بسیاری از کارخانه‌های چین فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند، اما از آنجا که کشورهای دیگر همچنان درگیر این ویروس هستند و محدودیت‌هایی را در زمینه واردات محصولات غیر ضروری اعمال کرده‌اند سفارشات کاهش یافته و در نتیجه نرخ تولید همچنان پایین است.

محدودیت کانال‌های فروش

تعطیلی نمایندگی‌ها در سراسر جهان به منظور حفظ سلامت کارکنان و مصرف کنندگان محدودیت‌هایی را برای فروش وسایل نقلیه ایجاد کرده است. به دلیل تعطیلی ادارات امکان ثبت نام خودروهای جدید وجود ندارد.

کاهش تقاضا

کاهش چشمگیر تقاضا برای وسایل نقلیه جدید در بازار جهانی خودرو رخ داده است. شیوع ویروس کرونا چالش‌های بسیاری را برای صنعت خودرو ایجاد کرده است. ۸۰ درصد شرکت‌های خودروسازی اعلام کرده‌اند که ویروس کرونا تاثیر مستقیمی بر درآمدهای آنها در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. در ژانویه ۲۰۲۰ فروش خودروهای چینی ۱۸ درصد کاهش یافت.

انجمن اتومبیل‌های سواری چین (CPCA) گزارش داده که فروش دو ماه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی، ۴۰ درصد کاهش داشته است.

در حالی که سرویس سرمایه گذاری مودی فروش جهانی خودرو را در سال ۲۰۲۰ با ۲.۵ درصد کاهش پیش‌بینی کرده است، اما اکنون به نظر می‌رسد بیش از ۶ تا هشت درصد کاهش داشته باشیم.

گسترش ویروس کرونا در اروپا با وجود شروع مجدد فعالیت اقتصادی در چین، روند شروع مجدد اقتصادی در جهان را به تأخیر انداخته است.

تحقیقات جدیدی که شرکت Comscore انجام داده نشان می‌دهد، حجم کلی خریداران در ۱۵ روز اول مارس ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، در انواع مختلف خودرو ۲۵ درصد کاهش داشته است. در نیمه نخست ماه مارس با ادامه‌ قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی حجم خریداران خودرو به پایین‌ترین سطح خود در مدت ۶ سال گذشته رسیده است.

خودروهایی که در صورت بسته شدن کارخانه‌ها به دلیل کمبود قطعات تحت تاثیر قرار می‌گیرند عبارتند است: وانت بارهای شورلت سیلورادو و جی ام سی سیرا، شورلت تاهو، شورلت سابربن، جی ام سی یوکون و کادیلاک اسکالاده. اگر چه تاکنون بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان راهکارهای بهداشتی متنوعی را برای آغاز تولید در نظر گرفته‌اند، اما همچنان حساسیت‌های عمده‌ای در زمینه تبعات احتمالی شروع مجدد فعالیت خطوط تولید صنعت خودرو وجود دارد.

شرکت فورد

این شرکت همه فعالیت‌های تولیدی خود را از ۱۹ مارس در آمریکا، مکزیک، کانادا، اروپا تعطیل و اعلام کرده احتمالا این تعطیلی تا چندین هفته ادامه خواهد داشت.

جنرال موتورز

این شرکت از ۱۸ مارس کارخانه خود را در شمال آمریکا تعطیل کرده و برای دیگر کارخانه‌های خود دستورالعمل‌های مختلفی را در نظر گرفته است.

فیات کرایسلر

این شرکت نیز مانند دو شرکت قبلی فعالیت خود در آمریکا و اروپا را به حالت تعلیق در آورده است.

هوندا

این شرکت نخستین شرکتی بود که کارخانه‌های خود در آمریکای شمالی را از ۱۸ مارس تعطیل کرد و این تعطیلی موجب کاهش ۴۰ هزار دستگاه خودروی این شرکت خواهد شد.

تویوتا

این شرکت نیز کارخانه خود را در آمریکای شمالی تعطیل کرده است، اما کاخانه‌های آن در آمریکا، کانادا و مکزیک به دلیل پاکسازی کلیه قطعات تنها دو روز در ماه مارس تعطیل بود.

هیوندای

به دلیل ابتلای یکی از کارمندان به ویروس کرونا در آلاباما کارخانه خود را تعطیل کرده است.

نیسان

این شرکت نیز کارخانه خود را در آمریکا تا ۶ آوریل تعطیل اعلام کرده، اما هنوز تصمیمی در مورد کارخانه‌های خود در کشور مکزیک و کانادا نگرفته است.

ولوو

این شرکت دارای چهار کارخانه در کشور چین است که اکنون مطابق روال عادی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما کارخانه‌های خود در اروپا و آمریکا را تعطیل کرده است.

فولکس واگن

فولکس واگن از ۲۱ مارس، کارخانه‌های خود در چاتانوگا، تنسی و دیگر مناطقی که کارخانه‌های این شرکت فعالیت دارند، به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت همچنین در ۱۷ مارس از تعطیلی فرآیند تولید خود در کشورهای اروپایی از قبیل اسلواکی، پرتغال و اسپانیا خبر داد.

بوگاتی

این غول خودروساز فرانسوی نیز همانند همتایان خود در تاریخ ۲۰ مارس اعلام کرد که تولید در کارخانه مولشیم را به دلیل نگرانی از شیوع کرونا متوقف کرده است.

پورشه

از ۱۸ مارس کارخانه‌های خود را تعطیل کرده است و انتظار می‌رود فروش و تولید این شرکت در ماه‌های پیش‌رو با افت نسبی همراه باشد.

بنتلی

این شرکت که در زمینه ساخت خودروهای لوکس فعالیت دارد، در ۲۰ مارس اعلام کرد که فعالیت کارخانه خود در بریتانیا را متوقف کرده است.

دایملر

شرکت دایملر که برند مرسدس بنز را نیز تحت پوشش دارد، اعلام کرد که تولید در کارخانه‌های این شرکت در اروپا تعطیل است.

گروه PSA

این شرکت که برندهای پژو، سیتروئن، DS، Opel و Vauxhall از زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شوند، فعالیت کارخانه‌های خود در اروپا را به حالت تعلیق درآورد. کارخانه‌های PSA Group در کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، اسپانیا، بریتانیا، لهستان و آلمان نیز تا تاریخ ۲۷ مارس تعطیل بودند.

رولز-رویس

کارخانه خود در بریتانیا را از ۲۳ مارس تعطیل کرده است.

رنو

فعالیت ۱۲ کارخانه خود در فرانسه را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده است.

تاثیر ویروس کرونا بر اشتغال در صنعت خودروسازی

دستکم یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۶ موقعیت شغلی از مجموع ۲.۶ میلیون شغلی که در اروپا به طور مستقیم وابسته به تولید خودرو هستند با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها، تعطیل شده‌اند.

شیوع ویروس کرونا موجب شده تا نزدیک به ۲۵۰ هزار خودرو در اروپای مرکزی و شرقی تولید نشوند. از ۳۰ مارس ۲۰۲۰، نزدیک به ۱۳۶ هزار نفر که در منطقه CEE در کارخانه‌های تولید کننده خودرو مشغول به کار بودند تحت تاثیر بحران کوید ۱۹ قرار گرفتند.

چشم‌انداز فروش خودرو در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰

پیش بینی می‌شود که میزان فروش وسایل نقلیه سبک در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ بین ۱۴.۵ تا ۱۶ میلیون دستگاه باشد، اگر شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا به سرعت بازیابی و مدیریت شود می‌توان انتظار داشت که فروش به ۱۶ میلیون دستگاه برسد، اما اگر شرایط با همین وضعیت ادامه یابد فروش وسایل نقلیه سبک ایالات متحده می‌تواند در سال ۲۰۲۰ به ۱۴.۵ میلیون دستگاه کاهش یابد.

مقایسه میزان فروش انواع کامیون در ایالات متحده در مارس ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰

در مارس ۲۰۲۰ حدود ۷۲۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه کامیون‌های سبک در آمریکا فروخته شده است که نسبت به ماه مارس سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون کاهش داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین