کد خبر: ۶۴۶۵۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳

تأخیر ۱۳روزه در اعلام نتایج تست کرونا در ایران بخاطر بدهی مالی!

ده‌ها نفر از ساکنان استان کهگیلویه‌وبویراحمد در روزهای دهم تا دوازدهم‌ فروردین امسال با علائم مشکوک به ویروس کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند که پس از انجام نمونه‌برداری، بیش از ۱۳ روز منتظر نتیجه آزمایش خود ماندند تا اینکه بالاخره شنبه همین هفته نتیجه آزمایش اعلام شد؛ نتایجی که از آزمایش مثبت دست‌کم ۵۰ نفر آن‌هم با تأخیری ۱۲-۱۳روزه حکایت دارد و این در حالی است که این افراد و خانواده‌ آنها در روزهای سپری‌شده در قرنطینه جدی نبوده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه ویروس عالم‌گیر کرونا در دنیا و حتی توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا یکه‌تازی می‌کند و جان می‌گیرد اما کشورهای کم‌برخوردار و همچنین استان‌های محروم با شرایط سخت‌تری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در تازه‌ترین مورد، از استان کهگیلویه‌وبویراحمد خبر می‌رسد که نتایج آزمایش برخی افراد مشکوک با حدود دو هفته تأخیر اعلام می‌شود.

ماجرای از این قرار است که ده‌ها نفر از ساکنان استان کهگیلویه‌وبویراحمد در روزهای دهم تا دوازدهم‌ فروردین امسال با علائم مشکوک به ویروس کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند که پس از انجام نمونه‌برداری، بیش از ۱۳ روز منتظر نتیجه آزمایش خود ماندند تا اینکه بالاخره شنبه همین هفته نتیجه آزمایش اعلام شد؛ نتایجی که از آزمایش مثبت دست‌کم ۵۰ نفر آن‌هم با تأخیری ۱۲-۱۳روزه حکایت دارد و این در حالی است که این افراد و خانواده‌ آنها در روزهای سپری‌شده در قرنطینه جدی نبوده‌اند.

تأخیر ۱۳روزه در اعلام نتایج تست کرونا در ایران!

پرداخت‌نشدن بدهی دانشگاه علوم پزشکی به آزمایشگاه خصوصی؟

شنبه ‌‌۲۴ مورد و دیروز هم ۵۰ مورد تازه در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد به ویروس کرونا مبتلا شدند؛ البته این افراد روزها پیش مبتلا شده ‌بودند ولی نتیجه نمونه‌برداری آنها با تأخیر فراوانی اعلام شد. درباره این تأخیر هم تاکنون دلایل مختلفی مطرح شده که در بین آنها دو مورد به نظر جدی‌تر می‌آید: یکی بحث بدهی دانشگاه علوم پزشکی به آزمایشگاهی خصوصی در شیراز که نمونه‌های استان‌های هم‌جوار را دریافت می‌کرده است و مورد دیگر هم که به‌تازگی و از سوی برخی مسئولان استانی مطرح شده، از قرمزشدن شرایط استان فارس و خودداری آزمایشگاه‌های این استان از بررسی نمونه‌های دیگر استان‌ها حکایت دارد. نگرانی اصلی مردم این استان حالا ترس از شیوع گسترده این ویروس است؛ چراکه این نمونه‌ها متعلق به حدود دو هفته پیش است و احتمال بالای شیوع کرونا در این استان پیش‌بینی می‌شود.

تأیید تأخیر غیرعادی در اعلام نتایج کرونا

با وجود اینکه مسئولان وزارت بهداشت مدام بر افزایش ظرفیت آزمایش کرونای کشور تأکید می‌کنند و از افزایش دو آزمایشگاه به ۹۰ مورد خبر می‌دهند اما همچنان چندین استان حتی یک آزمایشگاه با قابلیت تشخیص ویروس کرونا ندارند. نمونه‌های استان‌های بدون آزمایشگاه به استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود که البته در حالت عادی چندین روز طول می‌کشد تا نتایج این آزمایش‌ها به دست افراد مشکوک برسد. درباره این ماجرا و تأخیر غیرعادی در اعلام نتایج نمونه‌های مربوط به استان کهگیلویه‌وبویراحمد دیروز رئیس شبکه بهداشت گچساران هم خبر را تأیید کرد و گفت: «دو هفته است آزمایشگاه شیراز جواب تست‌های کرونا را تحویل نمی‌دهد». بنابر گزارش رسانه‌های محلی، «سهراب صیدی» دراین‌باره و در جلسه ستاد مقابله با کرونا که در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار شد؛ گفت: «تا الان ۱۵مورد مثبت قطعی کرونا در این شهرستان به ثبت رسیده است، اما مشکلی که الان وجود دارد این است که نزدیک دو هفته است که آزمایشگاه شیراز جواب آزمایش‌های این شهرستان را هنوز تحویل نداده است. به‌هرحال‌ ما باید پاسخ‌گوی مردم باشیم و توقع داریم که این امر از سوی متولیان امر پیگیری شود و جواب آزمایش‌ها هرچه سریع‌تر به دست مردم برسد؛ چراکه برخی‌ها در این خصوص همچنان بلاتکلیف هستند. در این مدت نمونه‌هایی که به شیراز فرستادیم، تحویل ندادند که برخی از متولیان امر عنوان کردند که هزینه آزمایش‌ها پرداخت نشده و جواب آزمایش‌ها معطل این قضیه مانده است». این سخنان در حالی است که مسئولان استانی در روزها و حتی هفته‌های گذشته بارها از آغاز به کار آزمایشگاهی در استان خبر دادند ولی همچنان این اتفاق رخ نداده است.

توضیح و عذرخواهی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

گفت‌و‌گو با یکی از این افراد که دهم فروردین آزمایش داده اما نتیجه مثبت آزمایش کرونایش دیروز اعلام شد، نشان می‌دهد که در روزهای گذشته از سوی مسئولان استان کمترین تذکر یا توجهی به این افراد نشده و تعدادی از این افراد به‌صورت عادی روابط اجتماعی خود را داشته‌اند. دراین‌باره البته دیروز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تأیید این تأخیر غیرعادی در اعلام نتایج، ضمن عذرخواهی از مردم دراین‌باره توضیحاتی را ارائه کرد.

«پرویز یزدان‌پناه» روز گذشته دراین‌باره گفت: «خوشبختانه توانستیم در زمان کوتاهی ظرفیت نمونه‌گیری خود را از ۷۰ نمونه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ نمونه در روز برسانیم و نتایج این آزمایش‌ها را از آزمایشگاه انستیتو پاستور و شیراز دریافت کردیم. در تاریخ ۱۷ فروردین دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد به دلیل وضعیت قرمز استان فارس و حجم بالای نمونه‌های این استان، قادر به انجام آزمایش‌های دیگر استان‌ها نیستند»

. او در توضیح این تأخیر در اعلام نتایج ادامه داد: «به آنها اعلام کردیم فعلا نتایج آزمایش‌های قبلی استان ما را اعلام کنید که مقرر شد روزانه نتیجه صد آزمایش را به ما اعلام کنند و ما پس از دریافت جواب همه نمونه‌های فرستاده شده، دیگر آزمایشی به آزمایشگاه‌های استان فارس ارسال نکنیم.»

یزدان‌پناه درباره ماجرای بدهی این دانشگاه به آزمایشگاهی خصوصی در شیراز هم گفت:‌ «۱۹۲ میلیون تومان بدهی این آزمایشگاه را در زمان مقرر پرداخت کردیم و از قبل نیز ۴۲ میلیون تومان به این آزمایشگاه پرداخت شده بود اما متأسفانه باز هم جهت اعلام نتیجه تأخیر داشتند که ۲۲ فروردین با ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس گرفته و مجددا جویای نتایج شدیم. با پیگیری‌ها مقرر شد آزمایشگاه پارس خارج از نوبت آزمایش‌های ما را بررسی کند و خوشبختانه در تاریخ ۲۳ فروردین جواب ۲۰۰ نمونه را برای ما ارسال کردند». این‌طور که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج توضیح داد قرار است از خانواده این افراد آزمایش کرونا گرفته شود: «متأسفانه حجم بالای کار در شیراز، منجر به تأخیر در جوابدهی شد و هیچ ارتباطی به مسائل مالی نداشته است و از مردم شریف استان به سبب مشکلات پیش‌آمده به جد عذرخواهی می‌کنیم. هم‌اکنون یک تیم متشکل از معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون بهداشتی دانشگاه و کارشناسان فنی در شهرستان باشت مستقر کردیم تا از تمام خانواده‌های بیماران و افراد در تماس با بیمار نمونه گرفته شود».

این وضعیت البته در چندین استان کم‌برخوردار دیگر هم در روزهای گذشته اتفاق افتاده و به نظر می‌آید در صورت بی‌توجهی، به یک مشکل اساسی تبدیل خواهد شد.‌

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
1
واقعا برای این ...و مدیرتهای غلط آن باید افسوس خورد .
چرا شیراز جواب این آزمایشها را نفرستادن ؟ مگه علوم پزشکی فرار می کردند؟ فرض کنید کهگیلویه و بویراحمد ایرانی نیستن اون حس بشردوستانه چه شد ؟ چرا استان ما خودش آزمایشگاه نداشته باشند ؟ نماینده های ما تو مجلس کارشون چیست ؟ چرا پیگیری نمی کنند ؟ الان خودشون وجدانشون راضی است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
1
....اون آزمایشگاه که به خاطر پول مردمو نابود کرده!!!!!!! باید دیگه اجازه فعالیت بهش ندن این...............!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
1
مگر خبر ندارید کیت های تشخیص را برای مردم مستضعف آمریکا فرستادیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین