کد خبر: ۶۴۶۶۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به «وسواس» در بحران کرونا

با شیوع ویروس جدیدکرونا، اغلب افراد اضطراب را تجربه می‌کنند و این مختص افراد مبتلا به وسواس نیست؛ اما مبتلایان به وسواس ممکن است، واکنش شدیدتر و یا اضطراب بیشتری را تجربه کنند.
توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به «وسواس» در بحران کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

علی اسدی - معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این باره، گفت: اگر کسی چنین شرایطی دارد باید بداند اوتنها نیست. طبیعی است که همه میزانی از اضطراب را داشته باشیم. به خود بگویید «من ممکن است اضطراب زیادی داشته باشم و در این شرایط طبیعی است» یا «واقعا شرایط سختی برای همه ما است».

علی اسدی افزود: توجه کنید که چه چیزی شروع کننده «تمیزکردن و شستن» است؟ آیا شستشو را برای رعایت توصیه های پیشگیرانه انجام می دهید؟ یا برای رهایی از افکار مزاحم و اضطراب؟

وی بیان داشت: در این شرایط کارهای توصیه شده را انجام دهید نه بیشتر نه کمتر و سعی کنید به افکار وسواسی توجه نکنید. وقتی به توصیه‌های ارائه شده عمل کردید به خود بگویید «کافی است». اگر فکرهایی دارید مانند اینکه «آیا درست انجام دادم؟»، «مدت شستن دستم کافی بود؟» سعی کنید آنها را کنار بگذارید.

اسدی در ادامه توضیح داد: اخبار را تنها یک بار در روز از منبع معتبر پیگیری کنید. از چک کردن مکرر اخبار و خواندن مکرر مطالبی در مورد ویروس خودداری کنید.

معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: میزان خطر را بیش از آنچه هست تخمین نزنید. درست است ابتلا به ویروس کرونا نگران‌کننده است، اما تعداد زیادی از افراد مبتلا علایم خفیف و متوسط دارند.

اسدی بیان کرد: سعی کنید روی موضوع کرونا و نگرانی های آن کمتر تمرکز کنید و سعی کنید خودتان را با کارهای دیگری سرگرم کنید. به «اکنون» و «اینجا» تمرکز کنید. در حال حاضر و اینجا همه چیز برای من مناسب است. دائم فکر نکنید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟

وی تصریح کرد: سعی کنید عدم قطعیت را بپذیرید. اضطراب ریشه در عدم تحمل ابهام دارد. شما ویروس را نمی‌بینید و نمی‌توانید صددرصد مطمئن شوید همه چیز امن است. به هر حال ما همه چیز را نمی‌توانیم کنترل کنیم.

اسدی با اشاره به این که در صورت آزار دهنده بودن علایم و ادامه دار بودن آن، اگر با وجود به کارگیری روش‌های خودمراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره خود را حفظ کنید با پزشک، روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید، گفت: در حال حاضر بسیاری از خدمات درمانی به صورت آنلاین و تلفنی ارائه می شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین