کد خبر: ۶۴۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۷

البرادعی : بر طبل جنگ نکوبید

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد شدید از موضع‌گیری منفی کشورهای غربی نسبت به توافق اخیر ایران و آژانس از آنان خواسته است تا به روند همکاری های جاری میان تهران و بازرسان IAEA فرصت بیشتری داده‌شود تا از آنچه که وی «احتمال بروز یک جنگ ویرانگر دیگر در خاورمیانه» توصیف کرده جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری رویتر محمد البرادعی روز جمعه در یک کنفرانس خبری با دفاع از توافق آژانس و ايران برای شفاف‌سازی گذشته برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: «ما (با ایران) بر سر یک جدول زمانی کاملا مشخص به توافق رسیده‌ایم، این جدول زمانی به ما امکان می‌دهد که تا آغاز دسامبر متوجه شویم که آیا ایرانی‌ها در همکاری با آژانس حسن‌نیت دارند و یا همانطور که برخی می‌گویند تنها در صدد خریدن زمان هستند».

آقای البرادعی در ادامه افزود: «آژانس بين المللی انرژی اتمی به طور دقيق تعهدات ايران برای «رفع ابهامات» را ارزيابی کرده و تا پايان ماه جاری ميلادی اسناد و مدارک ارائه‌شده از سوی آن کشور را بررسی خواهد کرد».

مدیرکل آژانس با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی‌، بریتانیایی و فرانسوی که با ناکافی قلمداد کردن توافقنامه همکاری ایران و آژانس خواستار وضع قطعنامه دیگری علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان شده‌اند گفت: «بهتر است رانندگانی که در صندلی عقب نشسته‌اند به کسانی که هدايت خودرو را برعهده دارند اجازه دهند تا کارشان را انجام بدهند».

البرادعی بدون اشاره مستقيم به دولت ايالات متحده آمريکا گفت که او شاهد کوبيدن بر «طبل جنگ» توسط کسانی است که معتقدند راه حل سريع پرونده هسته‌ای ايران، بمباران ايران است. به گفته آقای البرادعی چنين اقداماتی برای وی، «يادآور سال ۲۰۰۳ و زمينه سازی برای يورش آمريکا به عراق» است.
وی تیرماه گذشته نیز بدون نام بردن از ایالات متحده گفته بود  شاهد «ديوانگی‌های تازه» برای ترغیب جامعه جهانی به جنگ علیه ایران است. اين اظهارات در همان زمان با خشم مقامات آمریکایی روبرو شده بود. 

مدیر کل آژانس در ادامه با انتقاد شدید از مطبوعات آمريکایی آنها را متهم ساخت که می‌خواهند اقدامات نهاد تحت رهبری وی را بی‌اعتبار جلوه دهند: «برخی افراد بدون اینکه حتی متن توافقنامه اخیر (ایران و آژانس) را دیده‌باشند از آن انتقاد می‌کنند، اگر نگاهی به برخی روزنامه‌های آمریکایی بیاندازید وجود یک تلاش کاملا هماهنگ و حساب شده برای زیر سئوال بردن فرآیند همکاری با ایران، زیر سئوال بردن آژانس و زیرسئوال بردن شخص من را مشاهده می‌کنید».

آقای البرادعی همچنین گفت که انتظار دارد 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجلاس هفته‌جاری خهخود در وین از توافقنامه اخیر ایران و IAEA حمایت کنند.

گفتنی است آژانس بين المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارش دوره‌ای خود درباره برنامه هسته‌ای کشورمان همکاری ايران با بازرسان آژانس را «یک گام مهم رو به جلو» ارزيابی کرد. به عقیده دیپلمات‌های مرتبط با آژانس انتشار این گزارش می‌تواند اقدامات آمريکا برای اعمال تحريم‌های تازه از سوی شورای امنيت عليه تهران را مختل سازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین